Els passatgers dels vols interilles s’han incrementat un 14% i un 16% els dels vols amb la península amb el 75% El conseller Marc Pons ha participat recentment a una reunió al Ministeri de Foment per analitzar l'evolució dels resultats del nou descompte, entre d'altres temes

Dimécres es va celebrar a la seu del Ministeri de Foment, a Madrid, una nova reunió de la Comissió Mixta per al Seguiment de les Rutes OSP a les Illes Balears. La reunió l’han presidida la secretària general de Transport, Maria José Rallo, en representació del Ministeri de Foment, i el conseller d’Energia, Territori i Mobilitat del Govern de les Illes Balears, Marc Pons, per part del Govern balear. Va comptar també amb la presència del director general d’Aviació Civil del Ministeri i del director general de Ports i Aeroports del Govern, que han encapçalat les delegacions tècniques.

Durant la reunió s’ha constatat el bon funcionament del transport aeri interbalear durant l’any 2018, que ha registrat un creixement superior al 10 % en el nombre de vols i d’un 14 % en els passatgers transportats, i ha consolidat, així, el cinquè any consecutiu de creixement.

Aquests resultats positius estan estretament relacionats amb l’increment de la subvenció a residents implantat entre les illes durant l’estiu de 2017, que ha propiciat un creixement dels desplaçaments de residents superior al 30 % el primer any d’implantació.

Les dues delegacions han revisat també l’evolució de la ruta Menorca-Madrid, operada sota un contracte del Ministeri de Foment durant els mesos de menys demanda, de novembre a abril. En aquesta ruta s’ha observat també un magnífic comportament el 2018.

Així, en els mesos d’obligació de servei públic (OSP) les operacions es varen incrementar un 9 % i els passatgers un 14 %, mentre que per al període de juny a octubre aquestes xifres varen ser d’un 14 % i d’un 9 %, respectivament. En aquesta ruta els serveis tècnics del Ministeri ja treballen per a la renovació del contracte a partir del pròxim novembre.

Les dues delegacions han dedicat també una atenció especial al seguiment de l’impacte que ha tingut sobre el mercat balear l’increment al 75 % de la subvenció per a residents, implantat el juliol de 2018 en les connexions amb la Península. Aquesta mesura ha tingut una extraordinària acollida entre els residents, amb increments en el nombre de passatgers superiors al 16 % durant els primers mesos dels quals es disposa de dades.

Durant aquest hivern s’ha observat també l’aposta que fan les companyies aèries en el mercat balear, en què han augmentat l’oferta de seients un 6 %, superior a la mitjana observada per a la resta de la xarxa d’Aena.

En relació amb l’impacte del 75 % de subvenció sobre els preus, s’ha constatat que, en el mercat interbalear, després de més d’un any d’aplicació del nou descompte, els preus s’han mantingut molt estables, i s’han incrementat tan sols un 0,2 % el primer any d’aplicació de la mesura. Així doncs, els preus mitjans s’han situat entorn dels 63 € per trajecte, dels quals el resident n’abona prop de 16.

Per a les connexions amb la Península, encara no es tenen dades prou representatives, ja que només es disposa d’informació corresponent al període entre el juliol —mes en què es va implantar la mesura— i l’octubre de l’any passat.

Amb aquestes dades, s’ha observat que el comportament de preus per a aquests enllaços no difereix del que s’observa per a altres rutes domèstiques i fins i tot del mercat europeu, en què els preus s’han incrementat entorn del 10 % al llarg de 2018. No obstant això, l’increment de la subvenció al 75 % ha permès que els residents es puguin beneficiar de preus molt competitius. Així, la tarifa mitjana d’un bitllet amb la Península s’ha situat entorn dels 71 €, dels quals el resident n’abona prop de 18 per trajecte.

Serà necessari disposar d’un rang més gran de dades per poder determinar amb més precisió l’impacte que ha tingut l’increment de la subvenció sobre el preu abonat pels residents. Aquestes anàlisis es duen a terme en col·laboració amb la Comissió Nacional dels Mercats i de la Competència.

D’altra banda, durant la reunió de la Comissió Mixta els representants de Foment han anunciat la creació de les comissions de coordinació dels aeroports de Palma i Eivissa, en aplicació del Reial decret 697/2013, de 20 de setembre, pel qual es regula l’organització i el funcionament dels comitès de coordinació aeroportuària. Aquestes comissions, que es poden establir per als aeroports que superin els vuit milions de passatgers anuals si els comitès de coordinació aeroportuària ho decideixen, permetran abordar de manera específica aspectes rellevants per a aquests aeroports, amb l’objectiu de potenciar-ne el desenvolupament, tot això de manera coordinada entre el gestor aeroportuari i l’entorn. Les comissions estaran formades pel director del l’aeroport respectiu, un representant de la comunitat autònoma, i un representant dels municipis de l’entorn aeroportuari.

Al llarg de tota la trobada, els representants del Govern i del Ministeri han manifestat la voluntat de continuar treballant de manera coordinada per millorar la connectivitat aèria de les Illes Balears, conscients de la importància d’aquest mitjà de transport per als ciutadans balears.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.