La Direcció General d’Innovació presenta la campanya «STEM és el teu futur» per promoure les vocacions científiques i tecnològiques entre les filletes i joves de les Illes Balears

El director general d’Innovació, Eduardo Zúñiga, ha presentat aquest dimarts 7 de desembre al ParcBit, una campanya per promoure, entre les nines i les joves de les Illes Balears, les vocacions en Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques, conegudes també com àrees STEM (per les seves sigles en anglès)

Juntament amb la coordinadora de l’àrea de cibersocietat de la Fundació Bit, Bel Llodrà, el Director General ha explicat com aquesta campanya forma part d’una serie d’actuacions per fomentar les vocacions científiques i tecnològiques entre les nines i les joves, amb l’objectiu de rompre l’escletxa de gènere que existeix en el sector, on només hi ha un 25% de dones (segons dades de l’Eurostat).

Durant la presentació, s’han aportat algunes dades extretes del «Libro Blanco de las mujeres en el ámbito tecnológico» del Ministerio de Asuntos Económicos y Transformación Digital (2020); com per exemple que; el 2022 el 45% dels llocs de treball estaran relacionats amb l’entorn digital; i que malgrat que el nombre de nous titulats en TIC i treballadors qualificats en TIC no es manté, la demanda de professionals està creixent al voltant d’un 3% a l’any. Com a resultat d’això, es preveu una escassetat de gairebé 900.000 professionals de sector TIC.

Segons ha declarat el Director General, aquesta situació provoca dos problemes molt importants; per una banda, que falten professionals en aquests sectors. I per altra banda, en no accedir les dones a aquestes professions, que són les més demandades i les més ben pagades, «es produeix una situació de desigualtat salarial i social, que deixarà també fora a les dones a l’hora de dissenyar les solucions als problemes actuals de la humanitat, perpetuant així les desigualtats».

Així, i amb l’objectiu de revertir aquesta situació, la Direcció General d’Innovació, a través de la Fundació Bit, ha planificat tota una serie d’actuacions destinades a fomentar les vocacions tecnològiques en les nines, crear interès per les carreres STEM; i també a donar visibilitat a les dones tecnòlogues.

Emmarcada en aquestes actuacions, la campanya «STEM és el teu futur» s’ha portat a terme després d’una feina d’investigació, a través d’un estudi realitzat per l’enginyera Carolina Galán, que ha permès determinar els motius pels quals les nines i joves estan cada cop menys presents en els estudis de caire STEM.

Entre d’altres coses, l’estudi conclou que la majoria de les nines s’interessen per les STEM entre els 10 i els 12 anys però comencen a perdre’n l’interès als 15 anys, arribant al valor més baix entre els 17 i 19 anys; o que a primària elles tenen confiança en programar, però després aquest interès es va reduint.

Així mateix, també s’explica que existeixen estereotips que dificulten que les nines se segueixin interessant per les STEM, i és més, actuen com a efecte dissuasiu: com per exemple que; “Les nines pensen que els nins són més brillants, encara que elles treguin millors notes.”; o que “un factor important en el procés per a que una nina aposti per estudiar matèries STEM està molt relacionat en el fet que tingui un referent o que sigui acompanyada o tutoritzada per un/a mentor/a».

A partir d’aquestes conclusions es dissenyà un pla d’accions, portades a terme durant aquest 2021, i que ha inclòs; xerrades amb dones científiques i tecnològiques; jornades de ciència i tecnologia en femení per a escolars, i també aquesta campanya de conscienciació, informació i divulgació.

La campanya, que va dirigida tant a nines i joves com a pares i mares i professorat, té com a element central la pàgina web (fundaciobit.org/stem/) que aglutina material divulgatiu creat per a aquesta campanya i d’altre recopilat per la Fundació Bit durant 2021 a partir de la col·laboració amb altres entitats com APTE (Associació de Parcs Tecnològics d’Espanya).

A la web s’hi poden trobar continguts creats per a l’exposició sobre ciència i tecnologia en femení, amb fitxes de dones de l’àmbit STEM; els llibrets divulgatius; «I tu què vols ser de gran», i la «Guia sobre les tecnologies disruptives»; així com una presentació interactiva sobre les carreres STEM de gran utilitat per a treballar a classe.

Segons ha explicat la coordinadora de l’àrea de cibersocietat de la Fundació Bit, Bel Llodrà, en aquest espai virtual també s’hi trobarà informació sobre els itineraris a seguir en els estudis d’ESO, batxiller i formació professional per a arribar a ser una dona STEM, amb enllaços a les institucions que ofereixen aquests estudis. Al cap i a la fi, ha explicat Bel Llodrà, «es tracta de triar les assignatures científiques i tecnològiques adients per després tenir un camí directe a les carreres STEM i poder exercir una professió d’aquest tipus».

Des de la pàgina web, també es pot accedir a altres iniciatives autonòmiques, nacionals, europees i mundials que tenen per objectiu promoure l’interès per les matèries i carreres STEM en nines i joves. Tot plegat, es presenta com un lloc on s’explica que és STEM i per què és important pel futur de les nines i les joves i on es facilita material divulgatiu i motivacional perquè tant elles com les famílies i el professorat el puguin utilitzar.

A més a més, la campanya inclou també tota una serie de vídeos motivadors que es publicaran a diferents xarxes socials; Instagram, Tiktok, i Youtube, per a convidar a visitar la pàgina web i informar-se sobre que aporta estudiar una carrera STEM.

Aquesta campanya s’emmarca en el servei d’execució d’actuacions per al compliment del Pla de Ciència, Tecnologia i Innovació de les Illes Balears 2018-2022, a realitzar durant l’any 2021, per fomentar les vocacions tecnològiques a les nines, crear interès per les carreres STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) i donar visibilitat a les dones tecnòlogues.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

Xuroa Menorca