Glòria de Castro aposta per l’humor negre en una novel·la crítica amb la conciliació laboral 'L'instant abans de l'impacte' denuncia l'assetjament laboral que la pròpia autora va patir en ser mare

 

ACN Barcelona – L’escriptora Glòria de Castro (Caldes de Montbui, 1974) ha publicat la novel·la ‘L’instant abans de l’impacte’ (Periscopi). El treball és una radiografia àcida sobre les polítiques de conciliació i la societat del consum. Basada en fets reals de la pròpia autora, De Castro qüestiona les idees preconcebudes sobre la felicitat i l’amor des d’un humor negre i corrosiu. La protagonista del llibre és una treballadora del departament de comunicació d’una telefònica. Després de demanar una reducció de jornada per haver estat mare els seus caps la sotmetran a assetjament laboral. Decebuda, prepararà una venjança que escriurà en un dietari. Al mateix moment, el seu marit decideix deixar la feina per convertir-se en una estrella del rock.

Una història real amb tocs de ficció

En una entrevista amb l’Agència Catalana de Notícies (ACN), Glòria de Castro ha explicat que l’argument es basa en un fet real, com és que va patir assetjament laboral, però que els personatges i algunes situacions que s’expliquen són “ficció”.

La part real que relata el treball és que després de gaudir del permís de maternitat, va sol·licitar una reducció de jornada a l’empresa publicitària on treballava. Això va suposar que els seus caps iniciessin una campanya d’assetjament laboral que es traduïa en pràcticament no encarregar-li tasques perquè deixés la feina. L’afectada va intentar que l’empresa l’acomiadés però l’organització va preferir mantenir-la en nòmina.

Amb tantes hores lliures dins l’horari laboral, De Castro va començar a escriure com se sentia i què li passava i aquestes anotacions han portat a la publicació del llibre. “Tot allò era un vòmit de paraules, amb ràbia i frustració”, ha comentat. Un cop va deixar l’empresa, l’autora va posar ordre a les pàgines i es va adonar que hi havia una “història molt potent”. “Vaig desafiar les convencions de la publicitat. Escric les entrades del dietari en negatiu i de forma repetitiva com a crítica a la redacció habitual de la publicitat que és contrària a fer-ho així”, ha subratllat.

D’altra banda, com també fa el personatge del llibre, l’autora es va proposar iniciar un pla de venjança contra l’empresa. En concret, va decidir estar 365 dies sense comprar productes que no fossin imprescindibles per viure.

Un llibre com a teràpia

Durant l’entrevista, l’autora ha reconegut que ‘L’instant abans de l’impacte’ ha estat una teràpia i que pot ser-ho per altres persones que es trobin en circumstàncies similars. “Quan es va acabar la feina perquè el client ens va deixar em van trucar d’altres empreses per fer tasques similars però els vaig dir que no podia”, ha relatat.

Per l’autora el llibre ofereix un clam feminista perquè les reduccions de jornada majoritàriament les demanen treballadores i la trama parteix amb la problemàtica generada per l’empresa després d’un embaràs.

La redacció dels manuscrits s’ha fet pràcticament sense estructura perquè l’autora anava escrivint “el que sentia” des d’abans de 2017. Un cop s’ha editat el treball s’hi ha incorporat una trama de ficció, s’ha ordenat i s’ha dotat d’una estructura amb un principi i un desenllaç. “Són entrades curtes perquè volia que fos dinàmic. Sóc mare i els temps per escriure són gairebé nuls”, ha concretat. “He hagut de rebaixar algunes pàgines i augmentar el to de crítica”, ha afegit.

El llibre compta amb pocs personatges. Els que s’han definit més són la protagonista, el seu marit i una companya de feina. Els caps de l’empresa no s’han descrit excessivament perquè s’ha volgut que fossin equiparables als de qualsevol altra companyia. “Són aquell tipus de caps que no parlen amb els treballadors directament i que els envien correus electrònics”, ha subratllat.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.