Reduir el plàstic, baixar les emissions de CO2 i la logística inversa, apostes dels supermercats per ser més sostenibles La patronal del gran consum reclama més ajudes econòmiques i una legislació homogènia

 

ACN Malla/Barcelona .- El consum alimentari s’incrementa considerablement durant les festes de Nadal i, en conseqüència, també es multiplica l’ús de plàstics. Ja fa temps, però, que els supermercats busquen estratègies per ser més sostenibles. Mercadona, per exemple, invertirà 140 MEUR fins al 2025 en diferents accions com ara aconseguir reduir un 25% l’ús de plàstics o que tots siguin reciclables. Per la seva banda, el grup Bon Preu acaba de substituir les safates de plàstic de la secció de peixateria per unes bosses de paper compostable que permetran reduir 5 milions de safates de plàstic l’any. Altres estratègies de les grans superfícies són intentar neutralitzar les emissions de CO2, apostar per la logística inversa i el consum d’energia renovable.
L’Associació d’Empreses del Gran Consum i Sectors Afins (AECOC) assegura que les empreses estan avançant cap a la reducció de l’ús de materials, sobretot el plàstic, perquè, més enllà de les regulacions “també hi ha una demanda per part del consumidor”. Segons explica a l’ACN la responsable de sostenibilitat d’AECOC, Cinta Bosch, aquest és un dels reptes més importants de les empreses per als propers anys i reclama una legislació “homogènia” a nivell estatal, però també europeu i internacional: “Que hi hagi legislacions diferents dificulta l’operativa de les empreses”. A més, també demana més ajudes econòmiques. Creu que els fons Next Generation poden ser una bona oportunitat, però reclama que arribin més fons perquè “sens dubte, la inversió econòmica que han de fer les empreses per ser més sostenible és molt important”.

Les dades del primer Informe de Sostenibilitat a les Empreses de Gran Consum i Sectors Afins –en què hi ha participat 58 empreses líders del sector-, que l’AECOC ha elaborat aquest 2021, constata que el 58% de l’energia que utilitzen les empreses prové de fonts renovables, mentre que un 69% està implementant estratègies per reduir el consum d’aigua. En el document, també s’assegura que un 81% de les companyies han implementat mesures per reduir la petjada de carboni i que han aconseguir reduir més del 25% de les emissions de CO2. Pel que fa la reducció del plàstic, l’informe revela que el 87,7% de les empreses ha posat en marxa iniciatives per reduir els plàstics d’un sol ús als seus envasos, un fet que ha permès reduir l’ús de plàstics en un 22%.

La reducció del plàstic, un procés de llarg recorregut

“La reducció de plàstics és un procés de molt llarg recorregut i hem de ser conscients que no tots els plàstics poden ser substituïts”. Així s’explica Manel Prat, director de comunicació i màrqueting del Grup Bon Preu, que assegura que estan intentant “minimitzar al màxim l’ús del plàstic superflu”. Recentment tots els establiments Bon Preu i Esclat han eliminat les safates de la secció de peixateria i han estat substituïdes per sobres de paper 100% compostables. Aquesta acció permetrà eliminar més de 5 milions de safates de plàstic l’any. Aquests dos canvis, se sumen a altres iniciatives com la substitució de bosses de plàstic per altres 100% compostables. En total, el grup va aconseguir reduir 1.034 tones de plàstic l’any 2020.

Per la seva banda, Mercadona invertirà 140 milions d’euros fins al 2025 per ser més sostenible. L’empresa ha posat en marxa sis accions amb un triple objectiu: reduir un 25% l’ús de plàstics, aconseguir que tots els envasos de plàstic siguin reciclables i reciclar tots els residus plàstics que generen les botigues. Es tracta de l’anomenada Estratègia 6.25, mitjançant la qual la companyia vol aconseguir un model més respectuós amb el medi ambient.

També Lidl té en marxa un pla ambiciós que pretén reduir l’ús de plàstics fins a un 20%, fer servir almenys un 25% de plàstic reciclat i aconseguir que tots els envasos de plàstic siguin 100% reciclables amb l’horitzó del 2025. L’empresa assegura que la prohibició de bosses de plàstic per a la compra, l’any 2018, va suposar que es deixessin de distribuir 100 milions de bosses l’any, un fet que suposa una reducció de 1.300 tones anuals de plàstic. En aquests moments l’empresa es troba immersa en un procés per reduir al màxim l’ús de plàstic als seus envasos i, on no sigui possible, aconseguir el major percentatge de plàstic reciclat. De fet, acaben de treure al mercat la primera ampolla d’aigua de marca pròpia 100% rPET (un plàstic reciclable).

Des d’Ametller Origen també estan posant en marxa accions per reduir els plàstics d’un sol ús i potenciar materials com el cartró, ja sigui reciclat o de fonts sostenibles. Són “petites accions” que comporten un “estalvi important” de material a l’any i un benefici pel medi, segons remarca Amaya Prat, directora de Sostenibilitat i I+D+I d’Ametller Origen. Així, per exemple, calculen que han estalviat 9,6 tones de plàstic amb la substitució de les safates de plàstic de la carnisseria per unes altres fetes amb canya de sucre compostable. I en el cas de la venda a granel, calculen que han evitat més de 26 milions de bosses de plàstic destinades a la compra de fruita i verdura, una acció que ha permès l’estalvi de 86 tones de plàstic. Així mateix, els clients poden portar ‘tuppers’ de casa per endur-se la compra de productes de la carnisseria.

Logística inversa i sostenible

Bon Preu ha invertit aquest 2021 un total de 5,4 milions d’euros per crear un magatzem de logística inversa. En aquest espai s’hi recicla tot el material de rebuig procedent dels quatre magatzems que el grup té a Balenyà (Osona) i també part dels establiments. Durant el 2020 es van reciclar 9.475 tones de paper i cartró; 817 tones de plàstic; i 55 de poliestirè expandit. El director de comunicació i màrqueting de l’empresa assegura que l’objectiu és “tornar a la central logística tots aquells subproductes que de la pròpia manipulació i gestió acaben generant un residu, com per exemple el plàstic, la fusta o el poliestirè expandit”. “Tot aquest material és tractat i revaloritzat per tornar a entrar al circuit productiu”, afegeix.

Des de Mercadona, per la seva banda, asseguren que estan revisant la seva logística per fer els processos cada cop “més sostenibles”. Per això, ha incorporat l’ús de combustibles menys contaminants i la renovació de la flota de vehicles. A més, expliquen que han impulsat diverses iniciatives que permeten millorar el comportament ambiental de la flota, com ara l’aposta per les “compres sobre moll”, que redueixen la petjada de carboni; la implementació de la logística inversa per optimitzar els trajectes de retorn; o l’optimització de l’espai de càrrega, que evita “transportar aire”.

Aposta per les energies renovables

D’altra banda, les grans superfícies també fan una aposta per les energies renovables. A Lidl, per exemple, fa anys que tant les botigues com les oficines centrals i les plataformes logístiques utilitzen electricitat d’origen 100% renovable. També aprofiten l’energia solar que es genera a algunes botigues per a l’autoproveïment. Una situació similar és la d’Ametller Origen que, des del gener del 2018, el 100% de l’electricitat de botigues, oficines i planta d’elaborats prové de fonts renovables.

Per la seva banda, Mercadona va instal·lar el 2020 més de 1.400 panells solars distribuïts en vuit centres, una iniciativa que li permet estalviar un 15% d’electricitat en cada un d’aquests centres. Ara mateix, la companyia té més de 9.000 panells solars actius. Expliquen, a més, que han tancat el 2020 amb un total de 158 Botigues Ecoeficients a Catalunya, que impliquen una reducció del 40% del consum energètic respecte una botiga convencional.

Bon Preu, per la seva part, fa anys que aposta per l’autoconsum fotovoltaic als seus centres. En els darrers anys ha invertit 5 MEUR per instal·lar plaques solars als seus establiments i, segons ha avançat a l’ACN el director de màrqueting del grup, en els propers dos anys s’invertiran 7 MEUR més. L’objectiu, assegura, “és generar una energia més neta i de proximitat”. En aquests moments el grup ja compta amb una trentena de grans instal·lacions fotovoltaiques als seus centres de treball i supermercats, que produeixen un 30% de l’energia que necessiten per funcionar.

Neutralitzar les emissions de CO2

Des d’Ametller Origen han desplegat una estratègia de sostenibilitat amb l’objectiu de ser neutres en emissions de CO2 el 2027, és a dir, “23 anys abans dels objectius governamentals aprovats en l’acord de París per combatre el canvi climàtic”. Ho han batejat amb el lema ‘Fem Camí’ amb la idea d’implicar a tots els agents de la cadena alimentària, des dels consumidors, passant pels proveïdors i fins arribar a la distribució. Entre les accions fixades, destaca la posada en marxa d’una prova pilot anomenada ‘Buying circular packaging’ que començarà a principis del 2022. Es farà a 15 botigues de diferents punts del territori i vol contribuir a “conscienciar” els clients de la importància de donar una segona vida als envasos, reduir-los i poder recuperar materials valuosos com el vidre, detalla la directora de Sostenibilitat i I+D+I d’Ametller Origen, Amaya Prat.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.