El Servei d’Urgències del Mateu Orfila posa en marxa un pla per millorar l’assistència als pacients S’ha implementat un nou programa de triatge i s’han establert nous circuïts interns per facilitar la rotació als boxs i agilitzar l’atenció als pacients

Hospital Mateu Orfila

El Servei d’Urgències de l’Hospital Mateu Orfila ha posat en marxa un pla de millores amb l’objectiu d’agilitzar l’assistència dels pacients en funció del seu nivell de gravetat i, per tant, millorar l’experiència i el grau de satisfacció dels usuaris d’aquest servei. Es tracta de canvis organitzatius que tenen a veure amb ajusts de circuïts interns i la implementació de nous protocols, i que ha coincidit, a més, amb el canvi del programa informàtic que s’utilitza per al triatge dels pacients per determinar la gravetat del seu estat en funció d’una codificació estàndard que va del nivell 1 per al casos de risc vital evident fins al nivell 5 per a casos no urgents i que permeten una demora en l’atenció.

Segons explica el cap del Servei d’Urgències, el doctor Bernardo Pax, un dels elements que fa possible una atenció més ràpida passa per aconseguir una major rotació en els boxs. Amb aquest objectiu, s’han introduït dues mesures: d’una banda, s’ha habilitat una sala d’espera interna a la qual els pacients que ja han estat atesos en un box per part de l’equip mèdic es poden traslladar per esperar el resultat de proves diagnòstiques d’una manera confortable; i, de l’altra, els pacients que fa 4 hores que reben tractament en un box i es preveu que l’assistència s’hagi de perllongar es traslladaran a la zona dels llits d’observació, on seran atesos fins que rebin l’alta mèdica o se’n decideixi l’ingrés hospitalari.

Un altre canvi que ja s’ha posat en funcionament és la reavaluació dels pacients classificats de nivell 4 o 5 que portin més de tres hores d’espera. En aquesta situació, el pacient tornarà a ser atès pels professionals d’infermeria que s’encarreguen del triatge per verificar que, durant aquest temps, no ha empitjorat el seu estat de salut ni s’ha avançat en nivell de gravetat.

Des del servei de triatge, per altra banda, també s’ofereix informació als pacients del temps d’espera aproximat per a cada nivell de gravetat i, si es considera necessari, es plantegen els àmbits assistencials més oportuns per a cada cas. Dins el primer trimestre de l’any que ve, a més, la Gerència de l’Hospital té previst instal·lar un sistema que permeti conèixer en temps real, i a través de pantalles informatives, el nombre de pacients que hi ha en espera i el temps de demora perquè els atengui un metge.

El pla de millora també dona importància al dret a la intimitat dels pacients, tant a l’hora de donar l’informe mèdic assistencial com també a l’hora d’identificar els malalts amb un codi numèric. En la línia de millorar l’experiència en el servei, i com a novetat, s’assignarà a cada pacient un professional metge i d’infermeria de referència per torn, que serà l’equip responsable del seu seguiment durant l’estada a urgències.

Activitat

El Servei d’Urgències ha atès, el 2019, un total de 26.010 urgències, la qual cosa representa un increment del 4,75 % respecte de l’any anterior. Les visites per dia han passat de 74,18 a 77,82, una mitjana que se supera els mesos de temporada i arriba als 109 pacients a l’agost, mentre que la resta de l’any se situa al voltant dels 70 pacients/dia.

Per torns, durant tot l’any és en l’horari de matí quan es registra el major nombre d’urgències que arriben al servei de l’Hospital, un 43 %, seguit del torn del capvespre (35 % del total), mentre que en horari de nit el volum d’activitat baixa i representa el 22 % de les visites totals que s’han fet en 2019.

El 60 % de les urgències ateses a l’Hospital són de nivell 4 i 5 (els més lleus). Els casos de triatge de nivell 3 han estat un 34 %, mentre que els pacients més crítics (de nivell 1 i 2) representen un 6 % del total.

Un registre que ha descendit l’any 2019 és el nombre d’ingressos urgents del total de visites que han arribat al servei, que ha passat de 3.895 a 3.716 casos. D’aquests, els més freqüents han estat ingressos a medicina interna (un 35 %), cirurgia (14 %) i traumatologia (11,31 %), mentre que els ingressos a l’UCI suposen el 4,6 % del total.

Així mateix, tot just un 10 % dels pacients que arriben al Servei d’Urgències de l’Hospital són derivats del centres de salut. D’aquests 2.594 pacients, 939 arriben des de Canal Salat de Ciutadella; 856 pacients, de Dalt Sant Joan i Verge del Toro de Maó, i 461, del centre Es Banyer. El centre de salut amb manco derivacions és Ferreries: 92 durant tot l’any 2019.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.