Salut reforçarà amb quaranta professionals l’equip de seguiment de contactes i l’atenció telefònica del 061

El Servei de Salut reforçarà amb 40 professionals l’equip de seguiment de contactes d’atenció primària i l’atenció telefònica del SAMU-061. D’una banda, s’amplia amb 20 professionals d’infermeria (10 a Mallorca i 10 a Eivissa i Formentera)  i 8 administratius (6 a Mallorca i 2 a les Pitiüses) per a l’equip de rastreig d’atenció primària de la Central de Coordinació de la COVID-19 (CC-COVID). D’una altra, la central telefònica del SAMU-061 es reforçarà amb 12 persones més. Aquestes contractacions tenen com a objectiu potenciar els equips de rastreig per mantenir la detecció i el control de possibles brots amb la identificació ràpida dels contactes estrets.

Des que es va iniciar la pandèmia, el Servei de Salut ha contractat gairebé 900 treballadors per reforçar tots els nivells assistencials. Malgrat que la situació actual de brots era previsible —partint d’una situació de confinament i tancament total de fronteres interiors i exteriors— i s’han pres les mesures adequades, continua sent molt necessari apel·lar a la responsabilitat de la població a l’hora de complir amb les mesures de protecció.

Actualment, Atenció Primària disposa de 162 professionals sanitaris que fan feina en el seguiment de contactes estrets: 155 als centres de salut i 7 a la central de coordinació. A més, el Servei de Salut ha iniciat la formació de prop de 250 professionals més per tal d’arribar fins als 400 rastrejadors en cas que sigui necessari. Des que es va iniciar la pandèmia, Atenció Primària ha indicat més de 70.000 proves PRC, el que suposa pràcticament la meitat de la xifra total. La central del SAMU-061 rep una mitjana de 1.800 telefonades diàries i durant el cap de setmana poden superar-se les dues mil. Amb aquest reforç es millora l’accessibilitat de la central en l’atenció sanitària d’emergències sanitàries.

D’altra banda, està previst reforçar els centres de salut d’atenció primària amb prop de 400 línies telefòniques noves per millorar l’accessibilitat de la població als centres i unitats bàsiques de salut. Actualment, la proporció entre les consultes presencials i les telefòniques és aproximadament d’un 40 % i un 60 %, respectivament. En la darrera setmana, Atenció Primària de Mallorca va rebre una mitjana de 9.662 telefonades diàries, el que suposa unes 214 telefonades diàries per centre. La mitjana diària de visites presencials —en els centres o domiciliàries—va ser de 5.755 al dia, el que significa unes 127 visites per dia i per centre.

La COVID-19 ha fet necessari adaptar l’atenció primària a la crisi sanitària amb la implantació de dos circuits diferenciats —respiratori i no respiratori— a tots els centres de salut de les Illes Balears. Les consultes respiratòries han quedat separades físicament de les generals, per evitar que els pacients respiratoris i no respiratoris comparteixin el mateix espai a les sales d’espera. L’objectiu era garantir les condicions màximes de seguretat de la població i dels professionals.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.