Es denuncia la pràctica del Black Face a les cavalgades dels Reis Mags Comunicat de la Plataforma Antifeixista de Menorca, Associació de Vesines des Mercadal, Ses Foneres, Filosa Menorca i Caravana Obrim Fronteres Menorca


Un altre any ha arribat la nit dels reis mags. I és que aquest 2021, hem hagut de veure un altre cop a Menorca, un acte denigrant, ridiculitzador i segregador de la societat supremacista blanca, racista i xenòfoba. L’acte fals i enganyós de pintar persones blanques perquè semblin negres. Aquesta pràctica denominada Black Face és denunciada des de fa temps per part de persones negres i afro-descendents. Al context de l’estat espanyol concretament, llarga és la trajectòria de crítica i denúncia per part de col·lectius antiracistes com SOS RACISME o Afroféminas.

Un altre cop enguany, durant les cavalcades hem hagut de presenciar bé des de xxss bé des dels balcons o portals de ca nostra, persones blanques empastifades amb pintures negres. Són bastants els ajuntaments de l’illa que han optat per triar una persona que faci de rei Baltasar o patge reial, pintant-se la cara. De fet, la majoria dels ajuntaments menorquins ha tornat a fer la rua dels reis amb la caricaturització de persones negres representades per persones blanques maquillades, tot i la forta campanya de denúncia de l’any passat a aquesta pràctica racista. Però què és el Blackface? Fent-ne cinc cèntims:

L’associació SOS racisme defineix el blackface com “una pràctica que perpetua el racisme cap a les persones negres mitjançant la ridiculització i exageració dels seus trets característics, fent servir com a punt de partida el maquillatge que simula la pell negra i les perruques afro”.”Els orígens de ‘blackface’ ens traslladen als espectacles de joglars de mitjan segle XIX. Els artistes blancs van enfosquir la seva pell amb esmalt i suro, es van posar roba feta esquinçalls i van exagerar els seus trets per a lluir els estereotips «negres»”. Així ho declara el Museu Nacional d’Història i Cultura Afroamericana Smithsonian (NMAAHC).

Un fet clarament denigrant que reproduïa (i segueix reproduint) estereotips ancorats en un imaginari profundament racista, moltes vegades interseccionat també amb el masclisme i el classisme. Un imaginari que associa la negritud amb la inferioritat, la ignorància, la manca de principis, de moral, amb la mandra, la hipersexualització, la delinqüència i la violació.

La pràctica del blackfacing ha arribat al punt de normalitzar-se, no només en l’àmbit ”humorístic”, sinó també en espais culturals com la música i el cinema que no contractaven a les seves plantilles artistes racialitzats, perpetuant el patró segregacionista, arribant inclús a celebracions “tradicionals” com reis o carnaval. Clars exemples són: ”l’humorista” Thomas Dartmouth Rice, el cantant Al Jolson, els actors Shirley Temple, Judy Garland i Mickey Rooney entre altres.

Totes i cada una d’aquestes representacions, han generat un llegat perjudicial el qual s’ha anat expandint i alhora ha sigut adoptat per diferents cultures d’herència colonialista, les quals s’han acabat justificant amb la frase ”és tradició” o s’han transmès com una pràctica innòcua negant la seva connotació racista. Cal plantejar-se: per què és tradició?

El Museu Nacional d’Història i Cultura Afroamericana Smithsonian (NMAAHC) ho diu ben clar: ”Les actuacions de ‘negror’ de persones blanques amb vestits i maquillatge exagerats, no es poden separar de la burla racial i els estereotips.”

El blackfacing de la rua de reis al context menorquí, promoguda per les institucions públiques, nega la capacitat d’autorepresentació de les persones negres i la seva participació en la xarxa comunitària. És ridícul i vergonyós haver de seguir afrontant aquests actes racistes, i més provinents d’institucions públiques que haurien de serl’estàndard de referència de la població pel que fa a principis i pràctiques.

No ens valen els “no ho sabem”, no volem sentir les paraules de sempre “no s’ha presentat cap persona negra a la llista pública”: Cal qüestionar-se la blanquitud, la reproducció d’estereotips i les pràctiques segregacionistes que estem promovent a les nostres quotidianitats. Cal posar damunt la taula l’impacte de polítiques públiques, nonomés pel que fa a la visibilitat i representació de les persones racialitzades en els espais públics sinó també pel que fa a la participació i al ple exercici de drets a la xarxa comunitària i veïnal.

Ajuntaments, associacions i altres agents culturals: o mantenim el racisme institucional, o l’erradicam. Prou de falsos rituals de cavalcades que amaguen càrregues fortament racistes. RACISME NI A MENORCA NI AUMON.

One Comment on “Es denuncia la pràctica del Black Face a les cavalgades dels Reis Mags Comunicat de la Plataforma Antifeixista de Menorca, Associació de Vesines des Mercadal, Ses Foneres, Filosa Menorca i Caravana Obrim Fronteres Menorca

  1. Creo que al editor del artículo sobre el Black face, se le a ido la olla.
    Un acto racista, de supremacía blanca, etc etc.
    NO está bien lo de pintar la cara pero escribir ese tipo de cosas es para denunciar al editor.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.