La Xarxa de Biblioteques de Menorca està d’aniversari. Per Mary Moro

La Xarxa de Biblioteques de Menorca celebra enguany el seu 35è aniversari. Aquest servei, del que formen part totes les biblioteques de Menorca, es va aprovar l’any 1985 dins el Ple del Consell Insular de Menorca. Des del 2017 na Joana M. Garau Sobrino, cap del Servei de Patrimoni documental i biblioteques, és la coordinadora de la Xarxa. Na Joana és una persona compromesa amb l’apropament de la cultura a tots els indrets i persones de la nostra illa; prèviament havia treballat a la Biblioteca Pública i l’Arxiu Municipal de Sant Lluís, i va organitzar i muntar la Biblioteca Tudurí de Maó.

– Quina va ser la intenció amb la que es va crear la Xarxa? Quins eren els objectius?

– El 13 de maig de 1985, el Ple del Consell Insular de Menorca aprovà la creació del Servei Insular de Biblioteques, per, tal com diu l’acta del Ple, la necessitat d’organitzar a Menorca un servei per coordinar la política de biblioteques, atesa la desaparició del Centre Coordinador de Biblioteques de Balears (el 1984).

A proposta del llavors conseller d’Educació i Cultura, Joan F. López Casasnovas, al mateix Ple es va aprovar, a més d’informar i enviar el projecte del servei a tots els ajuntaments de l’illa amb biblioteca pública municipal; així com informar, també, la Conselleria de Cultura de la comunitat autònoma de la proposta de la creació del servei, tot sol·licitant el seu finançament. Tant uns com l’altra, van respondre positivament. Els ajuntaments s’hi van adherir i es van comprometre amb la nova aventura que ens ha fet avançar junts i de manera coordinada durant aquests 35 anys, amb l’objectiu de proporcionar l’accés democràtic i igualitari a la informació, la formació, el coneixement, la cultura i l’oci, per a tothom.

Els objectius eren, clarament, unir esforços per optimitzar els escassos recursos de què disposaven llavors les biblioteques municipals, sota el paraigua i la gestió del Servei Coordinador de Biblioteques del Consell Insular.

– Quines són les principals tasques del Servei Coordinador de Biblioteques?

– El Servei Coordinador és l’òrgan insular d’assessorament i suport als serveis bibliotecaris; exerceix les funcions de gestió i direcció tècnica de la Xarxa, tot prestant assistència i cooperació per tal de garantir l’equilibri territorial i la qualitat del servei en el sistema de lectura pública de Menorca, així com l’accés de tota la ciutadania a la informació, el coneixement i la cultura.

Aquest servei dona suport amb la centralització de les adquisicions i la catalogació dels fons, elabora normes comunes de funcionament de les biblioteques, contribueix al manteniment del catàleg col·lectiu de les biblioteques de Balears (CABIB), organitza activitats conjuntes de promoció de la lectura, treballa per a la modernització de les biblioteques (quant a TIC, edificis i instal·lacions, etc.), recull les estadístiques i elabora la memòria anual, confecciona programes d’accions concretes… El Consell anualment fa una aportació econòmica a la Xarxa mitjançant un conveni de col·laboració amb els ajuntaments.

La nostra filosofia es basa en la col·laboració i cooperació entre els centres. Així, fem reunions cada mes i mig per parlar de temes comuns i prendre decisions per al bon funcionament de les biblioteques.

– Com és la valoració d’aquests 35 anys?

– Jo no hi era, al començament. La Xarxa s’inicià amb una persona que encara hi treball, que és un auxiliar de biblioteca que la va organitzar i sempre hi ha fet molt bona feina. Al cab d’uns anys, es creà la plaça de coordinador/a de la Xarxa, amb una tècnica que hi va treballar més de 20 anys.

Vaig entrar a la Xarxa com a bibliotecària de Sant Lluís el 1999.

La meva valoració és força positiva. El personal s’ha anat professionalitzant (la majoria són titulades en biblioteconomia i documentació), en general són professionals molt motivades i la feina és molt vocacional… i es nota.

La Xarxa sempre ha procurat avançar amb la societat per respondre als reptes que s’anaven plantejant. Hem passat dels catàlegs de fitxes de cartolina, al catàleg col·lectiu de les biblioteques de les Illes Balears, fem préstec interbibliotecari amb aquestes, disposam d’aparells informàtics i programari actualitzats, i assessorament en qüestions informàtiques i tecnològiques, per als usuaris amb escasses competències tecnològiques… Seguim fent la feina de sempre: fomentar la lectura, facilitar l’accés a la informació i el coneixement, proporcionant materials per a la formació, l’oci i la cultura, de forma gratuïta i per a tothom; no debades, som la institució democratitzadora de la cultura per excel·lència. La societat ens aprecia i ens puntua alt (un 8,3).

Per suposat, hem tingut èpoques de tot tipus, i entre ajuntaments, hi ha diferències quant als recursos que hi destinen, però la part positiva sempre preval i per açò em quedo amb un sabor de boca força dolç.

– Heu fet un canvi en la imatge, té a veure amb un canvi, també, a nivell de funcionament, concepció del servei?

– No. La Xarxa canvia constantment, per açò el personal també ha de reciclar-se sempre seguit, perquè ho ha de fer de la mà de la societat a la qual serveix. Fa temps que pensàvem que s’havia de fer aquest canvi, baratar el logo per un de més actual, etc. i ho hem fet aprofitant l’aniversari.

– Quins actes, activitats… teniu pensades per a la celebració de l’aniversari? Quins canvis heu hagut de fer arran de la pandèmia?

– A principis d’any ens feia molta il·lusió celebrar un acte, com una festa d’aniversari, coincidint amb el Dia de la Biblioteca, el 24 d’octubre. Havíem convidat en Jorge Carrión, un amant de les biblioteques, les llibreries i la lectura, i fer altres actes, però els contagis anaven in crescendo a finals d’estiu i vaig pensar que era arriscat, el mateix Carrión va anul·lar la seva assistència, seguir amb la idea. Ho hem post posat fins l’any que ve, i esperem fer-ne una gran festa!

Tanmateix, hem encarregat la realització d’un documental sobre la història de la Xarxa, que s’estrenarà a mitjans de desembre i es difondrà a través dels nostres webs i xarxes socials. Us avisarem perquè el veieu.

Com poden els usuaris estar al dia de totes les novetats, activitats, propostes?

A través de diversos canals: els webs Bibliomenorca i Bibliomaó, les xarxes socials (Facebook, Instagram, Twitter i YouTube) i, des de novembre, a través del butlletí de notícies de la Xarxa que s’envia mensualment per correu electrònic (newsletter). També estem presents a alguns mitjans de comunicació (revista de cultura Àmbit, etc.) i hem obert un canal a Telegram.

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.