De ciutadans a clients

A causa de la pandèmia el nombre d’hores de la majoria de rutines es van traslladar a la casa, que, a causa de les restriccions s’ha convertit en un lloc per a tot. Des del treball, l’esport, l’oci a través de dispositius digitals o la pràctica de nous entreteniments per a passar l’estona. La veritat és que la majoria d’utensilis que s’empren per a aquesta mena d’accions requereixen de l’ús d’electricitat, i açò ho hem ben notat aquests mesos a la factura de la llum.

Amb la nova discriminació horària, per a la majoria de consumidors, si mantenen els mateixos hàbits de consum, la nova tarifa no suposarà una rebaixa important. De fet, per a molts fins i tot es traduirà en un increment de preu. Algunes consultores han fet el càlcul per a un consumidor domèstic mitjà i s’estima que el canvi de tarifa li comportarà un estalvi d’entre un i dos euros mensuals. Ara bé, aquells clients, amb la mateixa potència i consum anual que tenien una tarifa amb discriminació horària, no els surt tan bé i veuran incrementada la seva factura en quatre o cinc euros mensuals, uns 60 al cap de l’any. I per què aquesta diferència? Perquè els que tenien discriminació horària concentraven el seu consum a la nit i al matí, quan per a ells l’energia era més barata, ara, però, bona part de les hores més cares es concentren al matí. Per tant es penalitza els que fins ara eren més eficients.

A partir d’ara ens veurem obligats a canviar els nostres hàbits i posar rentadores els caps de setmana; però i les famílies que tenen infants o les famílies nombroses que es veuen obligades a posar rentadores i assecadores cada dia?… Els ciutadans ens hem d’adaptar al servei o és el servei que s’ha d’adaptar a les necessitats dels ciutadans?…La OCU ja ens avisa:  “Encara que el consumidor no se n’adoni, potser està consumint en aquests trams diferents, i aquest benefici de consumir a l’hora vall no ho veu reflectit a la seva factura i és la comercialitzadora la que finalment veu reduïts aquells peatges”, i la que per tant capitalitza aquell estalvi. A més aquesta reforma de la llum no evitarà la volatilitat en el preu de la llum; Els que estiguin al mercat regulat, continuaran pagant la llum a un preu diferent cada hora i per tant patiran pujades com la darrera viscuda al gener (cas de la borrasca Filomena). I per arrodonir-ho la factura també canvia a partir d’ara i serà més difícil d’entendre.

Les famílies hem deixat de ser ciutadans per passar a ser “clients” que ens hem d’adaptar als designis de governs sotmesos als interessos de les grans empreses. Les nostres necessitats no compten, els seus rendiments econòmics van per davant. Prou n’hi hagi!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.