Saigu, la marca menorquina de maquillatge que romp estereotips

Itziar Lecea / Maó-Alaior – Quan vam començar a perfilar la línia editorial de Nua, vam posar damunt la taula dos conceptes molt bàsics: fugir dels temes tòpics de les revistes “de dones”, com són maquillatge o moda, i donar protagonisme a emprenedores. Amb Saigu, però, hem fet una excepció. Per açò, aquesta tardor rallam amb en Gerard Prats, fundador d’una marca de cosmètics que ha creat una comunitat que va molt més enllà de les fronteres menorquines. Però, per què? Els valors de sostenibilitat, amor propi, inclusió, autoestima i ruptura de tabús i estigmes són els fonaments sobre els quals en Gerard Prats (de Maó) i en David Hart (d’Alaior) van crear Saigu. Amb la intenció de convertir-lo en un negoci, sí. Però, per damunt de tot, amb la ferma il·lusió de poder canviar, ni que sigui un poc, el món en el qual vivim i convertir-lo en una societat més inclusiva, més sana, més lliure.

MAQUILLATGE SORGIT DE L’AUTOCONEIXEMENT
Arribar a l’oficina i que la companya que sempre anava maquillada, un dia deixi de fer-ho. I el company home es senti lliure de pintar-se els ulls, si vol. Així podríem resumir el que Saigu és capaç d’aconseguir. En Gerard Prats, el seu creador, explica com van ser els inicis d’aquesta aventura que va començar amb uns estudis de Química quan als 18 anys va partir de Menorca a Barcelona. I que van derivar en un màster de Dermofarmacia i Cosmetologia per saciar la seva part social. Ajuntar el món de la ciència amb el món de l’empresa. “Després del pas per diverses empreses de cosmètica, tenia tot el que podia desitjar a la vida. Però no era feliç. Allà vaig començar un viatge d’autoconeixement personal i vaig començar a veure quins eren els valors que em defineixen: l’ecologisme, el reciclatge, el veganisme, el voluntariat que feia al Gob quan viva a Menorca… M’havia ficat dintre de l’estereotip de tenir una bona feina i guanyar-me bé la vida sense plantejar-me res més. Però, per sort, ho vaig fer. I allà va néixer la idea de Saigu. La meva història té sentit perquè surt d’un malestar personal que ha derivat en un projecte que casa amb els meus valors personals.” Amb els seus coneixements, però conscients de les seves mancances, en Gerard va anar a cercar un soci que l’estalonés. I així va ser com va entrar a l’equació en David Hart, d’Alaior -”de Cales Coves”, matisa en Gerard-.

Gerard Prats i en David Hart, creadors de Saigu

MUNTAR UNA EMPRESA DE MAQUILLATGE QUAN TOTS DÚIEM LA CARA TAPADA
Saigu va començar a caminar el gener del 2018. Un any després de molta feina, el febrer de 2019, van llançar els primers productes de Saigu al mercat. “El primer any vam experimentar molt, fins i tot amb el concepte que volíem donar-li a la marca -que ha acabat essent una comunitat-, amb valors com l’autoconeixement o el maquillatge des de l’amor propi i no des de la necessitat de tapar imperfec-cions. Volem que qui es maquilli amb Saigu ho faci des de la consciència que és el que vol fer i no per un impuls comercial infundat per una por a no encaixar dintre dels estàndards de bellesa de la societat.”

El març de 2020, després de ser acceptats a Lanzadera, un impulsor de starts-ups de València i tenir l’empresa encaminada, va arribar la pandèmia. I es van tornar a posar en marxa els valors més personals d’en Gerard i en David. “Vam decidir tancar la botiga online, durant un mes. No teníem per a què fer-ho, però va ser un moment molt complicat per tots, i els productes de Saigu no eren de primera necessitat. I vam decidir prioritzar la salut i seguretat de les persones que, com els transportistes, formaven part de la nostra cadena. Per sort, l’acollida de la comunitat que ja havíem creat, va ser moltíssim bona. Tot i que l’any 2020 i 2021 van consistir en una lluita titànica per vendre maquillatge en un moment en què tots dúiem la cara tapada. Afortunadament, vam aconseguir créixer dintre d’unes circumstàncies molt especials.”

VALORS CANVIANTS AMB IDEES CLARES
“Saigu ha canviat moltíssim des de la seva concepció”, comenta en Gerard. “Ha estat un procés que va partir de fer un producte d’altíssima qualitat, però que no volíem vendre a un públic ja conscienciat amb cosmètica ecològica. Sinó, més bé, captar l’atenció d’aquelles persones que comprarien marques amb zero consciència ambiental.”

Així van introduir conceptes que anaven més enllà de l’ecologisme o la preocupació pel nostre planeta. “Miram el maquillatge des d’un punt de vista creatiu, passant per damunt dels esteroetips. Per què si a jo, com a home, em ve de gust anar maquillat, no ho he de fer? O, per què una dona que no té ganes maquillar-se s’hi ha de sentir obligada per canons socials? Miram la cosmètica des d’una perspectiva alegre i divertida, experimental. Hi ha un missatge molt potent darrere de tot aquest discurs, que és el de l’autoestima i el cuidar-nos a uns mateixos. El maquillatge pot ajudar a aconseguir aquest amor propi, però no ha de ser una eina per a què la dona es senti guapa. No el miram com una cosa exclusivament per dones i tampoc com una ajuda per ‘arreglar’ el que no ‘està bé’. Esborram els estereotips masculins i femenins per donar llibertat a què cada un faci el que vulgui sempre que es senti bé.”

Des de l’amor propi, en Gerard tampoc ralla de clients, sinó de la comunitat. “El que és important per noltros són les persones que volen formar part de la nostra comunitat, perquè creuen en els productes però també en els nostres valors. No hem volgut en cap moment entrar en una roda de consumisme volàtil, sinó tenir persones contentes amb els productes i còmodes amb el nostre missatge. En realitat no som una marca de maquillatge, sinó una comunitat de persones amb ganes de canviar el món, que no compren des d’un punt de buidor interior i necessitat d’encaixar, sinó que ho fan per expressar la seva personalitat i sentir-se bé amb elles mateixes.”

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.