“La solució ideal seria mancomunar serveis amb Ciutadella per mantenir Cala Galdana, però no m’ho plantejo en aquest mandat» Llorenç Allès entrevista a la batlessa de Ferreries, Joana Febrer

Joana Febrer, alcaldessa de Ferrreries

Un riu divideix la urbanització de Cala Galdana en dos. Molts pocs dels turistes que visiten una de les platges amb més atractiu de Menorca saben que la urbanització que l’envolta correspon a dos municipis. És una situació curiosa i estranya. Dos ajuntaments, els de Ferreries i Ciutadella, gestionen la urbanització, amb les dificultats i situacions curioses que açò provoca. L’Ajuntament de Ferreries és qui té la urbanització més a prop, i qui gestiona la part que més ben valorada surt quan s’analitza l’estat dels nuclis turístics. A pocs metres, Serpentona rep pitjor nota. La batlessa de Ferreries, Joana Febrer, valora aquesta situació. 

  • Ciutadella i Ferreries comparteixen Cala Galdana. Com se gestiona aquest fet?
  • A Ferreries tenim l’avantatge que la platja està al nostre terme. Açò ens obliga a mantenir-la en unes condicions òptimes, perquè és la cara amable que cerca el turista o la persona que ens visita. Els esforços que fa l’Ajuntament són per mantenir la platja en bon estat, invertint tot allò que podem. Per açò fins i tot ara en pandèmia hem mantingut els serveis oberts, perquè sabem que no s’hagués entès que els tanquéssim. Igual ha passat amb el socorrisme, que es manté actiu fins a finals d’aquest mes. 
  • Es produeix la curiosa situació que entre un xalet de Ferreries i un de Ciutadella pot haver-hi escassos metres de distància…
  • Noltros gestionam la part de Ferreries. L’altra part és de Ciutadella, i a vegades t’arriben queixes o suggeriments, i tu has de contestar que aquell tros correspon a Ciutadella. 
  • Als estudis que fa PIME sobre l’estat de les urbanitzacions, la part de Ferreries de Cala Galdana sempre surt entre les millor valorades, mentre que Serpentona apareix als darrers llocs. Preocupa a Ferreries aquest fet?
  • Clar que ens preocupa, perquè quan es veu Cala Galdana sembla que és un tot que correspon al mateix Ajuntament. Ciutadella fa el que pot i el que toca, però també és cert que els queda tant enfora que és més difícil. El benefici que pot tenir Ciutadella és més a llarg termini, perquè són els impostos i els IBIs. Ferreries, en canvi, depèn de Cala Galdana per al seu dia a dia. 

  • Entenc que per poc que Ferreries descuidi Cala Galdana, tot d’una en paga les conseqüències…
  • Així és, tot d’una. Fins i tot amb coses que no hi podem fer res, com per exemple el color de l’aigua. 
  • Com se li fa entendre a un turista que s’allotja a Cala Galdana que quan atravessa el riu se’n va a un altre poble?
  • És estrany, sí, perquè a més no està marcat la diferència de termes. 
  • Quin tipus de coordinació hi ha amb Ciutadella per mantenir la urbanització?
  • Cadascú fa una mica la seva. Ens trobam a vegades per temes relacionats amb el torrent o el riu, per planificar actuacions a les passarel·les de fusta… La relació és amb aquelles coses que ens afecten als dos. Jo no me ficaré en si Ciutadella té la seva part bruta o no. 
  • I no seria més pràctic que serveis com brigada o policia es fessin de manera compartida?
  • Jo personalment no m’ho he plantejat mai. A vegades els regidors sí n’hem parlat, que allò ideal seria mancomunar aquest servei. 
  • I per què no es fa?
  • Perquè tenim tants fronts oberts, que aquest seria un més. Tal vegada no seria difícil, i potser es planteja en un proper mandat i algú s’ho fixa com a objectiu. Jo descarto ficar-m’hi en aquest mandat, perquè tenim molts temes oberts. 
  • Alguna vegada ha pensat que Ferreries hauria de quedar-se amb tot Cala Galdana?
  • Sí que ho somniat. És un somni, així de clar. Tindríem uns recursos que no tenim, és cert, però també hi hauríem de dedicar més efectius per fer un manteniment adequat. Serpentona és molt gran, tot i que també és cert que genera molts beneficis en ingressos. 
Joana Febrer
  • És una situació estranya que molts ferreriencs tenguin el seu negoci a la part de ciutadellenca de Cala Galdana i que, per tant, paguin els seus impostos a Ciutadella?
  • És així. Fins i tot el restaurant Es Mirador és de Ciutadella, perquè el torrent abans passava per la platja, i també el pont que creua el riu més a prop de la mar també és de Ciutadella. 
  • Aquesta temporada hem pogut veure una imatge de Cala Galdana diferent, amb menys espai per a les gandules i els parasols, i més espai per aquells que gaudíem de la platja sense pagar per aquests accessoris. Aquesta imatge es pot mantenir?
  • Sabem que tal vegada ocupam el màxim d’espai disponible. La normativa de Costes obliga a deixar uns metres entre blocs de gandules, i els concessionaris no es poden passar. També és cert que Ferreries no té cap més font d’ingressos turístics que la platja de Cala Galdana. És la gallineta dels ous d’or, i per açò enguany que ha estat malalta sabem que serà molt difícil tancar l’any econòmicament xerrant. Una vuitena part dels ingressos de l’Ajuntament provenen de les concessions, i enguany hem hagut de renunciar a una gran part d’aquests ingressos, rebaixant el canon que paguen els concessionaris amb acord de tots els partits. 
  • Quan xerram de les carències de Cala Galdana, un dels problemes que surt amb més freqüència és la falta d’aparcament. I curiosament, l’aparcament més gran per anar a la platja de Ferreries és a la part de Ciutadella. 
  • Aquesta qüestió també l’hem xerrat amb Ciutadella. Des que es va tancar l’aparcament de Macarella, molta gent deixa el cotxe a Cala Galdana per anar a peu fins a Macarella. I després tenim molta gent que va a Cala Mitjana i ocupa molt aparcament. A més, a Menorca ens costa anar amb transport públic. És cert que n’hi ha poc, però és també així perquè l’empram poc. És el peix que es menja la cua. Si hi hagués més demanda de transport públic, segurament s’incrementarien les freqüències. A més, a vegades els aparcaments de Cala Galdana estan ocupats per cotxes de lloguer que a vegades ni estan matriculats a Menorca. Hauríem de fer un plantejament a nivell de Menorca, i potser limitar-los els aparcaments públics que poden ocupar, i que tenguin els vehicles emmagatzemats a un espai privat. També hauríem de propiciar a nivell insular que els hotels bonifiquin als treballadors si van a fer feina en transport públic. L’aparcament de Cala Mitjana enguany també ha estat pleníssim. Llavors et planteges: Has de fer pagar una taxa? Has de fer que els residents tenguin un ‘pase’ per poder aparcar si no té cotxeria? Jo no som partidària de fer pagar taxa, però potser s’ha d’estudiar…
  • En aquesta línia, per accedir a Cala Galdana, des de fa molts anys a Ferreries es xerra d’un possible carril bici entre el poble i la platja. Algun dia serà realitat?
  • Tenim un avantprojecte que vam presentar a l’Impost de Turisme Sostenible, i vam estar a punt de que enguany fos finançat amb aquest fons. Un carril bici donaria seguretat, tant a la gent que va a peu com a la gent que va amb bicicleta, i segurament més gent aniria a Cala Galdana. Ara només hi van a peu o amb bicicleta els més valents. Ara ens han dit que mentre el Consell no tengui aprovat el seu Pla de Carreteres, no es farà cap carril bici interurbà. Sembla que volen incloure la mobilitat en bicicleta entre pobles i zones turístiques, però mentre no hi hagi aquest Pla, ens han dit que ho oblidem. 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *