Recital de lied per tancar el Festival de Música d’Estiu de Ciutadella L’emergent soprano Natalia Labourdette i la pianista Victoria Guerrero actuen dilluns al Claustre del Seminari

Després del fresquíssim concert de l’OCIM i els ballarins Joan i Carme Taltavull amb un passeig per la història de la dansa, la 48ª edició del Festival de Música d’Estiu organitzat per Joventuts Musicals de Ciutadella arriba al seu final, aquest dilluns 31 d’agost a les 21 h al Claustre del Seminari i amb un esperat recital de lied amb l’emergent soprano madrilenya Natalia Labourdette i la guardonada pianista també espanyola Victoria Guerrero. Ambdues compten amb una extensa formació començada a Espanya i consolidada sobretot a Alemanya, Labourdette a Berlín i Guerrero a Freiburg, on tenen, respectivament, una de les seves bases de residència actual.

Les encara joves i ja amb un cert prestigi també internacional, Natalia Labourdette i Victoria Guerrero formen duo, especialitzat en lied, des de fa un poc més d’any i mig, sobretot després de la Schubertiada de Vilabertran (Catalunya) de 2018, on hi van participar amb altres acompanyants. Entre els concerts que ja han fet juntes destaquen el que oferiren a la Schubertiada de Valdegovía (País Basc) l’estiu de 2019 i el d’aquest passat 12 d’agost al Teatre Delphi Berlin, que fou gravat en directe per la ràdio cultural alemanya Deutschlandfunk Kultur i que pot escoltar-se en obert fins al proper 11 de setembre en aquest enllaç: https://www.deutschlandfunkkultur.de/ein-neues-forum-fuer-das-lied-dietrich-henschel.1091.de.html?dram:article_id=481846. Açò en el programa de Concerts internacionals de cançons a Berlín on el conegut baríton Dietrich Henschel presenta a joves cantants que viuen a la capital alemanya, considerada la llar adoptiva de molts artistes de prestigi internacional. En aquest concert de Berlín es poden escoltar una part dels temes que Labourdette i Guerrero oferiran al recital de dilluns a Ciutadella.

Si bé la pròpia soprano Natalia Labourdette, característica que ja ha estat lloada per la crítica especialitzada tot i la seva joventut, es considera molt versàtil i polifacètica quant als diferents estils que pren gust cantar (“és en la varietat on hi ha el gust i m’agraden tots els pals”, afirma), sens dubte és el lied un dels seus preferits, entre d’altres perquè la feina és entre dos i no hi ha jerarquies, amb les opinions que estan a un mateix nivell. Açò encara que també gaudeix, per exemple, amb la música de cambra o amb l’òpera, on personalment té per endavant importants compromisos, com ara el seu debut en el rol de Despina en el Così fan tutte de Mozart al Teatro de la Maestranza de Sevilla a principis del proper novembre.

El programa amb què es presenten a Menorca es basa en el lied, un terme alemany (en plural seria lieder) nascut als països germànics i propi del romanticisme que s’empra per dir de les cançons líriques breus que tenen per lletra generalment un poema, que s’ha musicat i escrit per a veu solista i acompanyament, normalment piano. Al concert hi haurà lieder alemanys i vienesos i també cicles de mélodie i cançó, que són formes de lied en altres idiomes, en aquest cas francès i castellà.

L’inici serà amb el cicle Mädchenblume Op 22 composat per l’alemany Richard Strauss (1864-1949) sobre textos del poeta i historiador Felix Dahn, amb quatre lied que, fent referència a quatre tipus diferents de dona, duen títols de flors: Kornblumen (blauet –aciano-), Mohnblumen (rosella –amapola-), Epheu (heura –hiedra-) i Wasserrose (nimfea –nenúfar-). I la continuació, per tancar la que podria ser la primera part del recital, serà amb el cicle Sieben frühe lieder(Set cançons primerenques) de l’austríac Alban Berg (1885-1935), compositor alumne de Schoenberg i que formava part de l’anomenada segona escola vienesa de lied, amb lletres basades en poemes escrits per poetes diferents i que gairebé totes integren un cert erotisme.

A la segona part es podran escoltar les tres mélodie amb lletra de l’escriptora Louise de Vilmorin del breu i alegre cicle Métamorphoses del compositor parisenc Francis Poulenc (1899-1963), considerat un dels grans mestres d’aquest tipus de cançó francesa, sobretot després de la mort de Gabriel Fauré (1845-1924). Precisament de l’influent músic francés Fauré, Natalia Labourdette i Victoria Guerrero interpretaran tres de les quatre cançons (Larmes, Au cimetière i Spleen) integrades al seu cicle Mélodies Op 51, basades en poemes de Jean Richepin les dues primeres i de Paul Verlaine la tercera. Per acabar el recital oferiran el Poema en forma de canciones Op 19 del sevillà Joaquín Turina (1882-1949), amb lletres de Ramón de Campoamor i els temes Dedicatoria, Nunca olvida, Cantares, Los dos miedos i Las locas de amor.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.