La intel·ligència artificial amenaça als artistes

Barcelona víctima de les flames, segons creació AI

Itziar Lecea/Ciutadella – Al llarg del passat 2022, l’evolució de les intel·ligències artificials ha fet una passa de gegant. Des de robots que són capaços de generar textos argumentats sobre un tema concret -i amb els quals pots mantenir una conversa com si es tractés d’una persona- fins al darrer salt, que ha estat la generació d’imatges digitals donant instruccions a una plataforma que es pot descarregar a qualsevol mòbil. Ha estat aquesta darrera, precisament, la que ha encès les alarmes entre la comunitat artística mundial. Vegem per què.

Què és la AI generadora d’imatges i com funciona

Les il·lustracions que acompanyen aquest reportatge són fetes amb una aplicació per IOS que es dedica a generar imatges basant-se en ordres que un mateix li dona a la màquina. Per exemple, “Barcelona víctima de les flames”, o “saló de te a una plataforma petroliera al bell mig de l’oceà i amb ambient de tempesta al fons”. El procés és tan senzill com escriure l’ordre que volem que la intel·ligència artificial elabori. I el resultat, que dona en segons, són aquestes dues imatges digitals amb tot de detall.

Però, com funciona una AI (intel·ligència artificial) que genera aquest tipus d’imatges? La clau radica en la basta base de dades a la qual la AI té accés. El text que s’introdueix dintre de la plataforma assimila els conceptes que formen l’ordre i fa una recerca dintre de la base de dades, generant amb imatges reals ja existents, una nova obra. Totes les obres creades amb la AI, li serveixen així mateix per engrandir aquesta base de dades -imatges- amb la qual treballa. En essència, no és molt diferent del que han fet durant segles la gran majoria d’artistes: estudien altres artistes, beuen de la seva inspiració, per passar-ho per la seva visió i crear nou art. Així, la AI ha après a cercar “inspiració” o agafar referències per desenvolupar el seu propi art.

El problema de la màquina vs. l’artista

No és la primera vegada que una màquina supera la capacitat de la raça humana. Ja fa anys que els ordinadors de computació han superat als jugadors d’escacs que, tanmateix, continuen sorgint arreu del món. El gran avantatge de la AI és que és capaç de fer el mateix que una persona en un temps rècord. Les AI visuals fan exactament el mateix.

Però des de fa pocs dies, la comunitat artística s’ha pronunciat sobre aquestes noves eines. I no ho veuen com una evolució precisament bona pel seu sector. “Em sembla molt preocupant per tot tipus d’artistes, no només els digitals”, comenta Roser Portella, artista digital de Ciutadella, que s’ha sumat a la campanya contra la generació d’imatges a través de AI.

“La primera vegada que vaig veure una obra feta per una AI, no n’havia sentit a xerrar. Però en veure-la, em va sobtar, perquè em va recordar molt a un artista, ja mort, però sense ser ben bé les temàtiques que aquesta persona tocava. A banda que el nivell pictòric tampoc es corresponia amb el que jo conec d’aquest artista. La sensació era de què no estava fet per la persona que ho havia penjat, no semblava feta per una persona, perquè seguia certs patrons d’altres artistes. Llavors vaig veure que aquesta persona posava que era una imatge feta per una AI. I em va caure com un poal d’aigua freda”. L’opinió de Portella és compartida per artistes de renom internacional. Il·lustradors, artistes digitals, creadors de tots els camps visuals, s’han alçat a les xarxes socials per aturar l’ús de la AI.

L’artista Roser Portella.

“De primer s’ha de tenir en compte que aquesta AI infringeix els drets d’autor dels artistes humans, perquè agafa els patrons d’art ja existent i executat per una persona. I s’està fent sense cap permís dels artistes. Açò permet a qualsevol sense cap capacitat artística, generar imatges digitals, llevant valor a l’art creat per un ésser humà. És robar als artistes”, comenta Portella. Ella ja va haver de lliurar la batalla contra la creença de què l’art digital tenia menys mèrit que una obra física. “Les imatges digitals, pel fet de ser pintades amb eines no tradicionals, com pinzells o pintures, sembla que són més fàcils de fer. I no és així. S’han de tenir molts de coneixements d’art per fer una bona imatge, no és només fer un clic. Però la AI el que fa és exactament açò: amb un clic genera una imatge sense cap esforç o coneixement per part de la persona que l’ha creada. Per jo, açò és a més donar mal nom a l’art digital.”

Per ara, es poden descarregar des dels diferents sistemes operatius dels mòbils algunes aplicacions de AI per generar imatges sense coneixements artístics. El que obre un altre debat, el del futur dels professionals. “No és el meu cas en aquest moment, però els artistes digitals estan molt demandats darrerament, per fer portades de llibres, de discs de música, per fer il·lustracions… Però la feina de tota aquesta gent es veu ara amenaçada, perquè amb la AI es pot crear una imatge increïble amb un sol clic de manera gratuïta.” Sigui com sigui, amb l’inici del 2023 veurem si la facilitat d’ús d’aquestes eines supera l’ètica professional d’un sector que es veu totalment amenaçat.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.