Balearia, Ciutadella - Barcelona Advertisement

Susana Mora: “Menorca, mostra d’autenticitat a FITUR 2023” L’illa segueix potenciant-se fora de l’estacionalitat, i a dintre de la sostenibilitat cabdal

La fira turística més important a nivell nacional, que va finalitzar el passat 22 de gener, ha dibuixat el mapa del que serà la temporada turística d’enguany per Menorca, i de quines en són les tendències i els sectors que s’han volgut potenciar. Aquest any, i com a fets rellevants internacionalment, destaquen el 30 aniversari de la declaració de Menorca Reserva de la Biosfera, i haver estat Regió Gastronòmica durant tot l’any 2022. Des del setmanari hem parlat amb la presidenta del Consell Insular de Menorca i de la Fundació Foment del Turisme (FFTM), Susana Mora, perquè ens il·lumini en les prediccions d’aquesta nova temporada imminent.

Quines són les perspectives turístiques de la temporada 2023?

Com bé sabeu, acabam d’arribar de FITUR -que ha tingut lloc del 18 al 22 de gener- i les sensacions que es constaten en aquesta venen a ratificar les mateixes previsions que vam tenir el mes de novembre a la fira anglesa, World Travel Market: Menorca segueix sent, aquest 2023, una destinació atractiva i ben posicionada. De fet, es preveuen unes xifres molt similars a les de la temporada passada.

A més, veim una forta tendència a reduir l’estacionalitat, objectiu pel qual havíem fet tanta feina durant tots aquests anys. En aquest sentit, observam com, si bé el juliol i l’agost continuen sent dos mesos forts, l’abril i el maig es consoliden com a mesos de temporada alta, juntament amb l’octubre. És més, podem començar a parlar d’una continuació de la temporada a principis de novembre.

Pel que fa als mercats turístics, com es presenten enguany?

Seguim un poc en la mateixa línia del que comentava, la tendència es consolida. Durant el 2021 i, sobretot, el 2022, veiem com el mercat nacional es posicionava com el primer emissor. Açò continua sent així aquest 2023, les previsions es troben al voltant d’un 47,6%. Si passam al mercat internacional, el britànic segueix encapçalant-lo, però encara no aconseguirem recuperar les xifres del 2019; seguit del francès que té una tendència a l’alça, i de l’italià i l’alemany que, tanmateix, duen una tendència a la baixa.

Llavors, no n’apareix cap de nou?

De moment no. Veim moviments amb Bèlgica, Àustria i, fins i tot, Polònia, però, actualment, és difícil parlar de tendència i de mercat consolidat. Els englobaria dins els mercats als quals seguir la pista. De fet, entre aquests trobam també Portugal, mercat al voltant del qual es presenta una dada curiosa: amb aquest país sempre hem estat connectats amb una sola freqüència, un sol teleoperador; enguany veim com açò s’incrementa. De cop i volta hi ha diferents companyies interessades a cobrir aquesta ruta. Per tant, potser no és un nou mercat com per incloure’l a dins dels cabdals, però comença a ser incipient.

En aquest sentit, hi ha algun mercat que tenguin pensat potenciar de cara al futur?

Per nosaltres, un mercat que, des de fa temps, veim que és interessant, i creim que enguany és el moment per fer-hi feina de valent, és l’alemany. Aquest,  per idiosincràsia, quadra molt amb el producte que ofereix Menorca, un destí sostenible i Reserva de la Biosfera, on pots venir els 365 dies de l’any. Hi volem fer molta feina en aquest sentit, per açò estem elaborant una estratègia conjunta, sector privat i públic.

I, encara que aquest mercat duu una tendència a la baixa de fa estona, com ja hem dit, hi ha dades curioses, com, per exemple, que els viatges es mantenen durant tota la temporada, rompent amb aquesta estacionalitat que tant volem treure de fa temps. És més, hem observat com, mentre baixa l’interès del mercat a través de línies low cost, es manté i tendeix un poc a pujar en línies regulars. Per tant, açò és indicador que el tipus de turista que ve és d’un nivell adquisitiu alt.

I pel que fa a les connexions aèries de les quals es podrà gaudir enguany, què ens pot dir?

Gràcies a l’estratègia turística que fa molts anys duim des de la FFTM, aquesta temporada baixa en la qual ens trobam ara, ja veim com Menorca comença a estar ben posicionada. En aquest sentit, dins el mercat nacional tenim 7 rutes, fet que no s’havia donat mai. Enguany, a les tradicionals de Barcelona, Palma i Madrid, s’hi afegeixen Bilbao, València, Màlaga i Eivissa. Pel que fa a les internacionals, ja trobam dues rutes, a Londres i a París.

Aquesta tendència a l’augment, es va reforçar amb línies de comarketing, per promocionar l’illa, que van sortir el mes de setembre del 2022, per cobrir la temporada 2023-2024. Demostrant així que fèiem una aposta per l’estabilitat i la desestacionalitat. Açò ens ha permès consolidar aquestes 9 connexions en temporada baixa: 7 nacionals i 2 internacionals.

A aquestes rutes els hi hem de sumar les que tindrem de cara a la temporada alta. Així, a finals de març hi haurà 11 connexions internacionals, amb 5 països diferents: Regne Unit, França, Itàlia, Portugal i Bèlgica; i 11 de nacionals, és a dir, les 7 que ja he mencionat, més 4 de noves. A finals d’abril, aquestes xifres s’incrementen substancialment, passant a 27 d’internacionals amb 8 països, i a 12 de nacionals.

Veient l’èxit que està tenint l’illa com a destí turístic, quina és la imatge que heu donat de Menorca a FITUR?

El que pretenem mostrar no és res més que el que som, i aquesta és la carta més forta de la nostra illa. A què em referesc amb açò? Els diferents destins turístics, durant molts anys, han jugat a sumar-se a les tendències del moment, i Menorca sempre s’ha vist com aquella illa que, tradicionalment, semblava que no volia turisme, quan realment el que no volíem era baratar la nostra manera de ser per captar turisme. Actualment, encara ens seguim exposant al món com aquesta illa que ha lluitat tants anys per la seva preservació. En aquest sentit, tots els productes que lligam al que és la nostra marca, segueixen aquesta idea: de respectar l’entorn i de potenciar la sostenibilitat.

Seguint en aquesta línia, hem apostat per Menorca Film Comission, amb l’objectiu de posicionar Menorca com a plató de rodatge dins l’estratègia de desenvolupament turístic basada en la sostenibilitat de què parlàvem. El sector audiovisual, a més de ser cabdal en l’àmbit de la indústria cultural, és una eina de promoció, un catalitzador de turisme. Així, la gent de fora de l’illa podrà conèixer les mil Menorques diferents que tenim durant els 365 dies de l’any. Un projecte que estem desenvolupant baix la filosofia greenshoting, és a dir que no deixam de banda la sostenibilitat durant la pràctica d’aquesta nova tendència.

Igual que fem açò, també ens hem lligat de la mà de FITUR a nivell estatal, per promocionar noves experiències, en un moment en què aquestes són tan importants per al visitant. Estic parlant del projecte de creació d’experiències turístiques vinculades al sector primari impulsat per SEGITTUR, i que aquest 2023 es posarà en marxa com a prova pilot. Deu productors menorquins participaran en aquest, amb el qual el que pretenem és implicar el sector agrari en l’activitat turística de Menorca, enfortint així la seva economia i potenciant la redistribució de la riquesa del turisme.

Tanmateix, i en aquest sentit, és important que es tengui present que, com ja comentava abans, nosaltres som un destí que fa molts anys que fa feina en matèria de sostenibilitat. No estem seguint una tendència, sinó que ens movem per creença, i, per tant, hem de seguir en aquesta línia, en aquesta autenticitat.

En aquest sentit, m’imagin, la gastronomia també hi juga un paper cabdal.

I tant, sobretot després d’haver estat Regió Gastronòmica durant tot l’any passat. Al final, l’objectiu principal és crear una marca al voltant de què és Menorca. La gastronomia és importantíssima quan parlam de sostenibilitat i de l’illa, perquè la nostra cuina va lligada al nostre producte, i als nostres restauradors. A part que, lògicament, és un reclam per aquells que ens vulguin visitar.

Amb tot, què creu que és el més important a tenir en compte de FITUR 2023?

Vam estar parlant molt, tant a les nostres exposicions com després a les reunions que fèiem, amb companyies i teleoperadors, que estem en un moment molt important per Menorca, perquè realment hem aconseguit quallar el missatge que no som un destí, sinó que som una manera de viure. Gràcies, sobretot, a aquesta campanya que hem fet, ja l’any passat i enguany, de la Menorca dels petits plaers, la Menorca dels 365 dies. I sembla que aquesta idea comença a visualitzar-se i a quedar dins la retina i l’imaginari de la gent.

En aquest sentit, estem demanant a tots els que ens acompanyen i col·laboren a nivell turístic que ens recolzin en la consolidació de l’allargament de temporada del que ja parlàvem, per ajudar-nos a baixar la punta, el pic, que apareix durant determinats mesos, i que tant pertorba a menorquins i menorquines. Per fer, finalment, del turisme una font d’equilibri i de redistribució de riquesa. Aquest ha sigut el missatge general.

Carpeta Ciutadana CIME
Plataforma per la Llengua

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.