El corredor de migració de cetacis, zona especialment protegida "Aquest reconeixement internacional és un desafiament per al Govern espanyol a la vegada que una gran oportunitat per a prioritzar la lluita contra el soroll submarí i el canvi climàtic en aquesta zona protegida" 

Oceancare, organització per a la protecció de medi marí amb estatus d’observador en el Conveni de Barcelona, ​​desitja expressar la seva satisfacció per l’aprovació, avui, a Nàpols, durant la celebració de la 21a Conferència de les Parts (COP21) d’aquesta convenció, de la Decisió IG.24 / 6 per la qual s’inclou, a proposta de el Govern espanyol, el Corredor de Migració de cetacis a la llista de Zones Especialment Protegides d’Importància per al Mediterrani (ZEPIM) de l’Conveni de Barcelona.

Aquest corredor de migració de cetacis és una franja contínua d’aigües marítimes en les quals Espanya exerceix sobirania o jurisdicció sobre una superfície calculada d’46.385,70 km2 i uns 85 km d’ample mig, que s’estén entre la costa catalana i valenciana, i el arxipèlag balear.

Aquest espai és d’alt valor ecològic, no només perquè és una zona de pas migratori per al rorqual comú cap als seus àrees de reproducció i alimentació al nord de la Mediterrània, sinó també perquè és un hàbitat i una zona d’alimentació per a un ampli ventall de altres espècies de cetacis (de busseig profund com el catxalot, l’olla i el zifio de Cuvier, i per als dofins mular i la llista, entre d’altres), a més de diverses espècies de quelonis com la tortuga babaua, però també taurons i aus marines . Totes les espècies esmentades estan incloses en l’Annex II de l’Protocol sobre àrees especialment protegides i diversitat biològica a la Mediterrània de l’Conveni de Barcelona i, també, en l’annex IV de la Directiva 92/43 / CEE “Hàbitats”.

“Felicitem a el Govern espanyol per aquest important reconeixement internacional. El desafiament ara està en el desenvolupament d’un Pla de Gestió de Conservació progressiu i efectiu per abordar l’evitació, reducció i gestió d’activitats generadores de soroll en aquesta valuosa àrea ecològica que també és un punt calent de soroll submarí “, va declarar Nicolas Entrup, expert en polítiques oceàniques i Codirector de Relacions Internacionals de OceanCare (veure nota més a baix).

Per OceanCare, la conservació de l’oceà també és un element central de l’acció climàtica. “Aquesta declaració d’SPAMI és una gran oportunitat no només per arxivar definitivament tots els projectes d’exploració i explotació d’hidrocarburs que encara es troben en tramitació pel govern espanyol i que amenacen seriosament els valors naturals d’aquesta àrea protegida, sinó també per introduir mesures com la reducció de la velocitat dels vaixells. Aquesta última és una mesura molt rendible que permet reduir ràpidament les emissions de CO2 i disminuir la contaminació acústica submarina “, va declarar Carlos Bravo, consultor d’OceanCare.

Al juny de 2018, el Consell de Ministres va aprovar el RD 699/2018, que va declarar la protecció d’aquest corredor de migració de cetacis com a Àrea Marina Protegida (AMP). En els seus esforços per establir l’AMP, el Govern espanyol ha deixat clar que evitar, mitigar i reduir el soroll antropogènic sota l’aigua és un dels objectius centrals per salvaguardar la conservació de la gran diversitat d’espècies marines que utilitzen aquesta àrea.

Un altre gran repte serà la gestió efectiva de l’trànsit marítim per poder reduir el soroll submarí i les emissions de CO2, ja que aquest AMP i ZEPIM està exposada a un intens trànsit d’embarcacions, tant de transport de passatgers entre el continent i les Illes Balears com de vaixells de càrrega que es mouen al llarg de tota la costa mediterrània.

Aquesta activitat causa problemes com: nivells significatius de soroll submarí, emissions de CO2 que causen el canvi climàtic, emissió de contaminants de l’aire (SO2, NOx, partícules) i col·lisions amb, en particular, grans balenes i tortugues marines.

A més de les millores tècniques i els combustibles alternatius, hi ha mesures operatives que s’han d’aplicar per abordar aquest conjunt d’impactes acumulatius al ZEPIM, sent la reducció de la velocitat una de les mesures més efectives per aconseguir menors emissions de CO2 i altres contaminants atmosfèrics , menors costos de combustible, menor risc de col·lisions amb cetacis i menys soroll submarí.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.