El director i escriptor Carles Porta explora els límits de l’ètica en la creació documental per tancar la tercera jornada del DocFest El director de l’exitosa sèrie documental i ​podcast​ Crims va rebre un homenatge sorpresa d’alguns dels seus col·laboradors i va insistir en la necessitat de tractar amb cura i respecte les històries que formen part de la crònica negra

Carles Porta, periodista i director (entre altres) de l’existosa sèrie Crims, emesa a TV3, va protagonitzar ahir vespre una xerrada sobre l’ètica i els límits en la realització de documentals. Presentat per Sílvia Pons, programadora del DocFest​ i col·laboradora de Porta durant més d’una dècada, primer va rebre un homenatge de diversos amics i companys de feina com ​Espartac Perán​, presentador i periodista;​ Isabel Martí​, editora dels seus llibres (editorial La Campana), i el director de documental​ Carles Bosch​, present aquests dies al festival. Els tres col·laboradors i amics dels periodista li van enviar un missatge de veu tot enaltint la seva trajectòria professional i el seu tarannà, que el permet contar històries i comunicar-se de manera clara, contundent i atractiva.

De fet, això va fer que l’auditori des Mercadal passés una vetllada entretinguda, interessant i, a estones, fins i tot divertida. Quant al tractament ètic de les històries en el gènere documental, sobretot en la crònica negra, ​Porta va dir que ell “fa crònica negra en colors, però evita el vermell i el “groc”​, en al·lusió al color de la sang i de la premsa sensacionalista. El periodista va continuar explicant que la seva meta és explicar les històries de forma objectiva i cronològica, amb respecte i cura per les víctimes, que inclou a la família dels assassins; i evita utilitzar material sensible de manera indiscriminada.

Però aquesta va ser només la cirereta del pastís. A les 10:30 del dematí, el periodista ​Miguel Frau, delegat d’EFE a les Illes Balears​ i corresponsal al sud-est asiàtic durant més de 30 anys, va analitzar l’evolució del fotoperiodisme des que ell va començar la seva trajectòria professionals fins els nostres dies.

A més de fer un repàs de la seva experiència a orient, posant especial atenció en la troballa del cadàver del genocida Pol Pot​, Frau va dir que l’ofici camina irremediablement cap a un perfil professional multimèdia, que ofereixi a les agències i mitjans de comunicació “paquets” de continguts que incloguin fotografia, text i vídeo.

Després,​ el director d’IB3 Televisió, Joan Carles Martorell​, va fer una anàlisi del consum dels mitjans de comunicació i internet durant l’estat d’alarma i el confinament. Durant la seva xerrada, que es va fer en format online, va constatar que la televisió continua essent el mitjà més vist i al qual els espectadors li dedicat una mitjana de 4 hores diàries durant el confinament. No obstant això, va apuntar que ​Youtube s’ha erigit com la principal plataforma de consum cultural i informatiu, per sobre fins i tot de Netflix o HBO​. Plataformes que, va avançar, veuran les seves subscripcions afectades pel segon decret d’estat d’alarma.

Una vegada conclosa la xerrada de Martorell, es va dur a terme un debat sobre el paper de la fotografia documental en la premsa local, que es va retransmetre també per​ streaming,​ i en el qual hi va participar ​Bep Al·lès​ (editor i director del setmanari El Iris de Ciutadella), ​Miquel Àngel Marquès​ (coordinador de la revista S’Ull de Sol d’Alaior), Tòfol Barber (coordinador de la revista Xerra i Xala des Mercadal) i Esperança Pallicer​ (tècnica de l’Arxiu d’Imatge i So de Menorca), moderats per Silve Pons ​(president de l’Associació de Premsa Local de Menorca).

Durant el debat es van tractar aspectes com els criteris de selecció del valor documental d’una fotografia, l’impacte de les xarxes socials en la documentació i quin fons documental gràfic quedarà de l’actual pandèmia. Esperança Palliser va anunciar que ​l’Arxiu d’Imatge i So espera posar a disposició de la ciutadania el seu fons documental en format digital d’aquí a dos mesos​.

Al capvespre es va projectar el documental ​Ernest Lluch, lliure i atrevit,​ un acte que va comptar amb la presència de ​Josep Morell​, un dels directors de la pel·lícula i amb ​Montse Armengou​, directora del programa Sense Ficció de TV3, que ha coproduït la pel·lícula. Aquesta projecció gairebé va omplir la capacitat de la Sala Multifuncional, limitada a 100 persones per les restriccions sanitàries, i posteriorment es va generar un debat en torn a la figura del polític, amb la participació activa (i emotiva) del públic.

En aquest enllaç http://www.menorcadocfest.com/​ podreu consultar la programació del dia d’avui. L’acte de cloenda es durà a terme a les nou de la nit, moment en què es donarà a conèixer el guanyador o guanyadora del ​Premi al Millor Curtmetratge Documental MDF 2020​. D’aquí a un parell d’hores us enviarem una nota, ​que haurà de quedar embargada fins les 22:00 hores​, per donar-vos a conèixer per avançat la pel·lícula premiada.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.