Arriba ‘Come in from an endless place’, de Christina Quarles, a Hauser & Wirth Menorca Del 17 de juny al 29 d'octubre

Aquest estiu, Christina Quarles, artista establerta a Los Ángeles presentarà noves pintures i obres sobre paper a Hauser & Wirth Menorca. ‘Come In From An Endless Place’, la seva primera exposició a Espanya, coincideix amb una gran mostra a la Hamburger Bahnhof a Berlin i dona continuïtat a la seva participació en la cèlebre exposició de l’any passat a la Biennal de Venècia ‘The Milk of Dreams’. 

Els llenços i dibuixos de Quarles, elogiats per la crítica, mostren cossos fragmentats i polimòrfics que es mesclen en estampats rics en textura —un enfoc singular de la figuració molt característic en la retòrica visual de l’artista i en la seva fascinació per la temàtica de l’experiència dels cossos. Braços i cames entrellaçats emergeixen de les seves pintures, mentre que els plans en perspectiva enfonsen els cossos, situant-los i dislocant-los alhora en l’espai. En la seva aproximació inicial al llenç, Quarles comença fent marques que evolucionen fins a convertir-se en dibuixos lineals de formes humanes i parts del cos. A continuació, fotografia l’obra i utilitza Adobe Illustrator per dibuixar els fons i les estructures que finalment envoltaran les figures. En una inversió de l’estratificació convencional d’una composició, les figures de Quarles precedeixen i fins i tot dicten l’entorn que arriben a habitar. 

Com a dona cisgènere queer i filla de pare negre i una mare blanca, Quarles descriu la seva posició de compromís amb el món com a ‘multisituada’, una experiència que es materialitza en el seu art sui generis. La intersecció de figures i plans de Quarles remet als límits imaginats i prescrits de la identitat. ‘Les categories fixes d’identitat es poden emprar per marginar, però, paradoxalment, poden ser emprades pels marginats per a guanyar visibilitat i poder polític’, comenta Quarles, ‘aquesta paradoxa és el focus central de la meva pràctica’. Els magentes, blaus, verds i grocs vibrants no serveixen com a mitjà per descriure la realitat, sinó per generar una resistència activa davant de l’instint de l’espectador d’assignar classificacions binàries a figures: home o dona, blanc o negre, abstracte o figuratiu. 

It’s Been 7 Hours (2023). Foto: Fredrik Nilsen.

Quarles plasma la seva visió de la identitat en els grans quadres exposat a ‘Come In From And Endless Place’, en els quals es mesclen i es desplomen múltiples patrons, figures i plans. Amb l’envergadura del braç de Quarles com a únic límit, les característiques arquitectòniques dels seus quadres s’aproximen a la tridimensionalitat. ‘Lift Yew Up, I Wanna Lift Yew Up, I Wanna’ presenta un conjunt d’extremitats —braços entrellaçats i cames protuberants que sobresurten en un pla aeri—que semblen tant desafiar com cedir a la força de la gravetat. Hi ha un moviment interminable en la composició de Quarles, reflectit en altres obres com ‘(And Tell Me Today’s Not Today)’. Aquí, figures fantasmals s’estenen a través de diversos plans. Les seves extremitats semblen fermades a una força centrífuga, que atreu braços, orelles i cames cap al centre, alhora que les figures s’intenten aferrar als extrems del llenç. En primer pla, dos dits que es toquen ens recorden al canònic fresc de la Capella Sixtina de Miquel Àngel. Alliberats del col·lapse de parts de cossos que inunda els llenços, els dits s’atraquen l’u a l’altre com la mà de Déu s’aproximava a la d’Adam. 

Temàtiques com el combat, el recolzament i el control es presenten en una sèrie de pintures sobre paper, una tècnica que Quarles exposa per primer cop de manera pública. Limitats per l’envergadura del moviment del seu canyell, els cossos es fonen, se superposen, es retorcen i s’inclinen els uns als altres mitjançant moviments que donen lloc a múltiples lectures. A ‘Wrestlin’’ Quarles retrata cossos en el que podria ser una trobada lúdica o combativa, mentre que a ‘Restin’’, la forma que emergeix d’una brillant pinzellada sembla créixer o desplomar-se entre dues flors altes. De nou, les figures estan encorbades i retorçudes – tal vegada es recolzen l’una a l’altra, o potser es trobem immerses en una situació més caòtica. Com suggereix el títol de l’exposició, ‘Come In From An Endless Place’, aquest conjunt d’obra continua explorant la natura cíclica de la fuita, el retorn i la persistència. La bellesa i la monotonia, la lluita i la conformitat – les limitacions i possibilitats dels marges continuen essent primordials en les seves obres. 

Wrestlin’ (2023). Foto: Fredrik Nilsen.

A ‘Come In From And Endless Place’, a les pintures sobre llenç i paper se sumen dibuixos de traç fi, en els quals les figures solen anar acompanyades de frases escrites, que posen en relleu l’interès de l’artista pel potencial del llenguatge per a la creació i alteració de significats. Les frases, escrites amb una barreja d’argot i ortografia fonètica, s’inspiren en una àmplia gamma de referències: frases del carrer, poesies, cançons pop, com ara ‘Hallelujah’ de Leonard Cohen o ‘Self Control’ de Frank Ocean. A ‘Wish Wed Grown Up on tha Same Advice’ Quarles plasma la lletra de la cançó d’Ocean en una escena impregnada de serenitat, amb figures que s’acosten i s’abracen. A ‘Just Got Caught Up in Myself’ el títol apareix al costat d’un cos cargolat, en un intent d’alliberar-se dels límits d’ambdues dimensions.

El dibuix és un component clau en l’obra de Quarles: va començar a practicar-lo als 12 anys, quan va començar a assistir a classes de dibuix del natural després de l’escola. D’adulta, ha seguit perfeccionant aquesta tècnica. ‘El dibuix de la figura humana és una tècnica bastant curiosa en la qual no basta amb adquirir l’habilitat i prou. És com entrenar al gimnàs, s’ha de seguir entrenant. Quan treballo amb la meva pintura, no faig esbossos, sinó més bé a aquesta pràctica continua de dibuixar. 

Per la seva exposició a Menorca, Quarles segueix combinant l’estudi del dibuix, les tècniques experimentals de pintura i la tecnologia digital, donant com a resultat una manera d’enfocar la figuració única i captivadora, que situa a l’artista en l’avantguarda de la pintura contemporània. 

(And Tell Me Today’s Not Today) (2023). Foto: Fredrik Nilsen.

Education Lab 
Paral·lelament a l’exposició, l’Education Lab serà un espai dedicat a l’aprenentatge a partir de l’aproximació al cos i el llenguatge de Christina Quarles Aquest espai es crearà en col·laboració amb estudiants de CREAE Espacio Creativo, una escola d’art extraescolar de dibuix, pintura i ceràmica. L’Education Lab es completarà amb esdeveniments i activitats educatives que tindran lloc en el transcurs de l’exposició. 

L’Education Lab forma part del compromís de Hauser & Wirth amb programes educatius inclusius que fomenten diàlegs entre l’art, els artistes i audiències diverses. Localitzats a les nostres galeries de Menorca, Somerset i Downtown Los Angeles, així como al museu Chillida Leku, cada Education Lab és una col·laboració amb una escola, universitat o grup de la comunitat. Els espais prenen com a punt de partida un dels nostres artistes internacionals, facilitat una plataforma interactiva per al descobriment, el diàleg i amb recursos addicionals. 

Sobre l’artista 
Christina Quarles (nascuda el 1985) és una artista establerta a Los Angeles, la pràctica de la qual treballa per desmantellar suposicions i creences arrelades a la identitat i la figura humana. Nascuda a Chicago i criada per la seva mare a Los Angeles, va assistir a classes d’art des de petita, aviat va desenvolupar una base sòlida en la pràctica de dibuix, mitjançant programes extraescolars i classes al Los Angeles County High School for the Arts. 

El 2007, Quarles es va graduar al Hampshire College amb un doble grau en Filosofia i Belles Arts, després es va formar i va treballar en el camp del disseny gràfic. A mesura que avançava la seva immersió en les arts visuals, es va anar versant i influenciant per Marlene Dumas, Leonora Carrington, Jack Whitten, David Hockney i Philip Guston. Buscant un vehicle per expressar els sentiments i les experiències que el llenguatge no pot articular per si sol, Quarles va anar a la Universitat de Yale, on es va graduar el 2016. Va participar en una residència artística intensiva a la Skowhegan School of Painting and Sculpture aquell mateix any. 

Quarles ha rebut diversos premis i beques. Va ser la guanyadora inaugural del Premi Pérez Art Museum Miami 2019, el 2017 va rebre la Beca d’Artista Emergent de la Fundació Rema Hort Mann, i el 2015 va rebre la Robert Schoelkopf Fellowship a la Universitat de Yale i va participar en la Fountainhead Residency el 2017. El 2022, l’obra de Quarles va ser presentada a ‘The Milk of Dreams,’ la 59ª Exposició Internacional d’Art de La Biennal de Venècia, comissariada per Cecilia Alemani i a ‘manifesto of fragility’, l’exposició principal de la 16ª Biennal d’Art Contemporani de Lió, comissariada per Sam Bardaouil i Till Fellrath. 

All They Seem (2023). Foto: Friedrik Nilsen.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.