Ariadna Fortuny, directora i guionista “Perquè et facin cas, com a dona, t’has de fer valdre molt, sobretot en dinàmiques de rodatge”

Miriam Triay / Alaior – “La Mila, una nena d’onze anys, afronta els seus últims dies de vida abans de la fi del món. Alhora, lluita per comprendre el que això suposa i per mantenir la seva família unida amb la celebració d’una festa pel moment final”. Sinopsi del film Un sol radiant (2023; 84 min), estrenat fa dos mesos, codirigit i coescrit per la menorquina Ariadna Fortuny (Alaior, 1998).

Jove, però amb empenta i iniciativa, la cineasta alaiorenca ja ha portat a terme, juntament amb quatre companyes, el seu primer llargmetratge. Un somni complert, que li obrirà portes més enllà, i que li reafirma la seva passió per contar històries a través del cinema.

Com neix aquesta passió?
Des de sempre m’ha agradat molt escriure. Vaig començar, de petita, fent i improvisant teatre. Inventant trames.

Però no va ser fins que vaig començar, per coses de la vida, a estudiar Comunicació Audiovisual a la Universitat Pompeu Fabra (UPF) de Barcelona, que em vaig adonar que el cinema era una gran forma de contar històries. Em va cridar per la part de guió, sobretot, però una volta començada la carrera, em vaig adonar que m’apassionava també per la part de direcció.

Després d’acabar la carrera, i per ampliar el meu coneixement al voltant, vaig fer dos cursos, un d’escriptura de novel·la, i l’altre de direcció de cinema.

Ha estrenat el seu primer llargmetratge, Un sol radiant, no fa gaire. Què ha suposat?
Ha sigut una experiència molt intensa. Plena d’emocions i sentiments. Però sobretot, ha sigut una aventura que m’ha ajudat a acabar de descobrir aquesta passió meva pel cinema.

És el primer film íntegrament meu i d’un equip de quatre dones més, na Mònica Cambra, na Clàudia Garcia, na Lucía Herrera i na Mònica Tort. És, per tant, una il·lusió compartida que, per fi, fa dos mesos, va veure la llum, i es va exposar al públic.

Com neix la posada en escena?
Doncs realment va néixer el 2019 com a Treball de Final de Grau de la carrera que cursàvem les cinc juntes.

Va aparèixer, per tant, en un moment complicat de pandèmia i restriccions. Açò no va impedir però, que acabada la carrera, i les restriccions més serioses, decidíssim entre totes que havia arribat el moment de gravar el nostre film.

La història com sorgeix?
D’una premissa de ciència-ficció, però enfocada diferent del que solem veure. No volíem ensenyar el món apocalíptic que acostumem a veure quan es fa una pel·lícula sobre la fi del món. Per açò, tot i que és un llargmetratge que presenta aquesta idea fatalista com a principal, ho hem volgut enfocar com una trobada reflexiva entre diferents membres d’una família que passen els seus darrers moments de vida junts.

A més, i com també estem acostumats a veure com aquesta catàstrofe, generadora de caos, té lloc a les grans ciutats, ho hem volgut centrar en una casa de camp. Un espai que ens proporciona i facilita la calma i reflexió que cercam en la trama.

Frame del film ‘Un sol radiant’.

Què ens pot contar de l’experiència del rodatge?
Doncs ha sigut un procés bestial i inoblidable, però, hem de tenir en compte que, en general, érem un equip amb poca trajectòria, que havia d’enfrontar-se a diversos reptes. Entre els quals, trobam, la direcció d’actors professionals com na Núria Prims. O la mateixa economia del film. Dificultats, però, que ens han proporcionat una sèrie de coneixements cabdals.

Quan vam decidir portar a terme el projecte, el tema econòmic ens preocupava; necessitàvem de l’ajuda i implicació d’altres entitats. Però cercant i treballant vam aconseguir la participació d’una productora i diferents subvencions. A més, vam presentar la idea al D’A Film Lab Barcelona 2022, que ens va atorgar 20 mil euros per poder portar a terme el film. Es tracta d’un programa d’impuls al talent emergent cinematogràfic. Un laboratori que neix en el si del D’A Festival Cine Barcelona, un al qual també ens vam presentar, en l’edició del 2023, i que vam guanyar.

En quin punt esteu ara?
Després de la presentació del film a finals de març, al mateix D’A 2023, lloc idoni, ja que és un festival que ha cregut en el nostre film; estem pendents de traçar la ruta que seguirà de festivals, abans d’estrenar-se a la gran pantalla, al cinema.

Si passam a parlar d’altres projectes…
De moment tinc fronts oberts que he anat aparcant, ja que durant tres anys he estat submergida dins Un sol radiant. Però ara, de fet, en dos mesos, me’n vaig a fer el màster Film MFA – Screenwriting & Directing, de la Columbia University. Aquest es podria dir que és el meu projecte vital. Seguir aprenent.

Però el que sí que tenc clar és que m’encantaria poder professionalitzar aquesta passió pel cinema i si, a la llarga, ho puc fer des de Menorca, millor. Tenc una gran connexió amb l’illa, i consider que presenta un ambient i una filosofia adients per ser escenari de diferents films.

Equip del film ‘Un sol radiant’.

Ja per acabar, què opina de la dona en el món audiovisual?
Jo crec que ara mateix en el cinema català, sobretot, tenim molta sort, perquè s’està obrint molt a noves veus femenines. Així mateix, hi ha directores, com na Carla Simón, una gran referent, que s’han anat fent camí. Gràcies a gent com ella, les altres que anam al darrere ara tenim una opció.

Però encara costa que, per ser dona et prenguin seriosament, et respectin. I jo açò m’ho he trobat. Perquè et facin cas, com a dona, t’has de fer valdre molt, sobretot en dinàmiques de rodatge.

Com dic, encara queda molt per fer i avançar, però la dona al cinema cada vegada està més ben posicionada, i hi ha una mentalitat més oberta a escoltar històries de dones.

EQUP TÈCNIC – UN SOL RADIANT
Actors i actrius principals: Laia Artigas , Núria Prims , Núria Sales , Jaume Villalta
Productor/s: Xesc Cabot , Pep Garrido
Producció executiva: Xesc Cabot , Pep Garrido , Belén Puime , Marc Inglés
Direcció: Mònica Cambra , Ariadna Fortuny
Guió: Clàudia Garcia de Dios , Ariadna Fortuny
Música original: Guillermo Martorell
Direcció de fotografia: Àssia Júlia-La Roca
Muntatge: Lucía Herrera , Mònica Cambra
Direcció de producció: Marc Inglés , Belén Puime
Disseny de so: Lucas Ariel
So directe: Lucía Herrera
Direcció artística: Clàudia Garcia de Dios
Ajudant de direcció: Jorge Dolz
Vestuari: Mercè Ripoll

Productores: Atiende Films
Distribuïdora nacional: Begin Again Films
Col·laboren: IB3 Televisió
Amb el suport de: ICEC i Diputació de Tarragona

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.