Balearia, Ciutadella - Barcelona Advertisement

La sostenibilitat dels allotjaments turístics, un repte clau per a fer de Menorca una destinació competitiva

Hotelet des Born, Ciutadella

La sostenibilitat és el far, el full de ruta que ha de guiar els allotjaments turístics cap a una transformació del model de negoci que farà que les pròpies empreses, i Menorca en conjunt com a destinació, siguin més competitives. I els canvis s’han de succeir de manera coordinada, planificada i accelerada un context marcat per la pandèmia i pels propis reptes globals recollits en l’Agenda 2030 de Nacions Unides.

Aquesta és a principal conclusió de la Jornada Com la sostenibilitat aporta valor als allotjaments turístics” que es va celebrar dimecres a l’Ateneu de Maó organitzada pel Fons Menorquí de Cooperació i que va comptar amb la participació d’experts, empresaris i representants de l’administració pública. La trobada és el punt de partida per a l’elaboració d’una guia que inclogui propostes que puguin posar en pràctica els allotjaments per incorporar els objectius de l’Agenda 2030 als seus negocis i avançar cap un model turístic més responsable i sostenible envers Menorca, la ciutadania i el planeta.

La jornada va començar amb una salutació i benvinguda a càrrec del president del Fons, Martí Riera; el vicepresident de l’Ateneu, Jaume Verdaguer; i dels representants de la Fundació ASMAR–Catalina Mercadal com institució patrocinadora –juntament amb l’Ateneu de Maó- del premi d’investigació que l’any 2020 va guanyar el Fons amb el projecte ‘Sostenibilitat per a les destinacions turístiques de Menorca’. La gerent del Fons, Marga Benejam, va ser l’encarregada de fer la presentació d’aquesta iniciativa, que representa la primera incursió en el sector turístic, i d’explicar la missió, objectius i projectes que desenvolupa l’entitat. Durant la seva intervenció, la gerent va destacar que, en el cas de Menorca, el turisme representa quasi el 80% del pes de l’economia insular i, per aquest motiu, les actuacions que es duguin a terme dins aquest sector haurien d’incorporar la perspectiva de sostenibilitat social, ambiental i econòmica. D’aquesta manera, el turisme, com a motor econòmic de la majoria de municipis de l’illa, hauria de ser una causa de prosperitat social, ja que genera ocupació dels residents i augmenta la capacitat del municipi d’atreure inversions i infraestructures que milloren la qualitat de vida local.

Pau Pitarch, expert en Turisme, consultor, docent i cofundador de PAX#  Genuine Tourism Advisors, va moderar la primera taula de debat que va comptar amb la participació del director de Qualitat i Medi Ambient d’Artiem, Guiem Sintes; i Anja Sánchez, CEO i fundadora de l’Hotel Ses Bruixes, per donar a conèixer els respectius models de negocis com a pràctiques inspiradores en temes de sostenibilitat. Per el consultor, és fonamental que la sostenibilitat es vegi com una oportunitat perquè les destinacions i els negocis turístics puguin renéixer amb més valor i arribar a nous segments de mercat. Per tirar endavant aquesta estratègia i avançar pel camí de la sostenibilitat medi ambiental, social i econòmica és fonamental –segons Pitarch– planificar de manera conjunta sector públic i privat per fer un ús més eficient del recursos i assolir abans els objectius. A més de les mesures d’estalvi energètic, reducció de la generació de residus i l’impacte de la petjada de carboni; és necessari posar la comunitat en el centre de la l’activitat; establir aliances amb els productors locals; cuidar l’equip humà i vetllar per unes condicions de treball digne; i també incorporar la sostenibilitat a les eines de comunicació per poder oferir tot un relat, una experiència als viatgers, cada vegada més conscients amb aquests temes a l’hora d’escollir destinació i allotjament.

Pili Malagarriga, experta en Turisme Sostenible, conferenciant internacional i docent, directora i cofundadora de Segundo Mundo RRSCC, va aprofundir en la necessitat d’establir aliances per poder introduir els objectius de desenvolupament sostenible de l’Agenda 2030 en la cadena de valor i contribuir a un mon millor per viure, per treballar i per visitar. Dels 17 objectius (ODS), 169 metes i 232 indicadors que recull l’Agenda 2030, Malagarriga va destacar aquells ODS que són clau per a un turisme sostenible i que tenen relació amb una major transparència de les organitzacions, el respecte pels drets humans i per a un treball digne; i per implementar un model comercial responsable i just. Per a l’experta, els ODS són una guia que està al servei dels allotjaments o negocis turístics perquè cadascun analitzi i identifiqui els impactes negatius en la cadena de subministrament (en aspectes com consum i producció responsables, treball digne i creixement econòmic; energia neta i assequible; aigua i sanejament); en el talent de l’organització (treball digne, educació de qualitat i igualtat de gènere); implicant a la clientela en aquests objectius; i creant vincles amb la comunitat que envolta cada negoci. A més, cal tenir present que és la humanitat la que està al servei del medi ambient i el planeta i que s’ha de promoure un turisme generatiu per poder revertir els impactes negatius que té el turisme en un territori i en el conjunt de la comunitat i la societat, va afegir.

La moderadora de la segona taula de debat de la jornada va convidar també als empresaris del sector presents a l’acte a aprofitar tot el bagatge del Fons Menorquí de Cooperació en temes de sostenibilitat i de l’Agenda 2030 per mantenir obert l’espai de diàleg i avançar en temes de sostenibilitat, cadascú en la mesura de les seves possibilitats i al seu ritme.

La segona taula rodona va comptar amb els testimonis de Núria Sintes, directora de l’Hotel Biniarroca; Àlex Gonzáldez, director comercial de Menorca Vacations; i Rafel Mascaró, CEO i fundador de l’agroturisme Turmadén des Capità i va encetar un debat al voltant d’aspectes com la necessitat d’aconseguir una planta hotelera més verda; definir i decidir quin perfil de turista volem per Menorca que contribueixi a la desestacionalització; la importància d’implicar els equips en els valors de la sostenibilitat d’un negoci; la conveniència d’oferir incentius fiscals als allotjaments turístics per fer la transició cap a la sostenibilitat o, fins tot, la proposta d’establir una ecotaxa reduïda per als clients d’aquells establiments que ja estiguin aplicant accions sostenibles.

Carpeta Ciutadana CIME
Plataforma per la Llengua

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.