La revolució Covid-19 i el seu impacte en el llenguatge Paraules com pandèmia, epidèmia, quarantena, confinament, coronavirus i desescalada -entre altres- han passat a formar part de les converses quotidianes, quan realment es tracta de vocables tècnics o específics.

La pandèmia ens ha deixat desconcertats a tots. El canvi cultural que s’ha produït en la comunicació i les formes de parlar ens ha afectat als habitants de tot el món. I això vol dir que hem afegit noves paraules al nostre llenguatge quotidià, que abans només s’utilitzaven en un context professional i tècnic.

Per a la Reial Acadèmia Espanyola (RAE) un reflex d’això és que “paraules com pandèmia, epidèmia, quarantena, confinar, confinament, hipocondria, asimptomàtic o, per descomptat, coronavirus apareixen en els llocs més alts de paraules buscades aquests dies al diccionari “.

Laura Sali Pérez, periodista i CEO de l’agència White Rabbit, parla d’un profund canvi de paradigma: “les paraules generen un imaginari sobre la realitat en la ment de les persones i aquesta realitat s’anteposa als successos que viuen”. I afegeix: “d’aquesta manera hem hagut d’adaptar als nous usos del llenguatge, sumant paraules a l’ús quotidià, com pandèmia, COVID-19, distanciament social i confinament”.

En aquest sentit, la RAE aclareix que “en l’últim mes s’han registrat 100 milions de consultes en la versió en línia, aconseguint així un rècord absolut. Les tres paraules més buscades al diccionari estan directament relacionades amb la crisi provocada pel coronavirus: quarantena, confinament i pandèmia “.

La revolució digital

En aquest context de canvis mundials, la pandèmia ha accelerat la revolució digital a nivell personal i empresarial. Això s’ha vist reflectit en el creixement de noves plataformes com Tik Tok i en el continu augment de la missatgeria privada, posant en constant evolució el món de les xarxes socials.

“Amb més de 800 milions d’usuaris actius per mes i una mitjana d’edat de 16 a 24 anys, Tik Tok ha crescut de forma increïble.”, Afirma Agustina Chiaravalli, Social Media Manager de l’agència White Rabbit. “Segons l’últim informe de Hootsuite, veure sèries i pel·lícules en plataformes de streaming ha augmentat un 57% a tot el món, així com usar més les xarxes socials (47%) i emprar més temps en els serveis de missatgeria instantània (46% ) “, afegeix.

Les aplicacions de missatgeria instantània també s’han tornat importants per als usuaris durant aquest període. Segons el mateix informe, les trucades a través de Facebook, per exemple, s’han incrementat un 70% al mes i les videotrucades i els missatges de veu han crescut un 100% en WhatsApp.

“A Espanya, un 47% més de persones estan fent servir les plataformes socials durant l’estat d’alarma, sent Instagram la plataforma triada pels espanyols durant el confinament, reportant un augment de el 6% d’usuaris actius al país”, finalitza Chiaravalli.

Un accelerador del canvi

Aquesta crisi sanitària ha multiplicat la nostra dependència tecnològica i ens ha obligat a utilitzar noves paraules que abans, potser, fins i tot desconeixíem. Un virus que afecta els éssers humans i que es transmet cara a cara per la superfície dels objectes ha canviat exponencialment la nostra forma de viure.

Sens dubte això es converteix en un gran avanç per a tots: digitalizarnos de forma correcta durant els moments crítics ha permès que les empreses es tornin competitives i els treballadors eficients. I és que, en realitat, només hi havia dos camins: esperar que la crisi ens superi o fer tot el possible per vèncer-la, adaptant-nos als mitjans digitals i als nous usos del llenguatge.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.