I si es canviés el sentit de circulació del Camí de Maó?

Llorenç Allès/Ciutadella – El Camí de Maó és, a dia d’avui, la principal via d’entrada a Ciutadella. Ho és per als habitants del municipi, i ho és sobretot per als turistes que, quan arriben a la ciutat, agafen el camí més lògic i intuïtiu que poden trobar: tot recte des de la Rotonda del Cavall i fins a la Plaça de Ses Palmeres. És aquesta una bona opció per a la mobilitat?

A finals de la primera dècada d’aquest segle, un grup d’urbanistes, entre els quals hi havia Carmela Sánchez, tenia clar que no. L’any 2010 es va decidir prescindir de les dues direccions que tenia el Camí de Maó, d’entrada i sortida. L’opció que es va aplicar va ser convertir el carrer en via d’entrada a la ciutat, i afegir un carril-bici. Des de lavors, no s’ha fet cap més canvi, i s’ha consolidat aquesta ordenació del trànsit a la ciutat. El Camí de Maó du els cotxes de manera natural fins a la Plaça de Ses Palmeres i, des d’allà, es distribueixen per la ciutat a través sobretot de la Contramurada. Hi havia, però, una altra possibilitat que no es va aplicar, i que ara torna a aparèixer com una possibilitat per reconduir i també reduir el trànsit de cotxes per la Contramurada.

L’opció és fer que el Camí de Maó, enlloc de ser l’entrada natural a Ciutadella, sigui la sortida. O sigui, que el sentit de circulació canvïi, i sigui des de la Plaça de Ses Palmeres fins a la Rotonda des Cavall. D’aquesta manera, els vehicles que vulguessin accedir al centre de la ciutat haurien de fer-ho a través de l’Avinguda Mascaró Pasarius (Via Perimetral), a través de l’Avinguda Palma de Mallorca i els carrers Lleida o Girona, o fins i tot a través de les Rondes Sur o Nord. Si aquesta fos l’opció, els conductors s’anirien trobant pel camí diversos aparcaments dissuasoris, alguns ja creats (com el que hi ha al costat de l’skate park, o a prop del cementiri vell) o bosses que es podrien crear prop de la zona esportiva o a altres punts que ja contempla el nou Pla General.

Carmela Sánchez explica que amb la situació actual, sobretot els turistes que desconeixen la ciutat tenen la tendència a anar entrant fins al centre de la ciutat perquè els resulta molt fàcil. Bàsicament, és seguir recte recte fins a la Plaça de Ses Palmeres. Quan arriben a aquest punt, és quan la situació es complica. “Entrar a Ciutadella és molt fàcil per qui no coneix la ciutat, però quan arriben a la Contramurada no saben sortir, perquè és complicat”, diu Sánchez. De fet, si hi pensam, quan un vehicle és a la Contramurada i vol sortir, o bé l’ha de recórrer tota fins a un dels dos extrems (carrer Mallorca o Bastió de Sa Font) o s’ha de ficar per alguna de les sortides intermitges, que impliquen passar per carrers que a simple vista no és tant evident que duen a fora de la ciutat, com Vila Juaneda, Pere Martorell, carrer Sud o Sor Àgueda, per exemple. Llavors, sobretot a l’estiu, la Contramurada es converteix en una espècie de circuit circular per a molts cotxes que hi han arribat sense saber com sortir-ne.

Sánchez aposta per un equilibri, tot afegint que “dificultant l’accés del cotxe al centre de la ciutat s’aconsegueix que la gent empri més les cames i es millora la mobilitat”. A més, hi ha la realitat de l’aparcament dels cotxes al centre de la ciutat, o la circulació mateixa. Una dada aportada per l’arquitecta i urbanista ajuda a comprendre-ho: Un cotxe ocupa la mateixa superfície que un dormitori senzill, 5×2 metres, és a dir, 10 metres quadrats. “Si posem junts tots els cotxes que ara mateix hi ha censats a Ciutadella, la ciutat vessa, també el polígon… D’alguna manera s’ha d’ordenar, i facilitar a la gent que ho necessita (major, infants…) la mobilitat, a la vegada que dificultes l’altra circulació rodada”.  

Aquesta idea no s’ha tornat a posar sobre la taula des de 2010, des que es va decidir el canvi de sentit del Camí de Maó. Sánchez opina que si açò és així, “és perquè és un tema molt complicat, ja que s’han d’analitzar moltes coses, prendre decisions que impliquen enfrontar-te amb grups i gent que pensa que el cotxe és el més important del món, amb comerciants que pensen que peatonalitzar va contra els seus interessos…”. A més, seria una opció que requeriria, entén, d’un gran acord polític “perquè és un tema que trascendeix la ideologia”.

De moment, aquesta proposta torna a treure el nas a pocs mesos de les eleccions. I és que, sense dubte, la mobilitat a Ciutadella és un dels grans reptes a resoldre.

2 Comments on “I si es canviés el sentit de circulació del Camí de Maó?”

  1. I quina ventaja hi hauria!!!
    Tota sa vida s’entrat per es camí de Maó.
    Que canviaria?
    S’estacionament dels cotxes.
    Potser seria més agradable per mi . Podria seura a la fresca sense tenir cotxes davant.
    Però me sembla que fer canvis sense cap explicació de ventatges i desavantatges, no te cap sentit.
    Son ganes d’emprenyar als veïns

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.