El gos, de Lluïsa Cunillé, Premi Born de Teatre 2022 La dramaturga catalana obté el seu tercer Premi Born

El gos, de Lluïsa Cunillé  ha estat elegida avui vespre l’obra guanyadora de la XLVII del Premi Born de Teatre, que atorga el Cercle Artístic de Ciutadella.

El gos és una obra que ens parla del fracàs de l’educació i de la cultura, i de la pèrdua d’i·lusions del jovent davant d’un món que està totalment dominat pel poder i pels abusos de poder. I com ens relacionam en aquest món, amb un gran desfàs entre els valors teòrics i la realitat que vivim. Així, es considera que és un text que no parla de la veritat, sinó que fa dubtar d’aquesta, amb un transfons en el qual es parla de la relació entre la masculinitat i el poder. Pel que fa a la forma, en destaquen la riquesa del llenguatge, el coneixement i alt nivell tècnic dels aspectes de l’arquitectura teatral, així com de mecanismes estructurals com la dosificació, la substracció informativa o la tensió entre els personatges. És una obra que crea una tentativa de relat aristotèlic, però que juga amb aquesta expectativa, donant al públic un paper actiu i crític.

El Jurat l’ha elegida per unanimitat tot destacant que és  una obra que tracta amb sensibilitat i clarividència el tema del fracàs de l’educació i de la cultura, de les  il·lusions perdudes davant d’un món dominat pel poder i pels abusos de poder. L’essència teatral de l’obra rau en un subtil joc de variacions entre humanitat i animalitat, que ens invita a mirar-nos des de la distància i a reflexionar sobre els valors que ens defineixen com a societat. El jurat ha valorat l’ús d’una teatralitat oberta, sensible a la mutabilitat dels signes, que ens porta a qüestionar les veritats establertes i a repensar la nostra necessitat d’interpretar el món.

Després d’obrir la plica, el Jurat ha donat a conèixer a la guanyadora del  XLVII del Premi Born de Teatre, que ha estat Lluïsa Cunillé Salgado (Badalona, 1961),  què assoleix amb El gos el seu tercer Premi Born, essent la segona persona en aconseguir-ho.

Cunillé va fundar el 1995, amb Paco Zarzoso i Lola López, la Companyia Hungaresa de Teatre, i el 2008, amb Xavier Albertí i Lola Davó, la companyia La Reina de la Nit. Ha estrenat més de 40 obres i ha rebut multitud de premis, entre els quals destaquen el Calderón de la Barca (1991) per Rodeo, o el de la Institució de les Lletres Catalanes (1996) per Accident. També ha estat guardonada amb el Premi Ciutat de Barcelona de les Arts Escèniques (2004) per Barcelona, mapa d’ombres, que també va aconseguir el Premi Butaca i el Premi Max. Ha estat premi nacional de teatre de la Generalitat el 2007. I la primera dona en rebre el reconeixement del Ministeri de Cultura amb el Premi Nacional de Literatura, l’any 2010.

El 1999 va recollir la primera Musa del Premi Born per l’obra L’aniversari,  i va tornar a pujar a l’escenari del Teatre des Born l’any 2010, gràcies a l’obra El temps.

OBRES FINALISTES

Biosapiens,

De la qual es valora que és una obra que juga amb la frontera entre animalitat i humanitat, des d’una perspectiva kafkiana. El text interroga la part de violència que hi ha a la humanitat a través d’aquesta mirada des de l’animalitat. Es valora la capacitat de creació d’un món amb una normes de coherència pròpies, essent la paraula la que condueix cap a la realitat d’aquest nou món creat.

Drets humans,

És una mirada nova cap a la memòria històrica, de la qual es parla des de moments que no són habituals en creacions que parlen d’aquest tema. I ho fa resseguint el fil argumental de la creació dels drets humans en un esforç molt gran de documentació per part de l’autor. Es valora, per aquest fet, la gran arquitectura, essent un acte estètic d’escriptura, amb un domini molt gran de la teatralitat.

JURAT

El Jurat de la present edició està format per: DENISE DUNCAN (actriu, productora, dramaturga i directora d’escena), LAURENT GALLARDO (professor d’estudis hispànics i catalans a la Universitat Grenoble Alps); LAURA PONS (actriu de teatre, cinema i televisió),  JOSEP RAMON CERDÀ (director gerent del Teatre Principal de Palma, dramaturg, director teatral, gestor cultural i professor de llengua i literatura), JAUME GOMILA (filòleg, professor i gestor cultural, amb un grau en Música i Teatre i un postgrau en estudis literaris per la Universitat de Barcelona).

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.