Cançons sense paraules amb violí i piano Joel Bardolet i Marc Heredia actuen dilluns a Ciutadella, amb el mateix programa de dijous al Palau de la Música

Va ser l’any 2013 a Basilea (Suïssa), en la seva època d’estudiants, quan el violinista Joel Bardolet i el pianista Marc Heredia es van conèixer, començant d’ençà a tocar junts i arribant a hores d’ara a un alt nivell de complicitat que han demostrat a diversos escenaris en els darrers anys.

En paral·lel cadascú ha anat desenvolupant els seus propis projectes, entre d’altres Bardolet amb el Lassus Quartett o essent el concertino habitual de l’Orquestra Camera Musicae i de l’orquestra Musique des Lumières, i coincidint també ambdós en el conegut Trio Fortuny juntament amb el violoncel·lista Pau Codina. Tot plegat ha duit als dos joves intèrprets catalans a estar considerats entre els músics emergents més destacats del panorama nacional. Joel Bardolet (violí) i Marc Heredia (piano) seran els protagonistes del sisè concert del 48è Festival de Música d’Estiu que organitza Joventuts Musicals de Ciutadella, aquest proper dilluns 17 d’agost a les 21 h al Claustre del Seminari.

El programa amb què es presenten ara a Menorca, que duu el títol genèric de Cançons sense paraules i que malgrat ser de violí i piano “compta amb unes peces que tenen bastants connotacions vocals”, assegura Joel Bardolet, aprofundeix en el treball que van iniciar fa uns tres anys en el marc de la residència musical de Marc Heredia a la Fundació Catalunya-La Pedrera, havent-lo oferit ja anteriorment a diferents indrets amb un bon èxit entre el públic.

Aquesta recuperació del programa, “que ens fa moltes ganes tornar a interpretar” i que els ha funcionat molt bé, també els durà a actuar el proper dijous 20 d’agost al cicle d’estiu amb artistes locals del Palau de la Música Catalana de Barcelona.

El concert començarà amb la Sonata per a violí en Re major D 384 Op 137/1 de Franz Schubert (1797-1828), obra de tres moviments que integra passatges que “són clarament lied” i en què s’hi apropen jugant amb la riquesa dels diferents elements rítmics i colors que conté i pensant en com ho faria un cantant si tingués un text que expliqués la història que es diu amb la música.

Per acabar la primera part, tot i que no hi haurà pausa, i després de la breu peça Nocturne per a violí i piano de John Cage (1912-1992), oferiran la versió, “vocal 100 x 100”, per a violí i piano de Paul Kochanski de la Suite populaire espagnole de Manuel de Falla (1876-1946), la única autoritzada pel propi autor d’entre totes les que corren d’aquesta coneguda obra, integrant les cançons El paño moruno, Nana, Canción, Polo, Asturiana i Jota.

La segona part estarà dedicada a una obra que és un dels cims del repertori per a violí: Sonata per a violí i piano en La major M.8 de César Franck (1822-1890), obra de maduresa del compositor belga escrita el 1886 plena de melodies purament romàntiques i que fou inspirada per l’amic i compatriota de Franck, el violinista Eugene Ysaye.

Per a Joel Bardolet es tracta d’una “sonata molt humana” on, juntament amb Marc Heredia, intentant transmetre-ho, associen cadascun dels quatre moviments que incorpora a un estat de la vida: “el primer amb la infantesa, la curiositat…; el segon amb la joventut, més turmentosa; el tercer amb la maduresa, amb una mirada endarrere una mica nostàlgica; i el quart amb la vellesa, la recapitulació”.

Sempre tenint en compte les mesures sanitàries recomanades per garantir la seguretat dels assistents, les entrades per a aquest sisè concert del Festival de Música d’Estiu 2020 es poden aconseguir anticipadament a través de Codetickets i de la web www.jjmmciutadella.com, mentre que la taquilla s’obrirà a l’entrada del Claustre del Seminari una hora abans del concert.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.