La Direcció General de Residus i Educació Ambiental ha completat la retirada de 291,26 tones de restes de pneumàtics fora d’ús (PFU) triturats que s’acaramullaven des de feia anys a una parcel·la ubicada al terme municipal de Ciutadella. La Conselleria de Medi Ambient s’ha vist obligada a actuar de manera subsidiària davant els incompliments reiterats del propietari, qui, fins l’any 2008, va disposar d’una autorització administrativa com a gestor de residus.
Després de diversos requeriments per part del Servei de Residus i Sòls Contaminats, el propietari de la parcel·la fou sancionat, el març de 2013, per infracció de la Llei 22/2011, de 28 de juliol, de residus i sòls contaminats, per tenir abocats un gran caramull de pneumàtics fora d’ús sense cap tipus de condició d’higiene, seguretat, i sense entregar aquests residus a un gestor autoritzat.
El juny de 2016, el propietari va fer, novament, cas omís d’un nou requeriment i, de manera immediata, es va iniciar un procediment administratiu per a la reposició de la situació alterada. L’agost de 2018 es va publicar al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) la resolució relativa a l’execució de les actuacions de reposició de la situació alterada pels danys a l’estat original, sense que el propietari tampoc dugués a terme la reposició.
Per tot això, el Servei de Residus i Sòls Contaminats inicià l’any 2019 la tramitació de l’execució subsidiària del desmantellament d’aquest apilament, que es va adjudicar per un import de 58.211 € (IVA exclòs). L’apilament ocupava una superfície de 200 m2 i una alçada de 5 metres.
Atès que a l’illa no hi ha instal·lacions per a la gestió de pneumàtics fora d’ús, aquests han estat traslladats a una instal·lació de tractament a Catalunya.
Per motius logístics s’han efectuat dos trallats a la setmana. Tot i que el termini màxim d’execució era de dos mesos, les tasques s’han finalitzat després d’un mes i una setmana de feina.