Joan López Oleo, propietari de l’Hotel Alfons III "Els hotels de ciutat ofereixen l’oportunitat de tenir obert tot l’any, cosa que és gairebé impossible a la costa”

Joan López Oleo

Llorenç Allès / Ciutadella – El 1955, Ciutadella veia néixer el llavors hostal Alfons III. Amb el pas dels anys, aquest establiment ha anat sumant història i categoria de la mà de la família Coll Gener, fins a convertir-se en un clàssic al Camí de Maó de la ciutat. Amb la jubilació de la major part dels antics gestors, l’hotel ha passat recentment a mans d’una societat de l’empresari Joan López Oleo. Des d’aquest moment, l’establiment ha viscut diversos canvis, entre ells, el seu nom. L’ara Alfons Hotel ha augmentat de categoria, i és el primer projecte d’allotjament de López Oleo, qui està decidit a obrir-se camí en el sector de l’allotjament turístic a Balears.

– Per què ha decidit posar-se al capdavant d’aquest hotel?

El nostre grup d’empreses té una part molt important centrada en combustibles, i el futur sembla que va cap a vehicles elèctrics, cap a la reducció de les calefaccions de gasoil… Amb aquest panorama, el futur que deixava als al·lots no era massa agradable. Per tant, volia emprendre alguna cosa nova. Després de donar-li moltes voltes, hem vist que en les darreres crisis que hem passat, Balears s’ha salvat gràcies al turisme, que és el motor de la nostra economia. Per tant, em vaig enfocar cap al turisme, i concretament, vaig cercar hotels de ciutat d’un perfil mínim de 30-40 habitacions. Als hotels de costa, els costos de manteniment són molt més elevats, i per açò em vaig decantar per l’hotel de ciutat. A més, aquest tipus d’establiment ofereixen l’oportunitat d’obrir tot l’any si les coses es fan bé, mentre que a les urbanitzacions ja sabem com va, el novembre està tot tancat. A partir d’aquí, vaig començar a mirar hotels a Mallorca, i de cop va sorgir l’oportunitat de l’Alfons III. Va ser oli en un llum: el primer hotel i a prop de casa meva, una oportunitat fantàstica per agafar experiència i conèixer el sector. A mi m’agrada estar al capdavant del negoci, a la gerència, quan obro un negoci nou. Em vaig formar i assessorar, i l’objectiu és intentar omplir el màxim de dia les habitacions i intentar cobrar el màxim de car sense resultar car.

– Allò que en diríem ser competitius.

No vull ser el més car, ni molt menys, vull estar per davall dels altres preus. Hem fet una inversió important per passar l’establiment a tres estrelles, com està ara mateix, i la nostra intenció és donar els serveis d’un quatre estrelles superior cobrant a preu de tres estrelles. De fet, tota la reforma està pensada per adaptar l’establiment a quatre estrelles superior, per exemple posant un spa, un gimnàs, 125 metres quadrats adaptats per bicicletes, un aparcament pels vehicles dels clients… I per acabar d’arrodonir-ho, he presentat un projecte a l’Ajuntament per fer una altra reforma on s’inclou una piscina a una zona on ara he habilitat una sala per fer convencions.

– Veig que ha agafat amb ganes aquest projecte i li vol donar una forta empenta.

En tots els negocis, ja que hi som, sempre he procurat estar dins els primers de cada sector. Amb aquest hotel em falta molta experiència, però dins allò que tenc, no vull quedar enrere. Quan ens vam reunir amb l’arquitecte i el decorador, els vaig dir que volia que aquest hotel fos igual de polit i de serveis que els hotels d’interior i boutique que hi ha al nucli antic i, a més, em destacaré per tenir una recepció amb servei de 24 hores, un spa, un gimnàs, un aparcament…

Joan López Oleo– I els nombres sortiran, oferint serveis d’hotel quatre estrelles superior però cobrant a preu de tres estrelles?

Sí, podria cobrar preus més elevats i després fer descomptes, com fa molta gent. Però no és la meva opció.

– Com entra vostè a un sector econòmic com el del turisme en què no tenia cap experiència?

En tots els sectors hi ha professionals, i em vaig assessorar amb un professional de Mallorca i un de Barcelona. Els dos van analitzar l’opció d’aquest hotel, i ambdós van coincidir en què era necessari ingressar més per les habitacions, i açò volia dir incrementar les estrelles. I açò és el que he fet. Els anteriors gestors, una família que ha gestionat l’hotel durant 67 anys, ho han fet beníssim i han tret beneficis. Eren set famílies, la majoria ja jubilats, i els seus fills no volien continuar en el negoci i els darrers anys no invertien a l’hotel. Des que ho tenim noltros, amb la reforma i amb noves eines tecnològiques, estic molt content, perquè des que vam obrir per Setmana Santa, ho tenim ple.

– Els darrers anys s’ha viscut un boom d’obertura d’hotels d’interior a Ciutadella. Els va bé a vostès aquesta tendència?

Sempre he dit que la competència és bona. Com més n’hi hagi, millor. Si a un carrer muntes un bar tot sol, no ve ningú. Si se’n munten tres, està ple de gent i d’ambient. Açò és una realitat. Els hotels petits que s’han obert han donat molta vida al poble, s’han nota molt. A l’hivern no hi havia ningú, i ara ve molta més gent. Açò ho ha vist tothom. Quan vas de viatge, vols que hi hagi ambient ino passejar per llocs on només hi hagi establiments tancats. Per tant, per mi, com més n’hi hagi, millor.

– Vostè ha fet ara una reforma important en un moment en què s’encareixen i molt els materials…

Jo he agafat just el moment, encara m’ha anat bé. Però és cert que els materials han pujat. Un dels negocis que tenc a part d’aquest és el de promoció, i ara mateix no m’atraveix a fer pisos, perquè no els vendré. Entre comprar la parcel·la i aixecar la casa, la cosa es dispara i després la gent no ho pot pagar. No surten els nombres per enlloc. De fet, ara mateix es fan molts pocs pisos nous a Ciutadella, perquè no és assumidor. Ara mateix, l’opció és comprar coses velles i reformar.

– Aquest és el seu primer hotel.

Sí, el projecte és muntar cinc hotels com aquest en els propers anys.

– A Balears?

Estic mirant a Balears, sí, hi ha gent que em cerca hotels, i em diuen que aquest és el producte més golós ara mateix perquè és el que ofereix major rendibilitat.

– I suposo que ara, amb la moratòria de noves places turístiques, encara és més golós .

Ara mateix l’única sortida és comprar hotels ja fets amb places turístiques.

– Té algun hotel ja mirat?

Vaig rebent informacions, però m’agrada per ara agafar rodatge aquí. Hem muntat uns equips ben aclarits, i hem heredat molta part dels treballadors que hi havia fins ara. Em falta ara oferir servei de restauració al bar, però ho vull fer de manera professional, trobant personal adequat per oferir alguns plats. El fet de tenir una feina tot l’any dins el poble és important, i crec que la gent cerca aquest tipus de coses. El nostre és un hotel estable, amb un volum de clientela regular.

– Veu possible tenir clients tot l’any?

Aquest és un any de prova, i considero que enguany i l’any qui ve no hauré arribat al màxim de vendes, perquè aquest hotel fins ara estava obert com a dues estrelles, i açò tenia un preu concret. Amb tota la remodelació que he fet, l’establiment no té res a veure amb com era abans, i les tarifes han canviat. I el client, o bé pagarà aquesta nova tarifa, o haurem de cercar nous clients. Ara, de moment hi ha més ocupació que anys anteriors. Si tanqués en algun moment, seria per a què tot el personal pogués fer vacances.

– Creu que hi ha prou clientela per aguantar obert tot l’any?

Jo crec que sí. La majoria d’hotels grossos tanquen en temporada baixa. Aquest hotel tenia obert tot l’any, només ha tancat els darrers anys alguns mesos per la pandèmia.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.