Acord entre el Govern central i autonòmic en relació amb la Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica Es deixa en suspens el calendari que limita la circulació dels vehicles dièsel nous a partir de 2025 i dels que no siguin lliures d’emissions a partir de 2035 a l’espera de l’aprovació de la futura llei estatal de canvi climàtic

El Govern central i el Govern de les Illes Balears han arribat a un acord en relació amb les discrepàncies sorgides arran de la Llei 10/2019, de 22 de febrer, de canvi climàtic i transició energètica. S’evita, així, que la norma autonòmica arribi al Tribunal Constitucional.

L’acord inclou el compromís del Govern autonòmic de suspendre la disposició addicional tercera, apartat tercer, en relació amb l’article 67 de la llei. Això mentre s’està a l’espera de l’aprovació de la llei nacional de canvi climàtic. Una norma que haurà de tenir en consideració les singularitats pròpies de les Illes derivades de la seva condició de territori insular, tal com s’ha acordat. Es tracta per tant, d’una suspensió  provisional del calendari establert per als vehicles de combustió interna.

La disposició addicional tercera determina que, a partir de l’1 de gener de 2025, quedi prohibida la circulació de motocicletes i turismes que funcionin amb dièsel. També fixa l’1 de gener de 2035 com a data de prohibició per a la circulació de motocicletes, turismes, furgons i furgonetes que no siguin lliures d’emissions. Llevat, en ambdós casos, d’aquells vehicles als quals s’apliquin excepcions per raons de servei públic o que, amb anterioritat, ja estiguin en circulació i matriculats a les Illes Balears.

Així doncs, es respecta i manté la redacció original de l’article alhora que el Govern de les Illes Balears es compromet a suspendre aquest calendari previst a la disposició fins que no hi hagi una llei estatal de canvi climàtic.

El vicepresident i conseller de Transició Energètica i Sectors Productius, Juan Pedro Yllanes, ha destacat  avui durant la sessió plenària del Parlament de les Illes Balears que “es manté el text de la norma. No es reclama ni la reforma ni la derogació que han motivat divergències entre ambdues administracions. I es manté la data de l’1 de gener de 2025 com a data d’inici de la limitació del diesel a les Illes Balears”.

Pel que fa a la resta de punts que han provocat discrepàncies entre les administracions central i autonòmica, es considera que els articles 1.2, 14.2, 20.1 i 23 de la llei no susciten cap tipus d’ingerència competencial. La decisió es basa en el fet que la norma no afecta infraestructures, instal·lacions publiques, activitats o plans, programes i projectes de competència estatal.

En relació amb l’article 68.3, ambdues parts coincideixen que s’interpretarà en els termes establerts a la legislació bàsica estatal.

L’acord dona per resoltes les divergències sorgides entre els governs central i autonòmic arran de l’aprovació de la llei balear de canvi climàtic. A més, es comunicarà la decisió al Tribunal Constitucional  i es publicarà tant al Butlletí Oficial de l’Estat com al Butlletí Oficial de les Illes Balears.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.