El Govern posa en marxa l’Oficina d’Inversions Estratègiques per maximitzar la captació de fons de transformació

El Consell de Govern ha aprovat el decret pel qual es crea l’estructura de l’Oficina de Planificació i Gestió d’Inversions Estratègiques, un òrgan que neix amb l’objectiu de maximitzar la captació de fons extraordinaris per a la Comunitat Autònoma i d’impulsar l’execució de projectes transformadors.

L’acord ha estat presentat en roda de premsa pel conseller de Fons Europeus, Universitat i Cultura, Miquel Company, el qual ha explicat que la prioritat de l’Oficina serà l’elaboració d’una estratègia balear dirigida a la transformació de l’actual model socioeconòmic a partir dels eixos prevists en el Pla de Reactivació i de les més de 500 propostes generades des de totes les administracions i des dels agents socials i econòmics.

Una de les funcions de l’Oficina de Planificació i Gestió d’Inversions Estratègiques serà la de planificar, avaluar, coordinar i fer el seguiment dels projectes que la Comunitat Autònoma presentarà al Govern de l’Estat per aconseguir la major quantitat possible de recursos procedents del programa europeu Next Generation. Cal recordar que la Unió Europea ha anunciat la inversió de 750.000 M€ als estats membres fins a 2026, dels quals 140.000 M€ seran per a Espanya (72.500 M€ en transferències directes no retornables i la resta en forma de préstecs).

Entre les tasques que tindrà encomanades l’equip de l’Oficina, destaquen la d’assessorar els agents creadors de cada iniciativa per a la millora de les propostes per tal de garantir la qualitat dels projectes, la seva complementarietat, transversalitat i, sobretot, elegibilitat, la de trobar sinergies entre diferents projectes que augmentin la seva capacitat tractora i també la d’impulsar grans projectes en xarxa amb altres territoris.

«El Govern té la responsabilitat d’assegurar que tota aquesta feina sigui útil i com més eficient millor. Els terminis i les garanties que exigeixen aquest tipus d’inversions públiques obliguen les administracions a fer un esforç sense precedents per agilitar els tràmits i l’execució. El repte històric davant el qual ens trobam requereix estructures àgils i amb un enfocament específic», ha declarat.

Cinc unitats administratives
En aquest sentit, segons ha anunciat el conseller, l’Oficina comptarà amb la direcció de Joan Carrió i Vidal, que ha estat director general de Pressupost i Finançament del Govern i actualment fa feina com a director de Gestió i Serveis Generals de l’Hospital Universitari Son Espases. Li donarà suport un equip organitzat en cinc unitats administratives, les persones al capdavant de les quals seran personal funcionarial en llocs de naturalesa directiva o personal directiu professional.

Al capdavant de la Unitat de Coordinació i Direcció Adjunta s’incorporarà, com a número dos de l’Oficina, l’actual secretària general de la Conselleria de Fons Europeus, Universitat i Cultura. Yolanda Garví Blázquez ha estat directora general de Coordinació del Govern i, com a tal, responsable de la creació del repositori de prop de 600 propostes (250 idees i projectes del Govern per un valor de més de 5.000 M€ i gairebé 350 propostes de la resta d’institucions i del sector privat per un valor de 725 M€).

La Unitat d’Avaluació d’Impacte analitzarà l’impacte social i mediambiental dels projectes, i també l’econòmic, tant des del punt de vista de la creació de llocs de treball i de la generació de valor afegit com del seu encaix amb les prioritats estratègiques respecte a la transformació del model econòmic.

D’altra banda, la Unitat d’Anàlisi Tècnica avaluarà les propostes des del punt de vista del seu caràcter realment innovador, del progrés tecnològic que representen, de la seva factibilitat tècnica o de les possibles solucions alternatives.

La Unitat d’Anàlisi Jurídica s’enfocarà a valorar l’encaix jurídic de les solucions proposades dels diferents projectes, i plantejarà les vies legals per dur-los a terme, incloent les fórmules de col•laboració publicoprivades i considerant la minimització dels terminis de tramitació.

Quant a la Unitat de Seguiment de Projectes, durà a terme la implantació d’un sistema de control que permeti conèixer en tot moment la fase en què es troben per tal de poder prendre les mesures necessàries dins el termini establert i en la forma escaient. També elaborarà els documents necessaris destinats a la rendició de comptes.

Finalment, el conseller Miquel Company ha volgut destacar que l’Oficina neix amb voluntat de permanència en el temps, com a eina de transformació de llarg abast més enllà de la conjuntura actual. «La transcendència dels fons europeus en l’escenari actual és evident, però l’Oficina treballarà amb aquestes i amb totes les eines de finançament possibles per fer realitat la transformació que necessitam», ha dit.

«Algunes de les iniciatives trobaran sortida mitjançant un fons o l’altre, però també n’hi haurà que quedaran fora de les convocatòries més immediates. Això no vol dir que hi renunciarem, sinó que haurem d’aprofitar l’impuls d’aquests programes d’inversions i continuar fent feina per aconseguir els recursos que ens faran avançar en les línies estratègiques que ens hem marcat», ha conclòs.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.