
El conseller de Fons Europeus, Universitat i Cultura, Miquel Company, ha participat en la Conferència Sectorial de Cultura, reunida en ple en la seva 29a sessió i presidida pel ministre de Cultura i Esport, Miquel Iceta, que ha aprovat l’acord pel qual les Illes Balears rebran 3,4 milions d’euros per al sector cultural de l’arxipèlag dels fons del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència de l’Economia que gestionaran les comunitats autònomes i les ciutats de Ceuta i Melilla.
«L’assignació de 3,4 milions ens permetrà avançar en la recuperació i diversificació ec`nomica del sector cultural balear, a través de línies en les quals fa mesos que treballam al costat del Ministeri. Entenem la cultura com un sector estratègic, generador d’ocupació, que es beneficiarà de línies d’altres components relatius a la modernització o a la digitalització. El nostre objectiu és enfortir el teixit i que reverteixi en l’oferta cultural per al ciutadà», ha explicat Company.
La Conferència Sectorial ha reunit els consellers de cultura de les comunitats autònomes, així com representants del Ministeri de Cultura i Esport, d’Afers Exteriors i Cooperació, de Política Territorial i de la Federació Espanyola de Municipis i Províncies.
Distribució territorial dels fons
L’acord pel qual es distribueixen territorialment els fons del Pla de Recuperació que gestionaran les comunitats autònomes i les ciutats de Ceuta i Melilla preveu set projectes del component 24 «Revaloració de la Indústria Cultural» i un del component 25 «Espanya Hub Audiovisual d’Europa».
En total, les comunitats autònomes gestionaran 165.507.449,53 euros en el període 2021-2023, la qual cosa suposa el 38,8 % del total assignat al Ministeri de Cultura i Esport.
El component 24 se centra en la indústria cultural i creativa, que té un valor indispensable per al desenvolupament d’una societat lliure i oberta i és, així mateix, generadora de riquesa i ocupació.
Les reformes i inversions d’aquest component estan orientades a enfortir la cadena de valor de les indústries culturals espanyoles, mitjançant el reforç de les seves capacitats i resiliència.
Per a això, es promouran tres eixos estratègics: competitivitat, dinamització i digitalització i sostenibilitat dels grans serveis culturals.
Els projectes que gestionaran les Illes Balears són:
Modernització i gestió sostenible de les infraestructures de les arts escèniques i musicals. Convocatòries d’ajudes, per import d’1.245.172 euros, per al finançament de projectes d’inversió per a la modernització i gestió sostenible de les infraestructures de les arts escèniques i musicals. Les ajudes se circumscriuen a teatres, auditoris, carpes de circ, sales de música en directe, sales d’assaig, espais escènics i musicals de companyies de teatre, dansa, música i circ i altres espais multidisciplinaris. La publicació de les primeres es durà a terme abans que acabi 2021.
Ajudes a sales de cinema. Abans del 21 de juliol de 2022, el Govern convocarà ajudes, per import de 371.381 euros, per a finançar actuacions a les sales de cinema com ara accions vinculades a la innovació, el funcionament digitalitzat i sostenible, la creació i fidelització de públics i l’adaptació als nous hàbits de consum audiovisual.
Dotació de biblioteques. Amb la finalitat de facilitar un accés lliure i gratuït als llibres i millorar l’oferta a tot el territori, es procedirà a la compra de llibres per a les biblioteques de Balears amb una inversió total de 258.414 euros.
Actualització, digitalització i documentació dels béns del patrimoni històric espanyol sobre els quals tenen competències les comunitats autònomes. Aquest projecte, dotat amb 180.000 euros, pretén modernitzar, a través de la digitalització, la gestió de les diverses eines de protecció del patrimoni històric.
Descripció i digitalització de fons documentals de titularitat estatal i gestió autonòmica. S’invertiran 59.637 euros a impulsar la transformació digital dels arxius estatals a les Illes Balears mitjançant la descripció, digitalització i la posada a la disposició dels ciutadans dels testimoniatges documentals relatius a la memòria, història i identitat de les diferents comunitats que integren l’Estat espanyol.
Suport a acceleradores culturals. Amb aquesta línia es pretén finançar l’acceleració d’empreses culturals a través d’una ajuda multidisciplinària que els permeti créixer i desenvolupar el seu potencial, servint així de pol d’atracció econòmic i generació d’ocupació. Aquest projecte es concreta en convocatòries d’ajudes gestionades per les comunitats autònomes en 2022 i 2023 mitjançant les quals s’oferiran processos d’acceleració. Les Illes Balears percebran un total de 298.415 euros.
Ajudes per a ampliar i diversificar l’oferta cultural en àrees no urbanes. Aquest projecte forma part de les 130 mesures del Govern contra el repte demogràfic i es proposa estendre l’oferta cultural en les àrees no urbanes. La finalitat és dotar els agents culturals que desenvolupen l’activitat en el medi rural de recursos econòmics i instruments que facilitin la consolidació i sostenibilitat dels seus projectes a llarg termini. S’implementarà a través de dues mesures complementàries: convocatòries d’ajudes gestionades per les comunitats autònomes, de les quals les Illes Balears rebran 296.459 euros, i un treball de seguiment de projectes, mentoring i avaluació de resultats desenvolupat des del Ministeri de Cultura i Esport en el marc del programa «Cultura i ruralitats».
Mesures de conservació, restauració i posada en valor del patrimoni cultural espanyol. El Govern de les Illes Balears executarà una inversió de 693.089 euros en la recuperació i revaloració de béns d’interès cultural per a posar-los en valor amb la finalitat de dinamitzar econòmicament les zones en les quals es troben. Les intervencions sobre aquests béns d’interès cultural impulsaran a més mesures d’estalvi energètic i de sostenibilitat.
Mesa de Treball de la Moda d’Autor
A proposta de la Comissió Sectorial d’Assumptes Culturals, s’ha creat la Mesa de Treball Permanent de l’Administració General de l’Estat i de les Comunitats Autònomes amb el Sector de la Moda d’Autor a Espanya. L’objectiu és desenvolupar un pla que contengui les accions necessàries per a millorar la competitivitat i la capacitat de generació de valor d’aquest sector, en línia amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible marcats en l’Agenda 2030.
La indústria cultural de la moda d’autor és un sector estratègic per al desenvolupament productiu, la competitivitat i l’ocupació. Aquestes indústries creen ocupació, atreuen inversors i fomenten l’economia local.