El sector cultural perd a l’Estat un 60% de públic i recaptació l’any 2021 respecte el 2019 Madrid i Catalunya lideren la recuperació després de la pandèmia, segons l’anuari SGAE 2022

ACN Barcelona – El sector cultural perd a l’estat espanyol l’any 2021 un 62% de públic, un 60,5% de recaptació i un 33% de funcions respecte el 2019, segons dades de l’Anuari SGAE 2022 de les Arts Escèniques, Musicals i Audiovisuals que ha presentat la Fundació SGAE aquest dimecres. Tot i això, l’estudi indica que el sector ha tornar a reprendre l’activitat després de la pandèmia amb una mitjana de 41,5% més d’espectacles en viu i un 45% més de sessions de cinema, un 56% més de públic i un 52% més de recaptació que l’any 2020. Segons l’anuari, Madrid i Catalunya lideren la recuperació del sector després de la pandèmia de la covid-19.

Pel que fa les arts escèniques, el nombre de funcions va créixer el 2021 un 42,2%, l’assistència un 65,8% i la recaptació un 61,8%, respecte el 2020. Tot i això, si es compara amb l’any previ a la pandèmia, el 2019, hi ha un retrocés del 28% en l’oferta, del 59,5% en el nombre d’espectadors i del 55,2% en la recaptació. El teatre tornar a ser la disciplina líder en el camp de les arts escèniques, acumulant el 94% de les representacions, el 90% del públic i el 89% de la recaptació.

Madrid i Catalunya van concentrar els percentatges més grans de representacions i espectadors en arts escèniques. Catalunya va concentrar el 22,3% de les representacions, 8.161, i el 19,6% dels espectadors, 1.121.080. Pel que fa la recaptació, va ingressar 25.961.304 euros, el 24,3%

Foto Rafa Raga. Trio Rodin. Festival de Música d’Estiu de Ciutadella 23 agost 2021.

Música clàssica

Pel que fa la música clàssica, hi ha un increment del 38,8% en el nombre de concerts, del 45,2% en els espectadors i del 38,8% en la recaptació. Respecte el 2019, però, hi ha un decreixement en tots els casos amb baixades del 36,1% en l’oferta, del 69,3% en l’assistència i del 64,7% en la recaptació. El País Valencià lidera el rànquing del nombre de concerts amb un 16% del total, però Madrid i Catalunya tornen a ser les que més recapten i acumulen entre les dues el 48% dels ingressos.

Música popular

El camp de la música popular en viu les dades són similars. L’any 2021 hi va haver un augment dels concerts del 40%; de l’assistència, un 59,4% i de la recaptació, un 49,5%, un increment en les xifres que inclouen els macrofestivals. Respecte el 2019, però, es produeixen pèrdues del 29% en el nombre de concerts celebrats; del 58,3% en el nombre d’assistents, i del 62,1% en la recaptació.

Catalunya, que es posiciona en tercer lloc respecte el nombre de concerts i assistència, supera a la Comunitat de Madrid i Andalusia en ingressos amb 38.651.155 euros, és a dir, el 25% del total.

Pel que fa la música gravada, segons dades de Promusicae, el mercat digital a l’Estat va acumular el 82,6% de les vendes totals i va recaptar un total de 303,48 milions d’euros, un 16,3% més que el 2020. El mercat físic va ingressar 63,72 milions de euros amb un increment del 15,4%. L’streaming va produir uns ingressos de 297,45 milions d’euros.

Cinema

Respecte el cinema, es van produir l’any 2021 unes pujades del 44,9% en el nombre de sessions programades, del 55,45 en el nombre d’espectadors i del 56,6% en la recaptació respecte el 2020. Si es compara amb el 2019, hi ha baixades del 38,3% en les sessions, del 60,7% en l’assistència i del 59,5%.

Sobre l’assistència mitjana a les sales per habitant es manté en una única vegada l’any. Només Madrid amb un 1,28 i Catalunya amb un 1,01 supera la mitjana estatal. Les entrades més cares són a la Comunitat de Madrid, amb 6,6 euros i a Catalunya, amb 6,52.

Televisió

Sobre el consum de televisió, l’any 2021 es va registrar una important caiguda en la mitjana del consum televisiu per persona al dia. De 231 minuts diaris es va passar a 205. Tot i això l’ingrés per publicitat al sector de la televisió va pujar un 8,3% respecte el 2020 tot i que va baixar un 11,6% en comparació amb les xifres del 2019.

Respecte les plataformes audiovisual, Netflix lidera les subscripcions amb el 47,6%, 12 punts més respecte l’any anterior. La segueix Amazon Prime Video, amb el 30,5% i un increment de 13,8 punts.

Segons l’EGM, el consum de ràdio també ha caigut fins als 92 minuts per persona i dia, dos minuts menys que un any abans.

Videojocs

Per la seva part, el sector del videojoc va recaptar a l’Estat 1.795 milions d’euros, un 2,7% més que un any abans. La indústria del videojoc és la única que supera les dades de consum del 2019 amb un increment de vendes del 21,4%.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.