Alba Ventura torna a Ciutadella uns 25 anys després 49è Festival de Música d’Estiu de Ciutadella 2021

Tenia 13 anys quan la barcelonina Alba Ventura (1978) va debutar com a solista a Sant Sebastià i Madrid tocant el Concert per a piano núm. 9 de Mozart amb l’Orquestra de Cadaqués dirigida per sir Neville Marriner, iniciant una precoç carrera que no ha aturat de créixer i que l’ha duita a actuar per auditoris d’arreu del món fins estar considerada, ara amb 42 anys i compaginant l’activitat concertística amb la de professora al Conservatori Superior de Música del Liceu, com de gran categoria i una de les pianistes més internacionals del moment per la premsa especialitzada.

Un de tants records especials d’aquelles primeries és el concert que va oferir a Menorca quan tan sols tenia 16 anys, un estiu al Claustre del Seminari de Ciutadella i on “vaig disfrutar molt”, afirma ara Alba Ventura, que també compartí escenari del Festival de Música d’Estiu amb la violinista eivissenca Lina Tur l’agost de l’any 2019. Un poc més de dues dècades i mitja després, el proper dilluns 9 d’agost (21 hores), l’elogiada pianista Alba Ventura torna al Claustre del Seminari per oferir un nou concert en solitari, en el marc de la 49ª edició del Festival de Música d’Estiu que organitza Joventuts Musicals de Ciutadella (i que també significarà el concert de piano anual en memòria d’Anton Aguiló), una presència que ha aixecat força expectatives i que Ventura afronta “molt contenta i amb una bona il·lusió”.

El programa que oferirà és del tot engrescador, amb obres que són icòniques del repertori de tecla i pianístic i que, a la vegada, són contrastants i d’estils bastant diferents entre sí, amb música espanyola de distintes èpoques per començar i acabar i amb una de les més cèlebres sonates per a piano de Mozart entremig. Tot açò amb peces que Alba Ventura té prou interioritzades i que l’han duita a ocupar l’actual lloc de privilegi que manté dins el panorama pianístic i que, segons que també ha descrit la premsa especialitzada, la fan digna continuadora de l’estil de la gran Alícia de Larrocha, de qui en el seu moment i a l’Acadèmia Marshall de Carlota Garriga va rebre classes magistrals.

Dues de les poc més de 140 sonates per a clavicèmbal i piano (la núm. 87 en sol menor i la núm. 84 en re major) que va composar el capellà i musicòleg espanyol Antonio Soler (Olot 1729 – San Lorenzo de El Escorial 1783) iniciaran el concert d’Alba Ventura al Claustre del Seminari. El també anomenat Pare Soler va escriure aquestes obres quan exercia d’organista i director de cor al monestir de San Lorenzo de El Escorial, on conegué i estudià amb José de Nebra i Domenico Scarlatti, que li va aportar una bona influència en la música de tecla que composà i de la qual fou un dels seus màxims representants del segle XVIII. Açò sobretot deixant el seu propi segell allunyant-se del llenguatge italià i per crear-ne un d’essencialment espanyol, incorporant elements del seu folklore, com es podrà apreciar en aquestes dues sonates.

La part d’enmig de l’actuació serà per a la Sonata KV 331 en la major del destacat compositor nascut a Salzburg Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791), una peça de tres moviments i que integra al final la conegudíssima Marxa Turca, que imita el so de les bandes turques dels geníssers i que moltes vegades s’escolta per separat. Aquesta Sonata KV 331 és una de les sis que conté el doble CD (el primer dels dos volums en total que serà la integral de les sonates de Mozart) que en plena pandèmia (2020) va editar la discogràfica Aglae després de l’enregistrament fet el juliol de 2019 per Alba Ventura al Petit Palau de la Música. I que fa poc, lliurat el juny passat al Teatro Principal de Burgos, va aconseguir el guardó de Millor Àlbum de Música Clàssica dels Premis de la Música Independent (MIN) 2021.

I el final està reservat per a la interpretació d’una selecció de sis de les dotze peces que s’inclouen als quatre quaderns de la suite per a piano Iberia del compositor gironí nascut a Camprodon Isaac Albéniz (1860-1909), composada a les darreries de la vida d’Albéniz i que també està considerada un dels cims de la literatura pianística de sempre. La tria inclou Evocación, El Puerto, Rondeña, El Albaicín, Málaga i Eritaña. Darrerament, entre el maig i el juny passat, Alba Ventura ha interpretat la suite Iberia completa al Teatro Villamarta de Jerez i al Palau de la Música de Barcelona, així com quasi sencera al Palau Kadriorg de Tallin (Estònia), en uns concerts que han servit també per seguir fent més gran la seva figura.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.