Actes 8 Març

     MISTICISME I HERETGIES A L’ÈPOCA MEDIEVAL

Les creences religioses sorgides en el Pròxim Orient tingueren la seva repercussió en el món Occidental Medieval, sobretot quan les societats occidentals entraren en contracte amb el món islàmic a través de les Creuades (s. XII).

Hi ha que dir que l’home occidental europeu quedà fascinat per tot quan descobrí a Orient. Ciutats populoses (Constantinoble tenia més d’un milió d’habitants, quan Roma a penes sumava unes 60.000 ànimes); edificis grans i sumptuosos, decorats amb mosaics i pintures daurades; vestits confeccionats amb teles de púrpura, estampats de diferents colors; or en abundància; biblioteques atestades de llibres; una codificació jurídica esmerçada i divulgada … un ambient cosmopolita que contrastava amb els vetusts i lúgubres castells roquers que fins a les hores havien estat els seus fogars, que creien confortables.

Però a més de l’impacte ambiental, l’home occidental descobrí noves creences i noves formes de vida, que poc a poc transformaren la mentalitat de les societats dels pobles i de les ciutats de França, Anglaterra i Alemanya. En els regnes hispànics, aquests impacte se produí quan la basa política se decantà del costat cristià a partir de la batalla de les Navas de Tolosa (1212), punt d’inflexió entre els regnes de Castella i Aragó, i els regnes de taifes d’Al-Andalus. El regne de Castella i Lleó, sota el comandament de Fernando III el Sant iniciaren un avenç demolidor contra les ciutats musulmanes andaluses, mentre que Jaume I feia el mateix al conquerir els regnes de Mallorca, València i Múrcia a l’Islam en el litoral peninsular.

Mil anys abans de la formació de l’Islam en els països àrabs, a la regió d’Iran, sorgí una religió dualista (Mazdeisme) que fou fundada per Zoroastro (Zaratustra + 551 a. JC), el qual fonamentava la seva religió en la lluita de dues forces antagòniques i oposades. Una representada pel Senyor de la Saviesa i de la Llum (Ahura – Mazda), i l’altre dominada per la foscor i déu del mal (Ahriman). La lluita entre el Bé i el Mal era inevitable, i després de moltes batalles, amb resultats incerts, el déu del Bé aconseguiria vèncer al seu oponent. Segons el mazdeisme, les ànimes dels homes justos aconseguirien un món millor. Mentre que les ànimes que haguessin obrat el mal entrarien en el món de les tenebres i del dolor, una decisió que seria presa després d’un Judici Final.

Si t’interessa saber més d’aquest article d’historia de Menorca, el podràs trobar a l’edició en paper del Setmanari El Iris.

Si et vols fer subscriptor a les edicions en paper o digital, ens pots trucar al número de telèfon 971 38 29 20 i t’informarem.

 Amb la teva subscripció dones suport a la premsa local i de proximitat,  a la nostra llengua i a la nostra cultura.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.