El Govern modernitzarà la xarxa pública de punts de càrrega de vehicles elèctrics de les Illes Balears i garantirà una millor atenció als usuaris L'any 2025 els pàrquings de les Illes hauran de tenir una de cada 40 places amb punts de càrrega

 

El vicepresident i conseller de Transició Energètica, Sectors Productius i Memòria Democràtica, Juan Pedro Yllanes, ha presentat aquest dimecres junt amb el director general d’Energia i Canvi Climàtic, Pep Malagrava, i el director gerent de l’Institut Balear de l’Energia (IBE), Ferran Rosa, el pla de millora de la xarxa MELIB ‒la xarxa pública de punts de càrrega de vehicles elèctrics de les Illes Balears‒, que inclourà un servei d’atenció de 24 hores els 365 dies de l’any i una possible centralització per part de l’IBE del manteniment dels punts de càrrega, que actualment està en mans dels ajuntaments.

Atès el gran creixement que ha tengut la xarxa pública de punts de càrrega en els darrers anys i la necessitat de coordinació i modernització de la xarxa, l’IBE treu a licitació el desenvolupament de l’aplicació de gestió d’aquests punts de càrrega i el servei de supervisió i manteniment de la xarxa pública dels punts, que es preveu que estigui operatiu durant l’estiu d’enguany, per un preu base de licitació de 320.000 € més IVA durant dos anys, prorrogable fins a quatre anys.

Aquest contracte haurà d’incloure el desenvolupament de l’aplicació web i mòbil per a l’accés als punts per part dels usuaris, back‑office per a la gestió dels punts, tot el sistema de comunicacions amb els punts, servidors per a l’allotjament de dades, així com un servei d’atenció telefònica 24 h/365 dies, que doni servei a les possibles incidències que tenguin els usuaris. Aquesta atenció serà en castellà i català, i també en anglès entre l’abril i l’octubre, per donar servei a tots els visitants que triïn un vehicle elèctric per llogar.

El contracte, a més, obre la possibilitat als ajuntaments de cedir el manteniment dels punts de càrrega a l’IBE. Així, s’establirà la realització de la supervisió i el manteniment preventiu i correctiu d’aquells punts de recàrrega que formin part de la xarxa pública de les Illes Balears que així ho desitgin. Cal apuntar que, fins ara, eren els ajuntaments els que havien de fer aquest manteniment com a titulars dels punts. Amb aquest nou contracte, es preveu que puguin incorporar els seus punts per fer aquest manteniment de manera conjunta, coordinat per l’Institut Balear de l’Energia, amb una empresa especialitzada.

El contracte serà únic per a tot el territori de les Illes Balears, però es dividirà en tres zones d’actuació (zona d’actuació 1, Mallorca; zona d’actuació 2, Menorca, i zona d’actuació 3, Eivissa i Formentera). Actualment, les Illes Balears compten amb un total de 880 punts d’accés públic, dels quals més del 70 % (628 punts) estan integrats en la MELIB.  D’aquests 628 punts de la xarxa MELIB, 485 es troben a Mallorca, 59 a Menorca, 70 a Eivissa i 14 a Formentera.

En paraules del vicepresident Yllanes «un dels objectius del Govern és promoure una mobilitat lliure d’emissions per tal de descarbonitzar el nostre model i aconseguir els objectius previstos en la Llei de canvi climàtic i transició energètica. Actualment, la mobilitat terrestre és una de les principals emissores de CO2 a l’aire de les nostres illes. No hem d’oblidar que tenim la taxa més elevada de l’Estat de vehicles per habitant, sense comptar tots els vehicles de lloguer. Per tant, tot i que la primera finalitat és fomentar el transport públic i col·lectiu ja que és més eficient tant econòmicament com mediambientalment, sabem que la mobilitat privada continuarà sent part important dels nostres desplaçaments i un gran focus de contaminació».

«Per aquesta raó i atès el ràpid creixement tant de punts de recàrrega com de vehicles elèctrics», ha dit Yllanes, «des del Govern de les Illes Balears ja fa temps que estam preparant una àmplia infraestructura de punts de recàrrega per fer possible el desenvolupament de la mobilitat elèctrica, i creiem que és necessari prendre mesures per modernitzar i actualitzar aquesta xarxa. Al llarg dels darrers 2 anys cada cop hem tengut més usuaris que volen utilitzar aquest servei i tenim la previsió d’un gran augment de la demanda, fet que és un èxit, ja que la mobilitat elèctrica cada cop és més habitual. És per això que l’Institut Balear de l’Energia, que és l’actual responsable de coordinació de la xarxa, ha dissenyat aquestes mesures, per continuar ampliant-la, i  millorar les condicions de prestacions de servei per als usuaris i de manteniment pels ajuntaments».

Per la seva banda, el director general d’Energia i Canvi Climàtic, Pep Malagrava, ha asseverat que les Illes «són ideals per a l’autonomia dels actuals vehicles elèctrics. Fa temps que les Balears lideram aquesta aposta per la electromobilitat tal com afirmen els principals indicadors nacionals recollits per ANFAC, sent la comunitat autònoma amb la millor infraestructura de recàrrega, i de les que més han millorat en el darrer any i la tercera millor quant a la penetració de vehicles elèctrics. Aquest any arribarem als 1.000 que la Llei establia per al 2025» .

Ferran Rosa, director gerent de l’IBE, ha apuntat que «és important destacar que a altres territoris no existeix una xarxa d’aquest tipus. Vam ser la primera comunitat autònoma a posar en marxa aquest tipus de projecte i a tenir una xarxa de punts de càrrega interoperables. És a dir, que amb una mateixa targeta un usuari pot operar en un punt de càrrega de Menorca o de Mallorca». També, Rosa ha recordat que «l’any 2025 els pàrquings de les Illes hauran de tenir una de cada 40 places amb punts de càrrega. A més, vull recordar que tenim en tramitació el Decret sobre infraestructures de vehicles elèctrics».

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.