La premsa generalista s’enfonsa: ven el 20% menys amb la COVID-19 i la seva facturació cau el 37% Per Rubén Arranz / Voz Pópuli. amic.media

Va ser el juliol passat quan el diari El País va sortir al carrer, en una de les seves edicions, sense cap inserció publicitària. En re- alitat, les seves pàgines 1, 12, 16, 17, 18, 24, 36, 41, 44, 47 i 48 van incloure missatges sobre promocions i productes del Grupo Prisa, però no hi havia cap anunci com a tal. La COVID-19 ha clavat un cop gairebé letal al paper generalista, fins al punt que ha accelerat la seva ja de per si imparable decadència.

Les dades corresponents al mes de setembre registrades per la Associació de Mitjans d’Informació (AMI) -la patronal del sector- ofereixen una clara panoràmica sobre la situació dels diaris en paper. De fet, entre gener i setembre les vendes dels principals diaris generalistes van caure un 20%.

En el cas d’ABC, el descens va ser del 16,2%, davant el 32,12% d’El Mundo, el 26,39% d’El País, el 26,41% d’El Periódico de Catalunya i el 12,79% de La Vanguardia. En el cas de La Razón, no hi ha dades a causa de que va decidir no enviar-les a l’Oficina per a la Justificació de la Difusió (OJD). Aquestes dades expressen les diferències entre els nou primers mesos de 2019 i de 2020.

El setembre passat, el rotatiu de Prisa va vendre una mitjana de 69.008 periòdics diaris, el que va implicar un descens del 29,7% respecte al mateix mes de l’any anterior. ABC “va col·locar” 49.394 (-15,77%), mentre que el diari generalista de Unidad Editorial, 43.283 (-33,11%), La Vanguardia, 60.677 (-14,14%) i El Periódico, 22.880 (-29 , 46%).

En el cas d’El Mundo, l’autor de l’informe, Deloitte, incideix que el càlcul s’ha realitzat tenint en compte que “no han estat publicades des del mes d’abril a agost les revistes Motor i Viajes ni La Luna de Metròpoli i des la segona setmana d’abril a se- tembre no ha estat publicada a la revista Yo Dona, per la qual cosa en les dades de difusió no han estat contemplats aquests mesos.

Dades de difusió

Pel que fa a la seva difusió, les dades no són molt més favorables, sinó més aviat al contrari. El País acumula una caiguda del 29,83% en el que va d’any, enfront de la del 38,64% d’El Mundo, del 19,51% d’ABC, del 19,72% de La Vanguardia i del 32,53 % d’El Periódico.

Els seus ingressos han patit en aquest temps un descens important, a l’igual que ha passat en el conjunt del sector dels mitjans de comunicació. És més, Atresmedia i Mediaset, que són les empreses més rendibles del negoci mediàtic, han patit descensos de la facturació de l’entorn del 15% durant els nou primers mesos de l’any.

La recaptació publicitària va minvar el 51,28 a l’edició impresa d’El País i el 17,49% en el digital. En la d’El Mundo, el 50 i l’11,64%. En el d’ABC, el 20 i el 2,27%. A La Vanguardia, el paper va caure un 38,63 i el web va millorar el 4,61%; mentre que El Periódico va baixar en els dos àmbits: en el tradicional ho va fer el 46,45% i en el digital, el 35,32%.

Com es pot apreciar, la retirada d’inversió per part dels anunciants no ha afectat només al paper, sinó també al sector digital, que descendeix en menor mesura, però no se salva de la crisi.

En aquests mesos -en què s’ha produït un dels confinaments més llargs del món-, el consum de paper també ha baixat en el global del sector; i ho ha fet el 30%. El percentatge en la prem- sa generalista va ser del 31,6%.

En el cas del diari de Prisa, la rebaixa en l’ús de paper va ser del 23% gener-setembre del 2019, mentre que a El Mundo, del 34,59% i a ABC, del 27,42%. En el cas de La Vanguardia, la caiguda va ser del 29,23% i en el d’El Periódico, del 43,79%.

(Fotografia: Juan Manuel Serrano/ABC Sevilla)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.