El Govern Balear aprova un Decret llei que permetrà avançar la renda social a les famílies sense ingressos Agilitzarà la gestió de les ajudes per pal·liar els efectes de la pandèmia de la COVID-19

El Consell de Govern ha aprovat el Decret llei 1/2021 pel qual s’aproven mesures excepcionals i urgents en l’àmbit de l’impost sobre estades turístiques a les Illes Balears per a l’exercici fiscal de 2021, de l’impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats, en matèria de renda social garantida i en altres sectors d’activitat administrativa.  L’objectiu d’aquesta nova norma és agilitzar la gestió de l’Administració i sobretot de les mesures per pal·liar els efectes econòmics que ha causat la pandèmia de la COVID-19.

Actuar davant la pobresa sobrevinguda
El Decret llei aprovat aquest dilluns permetrà a la Conselleria d’Afers Socials i Esports avançar el pagament de la renda social garantida (RESOGA) a les famílies sense ingressos econòmics de les Illes Balears a les quals s’hagi desestimat l’ingrés mínim vital (IMV), totalment o parcialment, i compleixin els requisits de la prestació autonòmica.

Així idò, en lloc de, com es feia fins ara, dur a terme una revisió prèvia abans de concedir la renda social, amb el temps que això suposa, la revisió es farà a posteriori. D’aquesta manera, serà suficient que les persones sol·licitants presentin la sol·licitud de renda social ―o que ja l’hagin presentat― una vegada que es tengui la resolució denegatòria de l’IMV, i presentin una declaració responsable que indiqui que compleixen els requisits de la prestació econòmica autonòmica. La revisió es farà a posteriori i, si no es compleixen els requisits de concessió o aquests es deixen de complir, se suspendrà el pagament i s’exigirà el retorn de les quanties rebudes indegudament.

L’objectiu és evitar que les famílies sense ingressos que duen mesos esperant cobrar l’ingrés mínim vital (IMV) i a les quals finalment se’ls ha denegat perquè no compleixen algun dels requisits, puguin accedir directament a la renda social i no estiguin més temps sense cobrar.

La renda social garantida és una prestació subsidiària. Per això, abans de sol·licitar-la els interessats han d’haver optat a rebre l’ingrés mínim vital, que depèn del Govern d’Espanya. La Conselleria d’Afers Socials i Esports ha detectat que moltes de les sol·licituds d’IMV o bé es deneguen o bé es resolen amb quantitats mínimes perquè, entre d’altres raons, les famílies, durant l’any anterior a la sol·licitud varen tenir ingressos econòmics. Una vegada hi ha aquesta resolució de l’IMV els afectats poden optar a la renda social garantida i això ha fet que el ritme d’entrades de sol·licituds a Afers Socials i Esports s’hagi disparat i, en només els mesos de novembre i desembre, hi hagin entrat 1.300 peticions.

L’aprovació del Decret llei permetrà que les famílies necessitades i sense ingressos puguin rebre la renda al més aviat possible i no hagin d’esperar a les comprovacions administratives, que farien que els afectats encara haguessin d’esperar més temps per cobrar.

La nova norma modifica l’article 29 de la llei que regula la renda social garantida perquè durant 2021 la sol·licitud s’aprovi directament si es presenta la declaració responsable que assegura que es compleixen els requisits d’accés.

Agilització del pagament d’ajudes
A més, aquest Decret llei incorpora noves mesures per agilitzar el pagament d’ajudes als sectors afectats per les mesures sanitàries derivades de la pandèmia, en el sentit que no sigui necessària la justificació de les despeses inferiors a 6.000 euros, i no tan sols la de les inferiors a 3.000 euros, com s’havia establert el passat mes de maig, i per a les quals s’admet una declaració formal de la persona física o de l’entitat beneficiària, sense perjudici de les actuacions posteriors de comprovació i control.

El Govern augmenta així el llindar de la quantia que permet que la justificació de les despeses es faci per mitjà d’una declaració responsable, que passa de 3.000 euros a 6.000 euros, i amplia l’abast de la mesura introduïda el passat mes de maig en el Decret llei 8/2020, de 13 de maig, de mesures urgents per a l’impuls de l’activitat econòmica i la simplificació administrativa per pal·liar els efectes de la crisi de la COVID-19, i recollida en la Llei 2/2020, resultant de la tramitació com a llei del decret llei esmentat.

Mesures fiscals: reducció del 95 % en l’impost sobre actes jurídics documentats per facilitar a empreses i autònoms la devolució de préstecs ISBA i ICO
D’altra banda, aquest Decret llei incorpora noves mesures fiscals addicionals per a les empreses de les Illes Balears per a aquest any davant els efectes econòmics de la situació derivada de la pandèmia de la COVID-19.

Així, el Govern aplicarà una reducció de l’impost sobre actes jurídics documentats per tal de facilitar a empreses i autònoms les operacions per allargar el terminis de devolució o altres modificacions de préstecs concedits a través dels programes públics d’avals per facilitar finançament, com ara les línies ISBA, avalades pel Govern de les Illes Balears, o les línies ICO de l’Institut de Crèdit Oficial, avalades per l’Estat.

En concret, el Govern redueix en un 95 % el tipus de gravamen en la formalització de documents notarials relatius a aquestes operacions de finançament empresarial no exemptes a aquest impost.

Aquesta reducció fiscal a les Balears s’afegeix a les exempcions que, a través de diversos reials decrets lleis estatals amb motiu de la COVID, s’han establert per a moratòries en el pagament de préstecs hipotecaris per a compra d’habitatge habitual i immobles per a activitats econòmiques, a d’altres relatius a préstecs sense garantia hipotecària i a les moratòries subscrites dins els acords marc sectorials a tota classe de préstecs, crèdits i arrendaments financers, d’acord amb la normativa estatal.

Supressió de l’ingrés a compte de l’impost sobre estades turístiques, també per a 2021
D’altra banda, en relació amb l’impost sobre estades turístiques, el Govern estén per a l’exercici del 2021 la supressió de l’ingrés a compte que anualment s’havia de fer el mes de setembre sobre la base de les previsions d’ingressos per a tot l’any en el règim d’estimació objectiva ―com ja es va fer per a 2020―, sense perjudici de l’obligació de la presentació i l’ingrés de l’autoliquidació, el 2022, de la quota que es meriti al llarg de tot l’exercici de 2021.

Així mateix, per als empresaris que així ho decideixin, es facilita el canvi del règim d’estimació de la base imposable amb una ampliació (fins al 31 de març) del termini per passar del règim d’estimació objectiva al d’estimació directa, i també a la inversa. En aquest sentit cal recordar que en el règim d’estimació directa es liquida l’impost sobre la base dels ingressos rebuts dels contribuents i no sobre la base d’un càlcul estimatiu en funció de les dades d’anys anteriors. El canvi que es pugui fer, a més, ja no implicarà romandre dos exercicis en el mateix règim d’estimació.

Aquestes mesures urgents i excepcionals permeten, per als empresaris que optin per l’estimació directa, que els establiments turístics només hagin de liquidar l’impost dels turistes i visitants que rebin durant l’any, i, per als que optin per l’estimació objectiva, que es puguin beneficiar de la reducció dels mòduls que, com ja es va anunciar, es preveu aprovar per a 2020, i també per a 2021 (al principi de 2022), i responen en ambdós casos a l’objectiu d’adaptar l’aplicació de l’impost a les circumstàncies excepcionals derivades de la pandèmia i que continuen afectant l’activitat econòmica i, en particular, l’activitat turística.

Modificacions en matèria de salut
Pel que fa a l’àmbit de la salut, el Decret llei preveu que, amb caràcter excepcional, tot el personal del Servei de Salut de les Illes Balears, amb independència de la seva vinculació jurídica i de la seva categoria professional, pugui fer guàrdies pròpies de la seva titulació acadèmica, per garantir l’atenció permanent i continuada.

Cada gerència pot organitzar les guàrdies extraordinàries que calen per causa d’especial necessitat, a fi de garantir la continuïtat assistencial. La retribució pel concepte de guàrdies amb caràcter excepcional s’ha de fer amb càrrec als imports del complement d’atenció continuada, de la categoria o especialitat professional de personal estatutari que té atribuïda aquestes funcions, i la retribució no ha de suposar cap increment respecte de la quantia que perceben els professionals que cobreixen les guàrdies amb caràcter ordinari.

En matèria d’ordenació farmacèutica, entre d’altres coses, es preveu eliminar tràmits administratius innecessaris en el cas de tancament de farmàcies per resolució judicial ferma i també en aquest casos garantir als ciutadans l’accés a la prestació farmacèutica.

El Decret llei aprovat avui entrarà en vigor a partir de la seva publicació en el Butlletí Oficial de les Illes Balears i haurà de ser validat al Parlament de les Illes Balears.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.