Isidre Bellota, gerent d’Autocars Torres:  “S’hauria de decidir d’una vegada quin model de mobilitat volem per Menorca” Per Laura Florit, Estiu per Créixer

Autocars Torres, empresa que presta part del servei de transport públic de l’illa i ens duu a platges com Macarella o Son Xoriguer, és un referent pel que fa a transport de passatgers a la nostra illa. Hem anat a trobar al seu gerent, Isidro Bellota que ens ha fet algunes reflexions sobre la situació en matèria de mobilitat que aquest estiu ha patit Menorca.

  • El sistema dels autocars a les platges funciona? Quines dificultats té?

Aquest estiu és un poc diferent amb això de la pandèmia i també s’han reduït els horaris respecte als altres anys. Les principals dificultats que tenim són per circular. Per exemple, ens hem vist amb que, viatges que fa cinc anys realitzàvem en un temps, avui en dia tardem cinc o deu minuts més en arribar a la destinació, i clar, això ens suposa un problema a l’hora de fer feina.

  • Que em diu del projecte de posar dos autocars a Macarella en lloc d’un? Com va sorgir la idea? Va tan bé com s’esperava?

El 2018 el Consell Insular de Menorca va decidir que durant la temporada turística alta es prohibís la circulació dels turistes en cotxe per anar a Macarella a causa de la gran quantitat de circulació que hi havia en aquesta carretera, ja que no totes estan preparades per suportar tal quantitat de cotxes. Van decidir que el millor que podíem fer per disminuir la possibilitat de que les carreteres es col·lapsessin era anant a la platja en transport públic. El 2018 i 2019 en temporada turística alta hi anava un bus cada 20 minuts i el projecte va donar bons resultats, però a l’estiu del 2020 la demanda ja no va ser tan gran i els horaris van canviar: cada 40 minuts passava un bus per a recollir els turistes per anar a la platja. En teoria, el pla d’aquest estiu tenia que ser el mateix que el de l’any passat, però al veure que hi havia molta més demanda es va plantejar la possibilitat de que cada 40 minuts hi hagués dos autocars esperant als visitants. El resultat d’aquesta idea va ser molt bo, la gent compra molts bitllets per Internet i així saben quan hi van i quan tornen. Crec que el principal avantatge que es té a l’hora de triar el transport públic és que se pot organitzar millor i no hi ha que preocupar-se per si no hi ha a on aparcar.

  • Com afecta l’alt nombre de cotxes de lloguer a les carreteres menorquines als que feu transport de passatgers?

Com he dit abans, tant moviment a les carreteres ens alenteix els viatges dels autocars.

El canvi que hi ha hagut respecte al turisme, ha implicat l’augment del nombre de cotxes a la carretera i com a conseqüència la circulació és més complicada pels nostres vehicles.

  • Creu que s’hauria de prohibir l’accés dels cotxes de lloguer al centre dels pobles?

Les carreteres de Menorca no estan preparades per a tal quantitat de cotxes. Sempre hi ha el dilema de si a la carretera general es fa doble carril o no, jo crec que és una polèmica falsa, en el sentit de que  els nostres polítics, haurien de decidir el model de mobilitat: Com ens hem de moure per Menorca? Però no tan sols els turistes, sinó per a tothom que resideix a l’illa. Per exemple, si es decideix que tothom vagi en cotxe s’hauran d’adaptar les carreteres a aquest model, i si es decideix emprar el transport públic i no tant el cotxe privat s’haurà de fer altres canvis en funció d’aquest model. L’important és decidir quin model triar, d’aquesta manera els tècnics ja saben com organitzar les carreteres i el transport públic.

  • Quines diferències més notables heu constatat entre el turisme d’abans de la pandèmia i el d’avui en dia?

Jo he trobat una diferència bastant important i és que venen més turistes que viatgen de manera individual. En comparació al 2020, han pujat, sobretot, els percentatges del turisme espanyol y francès, aquests gasten molt, però això vol dir que també es mouen més pel poble. I en canvi, el percentatge d’usuaris anglesos ha baixat bastant, aquests pel contrari, no gasten gaire però per dir-ho d’una manera “no molesten tant” en el sentit de que no es mouen tant i no els veiem tan pel centre del poble.

  • Quin percentatge d’usuaris ha recuperat a dia d’avui en comparació a les dades anteriors a la pandèmia?

Ara no sabria dir el nombre exacte, però respecte a l’any passat el nombre d’usuaris del transport públic ha pujat molt, entre aquests mesos de juliol i agost s’ha més que duplicat en relació al nombre d’usuaris del 2020, però encara no ha arribat a les xifres de l’estiu del 2019. El turisme en general deu haver incrementat almenys tres vegades més el de l’any passat. No tothom va en transport públic, hi ha que destacar que es nota que degut a la covid-19 hi ha gent que no es planteja agafar-lo per por a contagiar-se.

  • Creu que el turisme d’aquest estiu ajudarà a tirar endavant l’economia?

Segurament sí, crec que moltes empreses, restaurants i petits comerços necessitaven l’arribada del gran turisme d’aquests dos darrers mesos. La pena és que no durarà molt més però almenys és una ajuda.

  • Amb tot això del canvi climàtic. Com preveu el futur del transport públic a Menorca? Es preveu un futur més ecològic?

El més segur és que sí, els vehicles d’avui en dia contaminen molt menys que els de fa cinc o deu anys enrere, fins i tot fan menys renou. Però el que passa és que Menorca té dificultats amb aquest tema, per exemple, la nostra illa no disposa de gas natural per emprar com a combustible i així serà un poc complicat que els nostres autocars facin el mateix que està passant a Mallorca, que quasi tota la flota del transport públic funciona amb aquest gas natural. Però, personalment, no crec que estiguem enfora de veure autobusos elèctrics.

  • Ha fet la seva empresa cap acció destinada a mitjans de transport més ecològic?

Sí, els darrers autocars que s’han comprat no contaminen tant ni fan tanta renou. Personalment pens que el transport públic és una bona solució al problema de la gran contaminació que hi ha. També és una solució a l’hora de la saturació del trànsit tant dels pobles com de les carreteres, la feina que fa un autobús és la que fan almenys quinze cotxes i a més a més hi ha que tenir en compte que el cotxe quan arriba al seu destí ha d’aparcar, el bus espera a que els passatgers baixin, en carrega d’altres i se’n va. A vegades el ciutadà no és prou conscient de que el transport públic pot millorar molt la qualitat de vida dins els pobles.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.