Menorca es podria quedar sense abastment de productes via marítima Algunes navilieres poden veure abocades a paralitzar la flota si no hi ha resposta urgent i proporcionada de l'Administració al seu esforç

En l’última reunió de la Comissió de Línies regulars de l’Associació de Naviliers Espanyols (ANAVE), celebrada el passat 5 de maig, amb l’assistència de les principals empreses de el sector, es va constatar el gran esforç i estrès a què estan sotmeses després de les limitacions decretades a la mobilitat.

És un fet: l’abastament diari de mercaderies de tot tipus i de primera necessitat és essencial i imprescindible per als territoris espanyols no peninsulars i ho estan fent possible les navilieres amb quantioses pèrdues. Sense els serveis marítims regulars, Balears, Canàries, Ceuta i Melilla quedarien desproveïdes en 48 hores. Per això són serveis indiscutiblement estratègics.

Quan es va declarar l’estat d’alarma, les empreses navilieres que presten aquests serveis van veure caure dràsticament els seus ingressos (fins a un 70% en algunes línies). Per reduir els seus costos, es van veure obligades a amarrar part dels seus vaixells, però amb els restants, cadascuna d’elles va decidir que, en la mesura del possible, mantindrien aquests serveis, per no deixar desproveïts als seus clients ia la població en general d’aquests territoris.

En paral·lel, ja el 16 de març, aquestes mateixes empreses, per mitjà d’ANAVE, van plantejar al Ministeri de Transports la necessitat d’instrumentar algun procediment que els compensés els costos variables (combustible més costos de port i altres) que estaven suportant respecte dels vaixells encara en servei, especialment en el cas que la crisi es peerllongués en el temps. Per a això van proposar utilitzar part de la partida que preveuen els pressupostos generals de l’Estat per subvencionar els passatges dels residents no peninsulars, que serien precisament els beneficiaris del manteniment d’aquestes línies essencials.

L’única resposta que han rebut ha estat l’aprovació, el 22 d’abril, mitjançant el RD Llei 15/2020, d’unes reduccions de la taxa portuària al vaixell que van arribar més d’un mes tard, i que, com ha posat de manifest ANAVE , són restrictives i, per la seva quantia, manifestament insuficients.

Aquesta situació de treballar a pèrdues s’està allargant més del que inicialment s’esperava (l’estat d’alarma aviat farà dos mesos de durada) i es dóna per fet que la recuperació de la demanda de transport, tant de càrrega com especialment de passatgers, va ser lenta, de manera que la situació de molt baixa demanda podria durar al menys 5 a 6 mesos sent optimistes. És imprescindible instrumentar mesures urgents i d’una quantia suficient per compensar les navilieres seus perdudes.

El govern de Canàries, sí que ha garantit seus transports interinsulars per mitjà d’un contracte de servei públic, compensant a les navilieres pel manteniment d’uns serveis mínims indispensables en les rutes interinsulars. Balears, no ha impulsat la mateixa mesura però, al port de Ciutadella, que és de la seva competència, ha establert exempció de les taxes portuàries. Els ports andalusos de competència autonòmica, també han vist reduïdes les seves taxes. Però, en el proveïment des de la Península, de Canàries, Balears, Ceuta i Melilla les navilieres estan treballant sense cap suport realment efectiu. En aquesta situació, algunes navilieres de línies regulars podrien veure abocades a paralitzar la seva flota si no hi ha una resposta urgent i proporcionada de l’Administració a el gran esforç que estan realitzant.

Per tot això, ANAVE va reiterar a l’ministeri de Transports la necessitat, que ja és urgent i imperiosa, que l’Estat assumeixi la seva responsabilitat de garantir els subministraments diaris als territoris aïllats, no només fins al final de l’estat d’alarma, sinó fins que la recuperació de la demanda faci viable el manteniment dels serveis. Per a això, seria fonamental reconèixer formalment a tots aquests serveis el seu indiscutible caràcter estratègic, perquè puguin beneficiar-se de les importants bonificacions previstes en la Llei de Ports per a aquest tipus de tràfics en les taxes portuàries.

D’altra banda, les navilieres no poden admetre discriminacions de tracte ni de norma respecte al sector aeri. No és de rebut que un govern autonòmic promogui la mobilitat del passatge en avió en detriment dels vaixells, que tenen espais més amplis i per tant són més segurs des del punt de vista sanitari i que a més són un mitjà de transport més sostenible.

Finalment, ANAVE reitera el seu compromís amb les empreses, les institucions i la societat en general per superar aquesta crisi sanitària, econòmica i social de la manera més reeixida possible.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.