68 docents de Menorca participen a la Trobada de coordinadors/es de convivència i de coeducació La finalitat d’aquesta Trobada es donar-los a conèixer tots els recursos que tenen al seu abast per millorar la convivència i la coeducació

La Conselleria d’Educació i Universitat, mitjançant l’Institut per a la Convivència i l’Èxit Escolar (Convivèxit) ha celebrat avui a Menorca la segona Trobada de les V Jornades de coordinadors/es de convivència i III de coeducació d’aquest curs 2019/20. Una jornada a la que ha assistit la directora de l’Institut per a la Convivència i l’Èxit Escolar, Marta Escoda, el delegat d’Educació de Menorca Joan Marqués, així com el batle d’Alaior, José Luis Benejam i que ha  ajuntat a 68 coordinadors/es de convivència i de coeducació de 35centres de Menorca.

Amb la participació de Fundació Bit, programes de la Direcció General d’Infància, Joventut i Famílies, Consell Insular Menorca (Taller Salut Jove i projecte Ona ajuntament de Mahó programa amb bona lletra, associació Alterversió, Balears Diversa, Fundació Bit, Programa Amb tots els sentits; s’ha celebrat avui aquesta Trobada amb l’objectiu de donar a conèixer als docents tots els recursos que tenen al seu abast perquè els puguin posar en pràctica i implementar així les accions necessàries per millorar la convivència i la coeducació.

Destacar que de la Jornada ha participat Amparo Tomé, sociòloga i investigadora espanyola especialista en sociologia de l’educació, especialment coneguda pels seus treballs en educació i gènere. Així com Jordi Collell i Carme Escudé, que han presentat els seu llibre, “Assetjament Escolar. Una intervenció breu i estratègica a les Illes Balears”.

Durant la Jornada els docents participen de quatre cercles amb representants de centres educatius que, intercanviaran les seves experiències en: igualtat, convivència, protocol d’assetjament escolar i, diversitat sexual i de gènere.

Un curs per a la coeducació

El curs 2019-20 té com a un dels objectius més destacats la posada en marxa del Pla de Coeducació de les Illes Balears, elaborat per a una àmplia representació de col·lectius i de presentació imminent.

Aquest Pla és la culminació de tot un seguit d’iniciatives impulsades des del Govern als centres educatius encaminades a millorar el tractament de la igualtat i la prevenció de la violència cap a les dones.

Des del curs 2017-2018 s’ha inclòs en les instruccions dels centres una hora de coordinació per a l’agent de coeducació i s’han incorporat elements referents a la violència masclista en el protocol d’assetjament entre iguals, a més d’implementar el programa de formació i transferència als centres educatius «Coeducació als centres educatius». Actualment, 183 centres tenen agent de coeducació.

Per altra banda, \ com les relacions entre professors i alumnes, les relacions entre l’alumnat, les relacions entre els docents i les relacions amb les famílies. Per tant, la percepció del clima de convivència en la immensa majoria dels centres educatius de Balears és bona o molt bona.

Els programes preventius per millorar la convivència augmenten cada any; el curs 2018-2019 n’hi ha sobre: foment de la cohesió dels grups (240), educació social i emocional (190), programes de mediació (108) i formació de cibermentors (30).

Els centres també disposen de programes específics, especialment per al foment de la igualtat de gènere (233), el respecte a la diversitat sexual i la prevenció de l’homofòbia (128) i la prevenció de l’abús sexual (97).

Quant a la coeducació, els centres educatius han mostrat un notable dinamisme. Així:

241 centres han visualitzat les dones com a referents als diferents àmbits de la vida i el coneixement.

42 centres han implicat al claustre complet de professors per impartir les assignatures amb perspectiva de gènere

199 han organitzat actes commemoratius (191 el 8 de Març, Dia Internacional de les Dones; 134 el 25 de Novembre, Dia contra la Violència Masclista, i 6 el 23 de Setembre, Dia contra l’Explotació Sexual i el Tràfic de Dones, Nens i Nenes).

184 centres han sensibilitzat amb campanyes l’alumnat i 41 les famílies.

183 centres han inclòs la coeducació en els objectius curriculars.

168 centres disposen de material didàctic amb perspectiva d’igualtat i 105 han detectat i eliminat materials didàctics que no respectaven la igualtat.

164 centres han organitzat l’espai del centre des d’una perspectiva igualitària.

57 centres han visualitzat els col·lectius LGTBI+ com a referents als diferents àmbits de la vida i del coneixement.

Aquestes jornades es tanquen el proper dia 20 amb la Trobada de Mallorca.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.