Pilar Benejam, una gran mestra

Pilar Benejam va néixer a Ciutadella (1937). És mestra, pedagoga i catedràtica de Didàctica de les Ciències Socials. L’ordre d’aquests estudis no és casual. Com ella explica, i ha demostrat al llarg de la seva carrera, sempre ha volgut ser unabona mestra. Per açò, en primer lloc va estudiar Magisteri a Palma de Mallorca. Després, va considerar que per fer de mestra havia d’ampliar la seva preparació i va estudiar Pedagogia a la Universitat Autònoma de Barcelona. En acabar, pensà que per ensenyar havia de saber a fons una matèria i va fer la llicenciatura en Geografia i Història.

Abans de dedicar-se a la docència universitària, de 1965 a 1972, va ensenyar a dues escoles emblemàtiques en la renovació pedagògica de Catalunya: Talitha i Costa i Llobera. Des del 1972 exercí de catedràtica del Departament de Didàctica de la Llengua, de la Literatura i de les Ciències Socials de la UAB i des de 1994 va ser directora de l’Institut de Ciències de l’Educació de la mateixa universitat.

Aquest itinerari mostra, des d’un bon principi, tres direccions en el treball de Pilar Benejam que ella ha defensat al llarg de la seva vida professional i que la Universitat Autònoma de Barcelona, amb motiu de la seva jubilació, va resumir de la següent manera:

1-Ensenyar és una professió que demana una formació inicial rigorosa, al més alt nivell, i renovada al llarg de la vida.

2-Ensenyar demana una gran preparació pedagògica i un bon coneixement científic.

3- Ensenyar a ensenyar exigeix una reflexió teòrica i una continuada pràctica docent.

Pilar Benejam ha estat i és sobretot una persona coherent amb aquests principis. En la seva trajectòria destaca el rigor i la coherència científica, la innovació didàctica a partir de l’anàlisi de la pràctica docent i la seva tenacitat per millorar la formació del professorat, conscient que aquesta és la peça clau de qualsevol reforma educativa. Tant en el camp de la Didàctica de les Ciències Socials com en el de la formació del professorat ha publicat nombrosos articles, llibres i material didàctic.

Pedagoga lúcida i rigorosa en l’anàlisi del pensament educatiu a la societat actual, ha reivindicat sempre la finalitat bàsica de l’educació: educar persones capaces de pensar per elles mateixes, capaces de dialogar, decidir i treballar juntes per a la millora de la convivència. Alhora s’ha mostratmolt crítica amb les propostes que tendeixen a imposar una visió mercantilista i excloent de l’educació.

Per altra banda, la vàlua acadèmica i científica de Pilar Benejam, juntament amb la seva responsabilitat i compromís, l’han portada a ocupar càrrecs importants de gestió i de govern a la Universitat. Va ser Directora del Departament de Didàctica de la Llengua, la Literatura i les C. Socials de la UAB i directora de l’ICE. Més enllà del marc universitari, ha estat coordinadora d’educació de la Diputació de Barcelona i la primera presidenta de “la Asociación Universitaria de profesores de Didàctica de las C. Sociales”. Tanmateix, s’ha de dir que els càrrecs mai no l’han allunyada de la realitat més propera i quotidiana de les aules; ans el contrari, des de les seves àrees de gestió sempre ha intentat donar veu als mestres, per a ella els principals protagonistes de l’educació.

Jubilada des de 2004 de la pràctica docent, no ha aturat la seva activitat. Pilar Benejam ha continuat activa en el camp de la reflexió pedagògica, la qual ha divulgat en forma de conferències, articles i amb el seu darrer llibre Quina educació volem?, publicat el 2015 per Rosa Sensat.Escrit, com diu l’autora, «des del coneixement, la serenor i la benevolència que donen l’experiència, la reflexió i la memòria”, hi podem reconèixer una anàlisi lúcida de la situació educativa actual.

El currículum i els mèrits de Pilar Benejam han estat reconeguts amb l’atorgament de distincions importants, com el Premi Vicens Vives a la Docència Universitària (2002), la Creu de Sant Jordi (2004)  i el premi Marta Mata (2011), tots aquests des de Catalunya. A l’àmbit de les Illes Balears ha rebut el Premi Ramon Llull, (2003) iel premi Emili Darder de l’Obra Cultural Balear (2004). A Menorca, va ser reconeguda com a filla distingida de l’Ajuntament de Ciutadella (2002) i va rebre el flabiol de plata del Casino Desset de Gener el 2016. El 2018 va rebre la Medalla d’Alfons Xè El Savi, la màxima distinció que atorga el Ministeri d’Educació i l’Ajuntament de Ciutadella l’anomenà Filla Il·lustre de la ciutat, l’acte de proclamació de la qual ha tingut lloc aquest dimecres 16 de gener de 2019.

I és que, tot i que la seva carrera professional s’ha desenvolupat a Catalunya, Pilar Benejam no ha afluixat els lligams que des de sempre l’han unida a Menorca, la seva illa, on ha col·laborat de forma continuada i generosa  amb el el MRPM. Així:

Ha participat en les Escoles per a Ensenyants des de les primeres edicions on ha impartit com a ponent nombrosos cursos i conferències, alhora que ha aconsellat i facilitat sempre la gestió d’altres cursos i activitats. Gràcies a les seves orientacions, sempre rigoroses i honestes, l’Escola per a Ensenyants durant molts anys ha estat al dia quant a la formació permanent del professorat.

Va dirigir i assessorar a la dècada dels 80 diferents grups de treball del  Moviment de Renovació Pedagògica de Menorca (MRPM) sobre didàctica de les Ciències Socials. D’aquests seminaris van sorgir els primers currículums de Geografia i Història adaptats a la realitat menorquina que, en una època on el coneixement del medi proper encara no havia arribat a les aules, van ser del tot innovadors. Aquests materials es van estendre a moltes escoles de Menorca i es van emprar en substitució dels antics llibres de text.

Més tard, vam veure que per estudiar Menorca a les escoles ens mancava una bona cartografia a l’abast dels estudiants. Una altra vegada, Pilar Benejam, encapçalant un equip de treball del MRPM, va coordinar l’ elaboració d’ una sèrie de mapes de Menorca per a ús escolar i la seva corresponent guia didàctica; material que, amb el patrocini de la fundació Aula, va ser distribuït entre els centres escolars de l’ illa.

Durant el curs 2003-2004, en col·laboració amb l’IME, va dirigir la investigació d’un equip de treball del MRPM sobre el coneixement escolar del sistema polític, els resultats del qual aportaren una seriosa reflexió sobre la importància de l’educació per a la democràcia dins el sistema educatiu actual.

La seva estimació a Menorca i el seu interès per l’educació i la renovació pedagògica a la nostra illa s’han fet palesos també amb la participació en nombrosos actes, conferències, debats o treballs que li han estat proposats des de qualsevol àmbit educatiu: institucions, escoles o associacions de pares i mares. A totes les peticions ha respost sempre amb promptitud i generositat.A voltros no us puc dir que no”. Aquesta era sempre la resposta.

Amb tot, a part de la seva gran preparació i capacitat de feina, els docents menorquins admiram i estimam Pilar Benejam. La seva coherència, la capacitat de convèncer, la facilitat per fer entenedora la complexitat, la seva tenacitat i la seva ferma convicció en la millora de l’ educació, i per tant, en la millora de la societat, han calat profundament dins la nostra comunitat educativa. Pilar Benejam és i serà sempre un referent dins l’ educació a Menorca. En aquest sentit, podem dir, sense cap dubte,que Pilar Benejam ha estat allò que ella volia ser des del principi: una bona mestra.

Per tot açò, avui, una altra vegada, volem manifestar la nostra  estima i gratitud. Gràcies, Pilar, per tot el que has aportat a la renovació pedagògica de la nostra illa. Gràcies pel teu estímul constant i pel teu entusiasme encomanadís.

Que per molts anys puguem seguir gaudint del teu mestratge.

Extracte del text llegit a l’acte de reconeixement de Pilar Benejam per part del MovimentEdu 21 celebrat l’onze de febrer de 2017

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.