El Servei de Salut exposa els seus projectes d’humanització en una jornada organitzada pel grup social ONCE

El Servei de Salut de les Illes Balears ha participat en la jornada “Humanització i excel·lència en la gestió sanitària” organitzada pel grup social ONCE a la delegació territorial a Palma. Més de 200 experts en la matèria han debatut sobre les iniciatives que es poden impulsar per tal de promoure canvis en la sanitat per tal de centrar l’atenció no només en la malaltia, els professionals o la tecnologia sanitària, sinó també en els pacients. En definitiva, tenir cura de la salut de les persones de forma integral i no oblidar-se que darrere de cada professional i pacient hi ha un ésser humà.

Aquest és l’objectiu de la Subdirecció d’Humanització, Atenció a l’Usuari i Formació del Servei de Salut, creada a l’inici d’aquesta legislatura per millorar i avançar en la gestió del sistema sanitari des d’un punt de vista centrat en les persones i les seves necessitats.

La consellera de Salut i Consum, Patricia Gómez, ha participat en la jornada, en la qual ha destacat que una de les fites més importants que s’ha assolit els darrers anys ha estat la consolidació de la cultura de comptar amb els usuaris a l’hora de prendre decisions que els afecten. Gómez ha destacat, en aquest sentit, iniciatives com el Programa del Pacient Actiu, que ha format 142 pacients actius que ensenyen els seus iguals a entendre la malaltia, a prendre decisions i a ser responsables de la salut pròpia, sempre amb el suport d’un professional sanitari.

Diversos membres del Servei de Salut han participat també a la jornada amb la presentació de projectes que actualment es duen a terme en els hospitals o en l’atenció primària de les Illes Balears. Projectes que, ja sigui amb la promoció d’una atenció més personalitzada, la posada en marxa de mecanismes que fomentin la participació activa dels ciutadans en el manteniment de la salut o bé la millora de l’accessibilitat i la confortabilitat de les persones, compleixen aquest objectiu. Aquests en són alguns:

-Comissió d’Humanització (Hospital Universitari Son Espases): comissió pionera a Espanya en iniciatives per millorar la humanització.

-«Cap a la contenció mecànica zero» (Salut Mental): l’objectiu és l’eliminació de l’ús de la contenció física o restricció de moviments de les persones ingressades amb una malaltia mental.

-«Saturació d’urgències zero» (Hospital Comarcal d’Inca): iniciativa que té per objectiu disminuir al màxim possible les esperes dels pacients a les urgències.

-«Si al quiròfan vas, vine i el coneixeràs» (Hospital de Manacor): iniciativa per ajudar els infants que han de ser intervinguts i els seus familiars perquè coneguin la sala d’operacions. Poden veure com és la unitat, com es prepara la intervenció, etc.

-«Professionals feliços, professionals eficients» (Hospital Universitari Son Llàtzer): potenciar el benestar dels professionals i dels equips de treball té com a conseqüència la millora de la qualitat de l’atenció que reben els usuaris.

-Tenir cura de l’entorn i de les zones comunes dels espais sanitaris (Atenció Primària de Mallorca): transformar aquests espais en ambients d’aprenentatge generant missatges de salut.

-Ambientar espais mitjançant les paraules (Hospital General Mateu Orfila): iniciativa dirigida a la instal·lació de cartells d’humanització, amb frases motivadores.

-«Dogspital» (Hospital Can Misses): programa que permet que els pacients ingressats puguin rebre la visita de les seves mascotes.

Al llarg de la jornada també s’ha donat veu als pacients, que han explicat què és el que esperen del sistema sanitari. Finalment, el director de l’Institut Universitari de Pacients de la UIC i vicepresident de la Fundació Humans, Boi Ruiz, ha impartit una conferència. La Fundació Humans té per objectiu facilitar els processos d’humanització en les organitzacions sanitàries.

Bé de Menorca, ara i sempre producte local

Pomada Xoriguer

Mostra de Cuina Menorquina

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *