El Govern i els Consells acorden traspassar places d’inspectors als Consells d’Eivissa, Menorca i Formentera per continuar exercint les competències en Ordenació Turística

La consellera de Presidència, Funció Pública i Igualtat del Govern de les Illes Balears, Mercedes Garrido,  ha  reunit aquest divendres el plenari de la Comissió Mixta de Transferències Govern – Consells Insulars, amb representants de les conselleries de Model Econòmic, Turisme i Treball; Hisenda i Relacions Exteriors; Mobilitat i Habitatge; Agricultura, Ramaderia i Pesca; Afers Socials i Esports i Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica. També han assistit representants dels consells d’Eivissa, Mallorca, Formentera i Menorca.

La reunió ha servit per ratificar el traspàs de les competències d’Ordenació Turística al Consell de Mallorca i enllestir l’acord que, mitjançant les passes administratives pertinents, suposarà el trasvàs de places de la Relació de Llocs de Treball (RLT) d’inspector turístic, amb seu a Palma, a cada Consell Insular que rebé les competències entre 1995 i 1996.  En concret, són 4 places d’inspecció per a Eivissa, 3 per a Menorca i 2 per a Formentera (1 inspectors + 1 administratiu).

L’objectiu és homogeneïtzar l’actual traspàs de funcions i serveis al Consell Insular de Mallorca (la data efectiva del qual és l’1 de gener de 2022) amb el que es va realitzar l’any 1996 amb els Consells de Menorca i Eivissa-Formentera (aleshores no existia Consell Insular propi de Formentera).

El cost de les places d’Inspecció esmentades se sufragarà, com és el cas de Mallorca, amb allò que es recapti en concepte de sancions.

En aquest sentit, i a tall d’exemple, el 2020 a Mallorca els 16 inspectors en ordenació turística van emetre 168 resolucions sancionadores, en virtut de les quals es van recaptar 2.510.111 euros. Aquesta quantitat suposa una mitjana de 157.000 euros per inspector. Fent una projecció a la resta d’Illes, comptant amb els 4 inspectors que tendrà Eivissa, la quantitat que resultaria seria de més de 600.000 recaptats en un any. A Menorca, amb 3 inspectors,  la xifra seria de més de 470.000 euros.

D’altra banda, la Comissió Mixta de Transferències ha aprovat el traspàs de les competències d’ordenació turística al Consell de Mallorca, el qual podrà gestionar a partir del pròxim 1 de gener de 2022 tant l’ordenació turística de l’illa com també la seva promoció, una competència que ja es va traspassar durant la passada legislatura.

El Consell Insular de Mallorca era l’únic que encara no tenia traspassada la competència d’ordenació turística i fruit d’aquest acord serà efectiva ja a partir de gener, excepte el CBAT (Consorci de places turístiques de l’illa de Mallorca), el traspàs de la qual tendrà efectes l’1 d’abril de 2022, ja que es necessita un temps d’adaptació per als seus estatuts. Entre les funcions que podrà exercir la institució insular es troben la planificació i la gestió de l’oferta turística, la facultat inspectora i també la potestat sancionadora.

A més a més, la seva gestió per part del Consell implicarà que la institució insular passarà a exercir les funcions administratives en relació amb les empreses, les activitats i els establiments turístics, a més de les competències que ara té el Govern respecte del CBAT.

L’acord preveu el traspàs efectiu de 61 llocs de feina que s’integraran dins de l’estructura del Consell de Mallorca, afectant els serveis d’ordenació turística, inspecció i estratègia, el servei tècnic i el de control d’empreses i activitats.

Ara, aquest acord haurà de ser ratificat pel plenari del Consell de Mallorca i després, ser aprovat de forma definitiva pel Consell de Govern.

Cal recordar que el Govern continuarà definint l’estratègia turística de la Comunitat Autònoma i mantindrà la capacitat normativa com fins ara. A més, l’Executiu autonòmic realitzarà també la planificació general de l’activitat econòmica que afecta el sector turístic i ostentarà la representació institucional en les relacions amb l’Estat, així com amb la resta de CCAA, organitzacions i entitats, nacionals i internacionals, quan es refereixin a àmbits d’ordenació turística respecte a les que calgui desenvolupar actuacions d’interès general per a les Illes Balears perquè afecten més d’un territori insular.

Aquest acord es fa seguint el que marquen els Acords de Bellver i complint amb l’acord de la III Conferència de Presidents i Presidentes, celebrada a Raixa l’11 de setembre del 2020.

D’aquesta manera, el Govern continua avançant en el que marca l’Estatut d’Autonomia, amb el plantejament que cada illa té la seva institució d’autogovern i, per tant, ha de tenir el finançament i les competències que li corresponen per a servir millor la ciutadania.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.