moulallengua

La història del Général Chanzy; un naufragi de gran impacte

Miriam Triay/Ciutadella – Un dels naufragis més recordats a nivell mundial, que va tenir lloc a Menorca: el del vaixell Général Chanzy. Del qual ens parla l’historiador Antoni Camps Extremera, en el seu darrer llibre, El naufragi del Général Chanzy

El  Far Nati, és l’escenari protagonista d’aquest esdeveniment pel fet que, el seu origen, el 1913, té relació directa amb el naufragi que va tenir lloc tres anys abans de la seva construcció. El Far Nati es va edificar per la repercussió internacional que havia tingut el succés amb l’embarcació Général Chanzy. Abans d’aquest fet, llavors, a Menorca, només existia el far del cap de Cavalleria, amb 53 anys d’antiguitat ja el 1910.

GÉNÉRAL CHANZY, EL GRAN NAUFRAGI MENORQUÍ

Enguany, dia 10 de febrer, va fer 112 anys que un dels vaixells més coneguts de la història marítima menorquina, es va enfonsar a la costa nord de l’illa. L’historiador Antoni Camps Extremera, fa anys que investiga i es documenta sobre aquest esdeveniment per poder oferir una visió diferent i singular del naufragi. Així, en la seva nova publicació, El naufragi del Général Chanzy, el lector és capaç de conèixer detalls i informació rellevants sobre el vaixell i el naufragi en si, però Camps, sobretot, centra l’atenció en les dades personals de les diferents víctimes i, en molts casos, fins i tot, ha arribat a descobrir el motiu que les va portar a agafar aquella embarcació.

RESUM DELS FETS

El vaixell de correu transatlàntic francès va ser construït el 1891 a Saint-Nazaire. El 9 de febrer de 1910 va partir de França dirigint-se cap als ports de Marsella i Argel. Comandat pel capità Bruno Cayol, un dels marins més experimentats de la Compagnie Générale Transatlantique i que havia fet la ruta en múltiples ocasions, el vaixell va haver de desviar el seu camí a causa d’un temporal que es dirigia directe a ells. Així, Cayol, conscient que l’estat de la mar empitjorava, va posar rumb cap a la ruta que discorre entre Mallorca i Menorca.

No s’acaben de saber les causes exactes, però el vaixell es va encallar contra la costa nord de Menorca durant la matinada del dia 10. Se sospita que el capità va ser expulsat per una onada abans de poder actuar i redirigir el vaixell perquè no xoqués, ja que el seu cos va ser trobat a l’alçada del pla de Mar. Dels 156 passatgers a bord, entre passatge civil i treballadors, només va sobreviure un, en Marcel Baudez, un jove treballador de la duana francesa d’Alger. I només es pogueren rescatar 24 cossos, 10 dels quals foren identificats i repatriats.

Aquesta tragèdia va tenir un gran impacte mediàtic internacional. Diversos diaris del moment en feren ressò, com La Dépèche Algérienne, L’Humanité, The Daily Mirror de Londres o The New York Times. De fet, en el vaixell hi viatjaven reconeguts artistes que es dirigien a actuar al Casino d’Alger. Així, tot plegat, va provocar que a nivell internacional la gent quedés molt afectada. Açò, en part, n’és el motiu que el govern francès demanés a l’espanyol d’il·luminar millor la zona on, a més de la seva embarcació, altres vaixells ja havien patit accidents.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

Xuroa Menorca