Menorca promociona el turisme cultural i el vinculat a la natura a la World Travel Market

La Fundació Foment del Turisme de Menorca (FFTM) promociona l’oferta cultural i natural de Menorca a la World Travel Market (WTM). La fira s’ha inaugurat aquest dilluns, 6 de novembre, a Londres amb l’assistència del president del Consell Insular de Menorca i de la FFTM, Adolfo Vilafranca, i la directora insular de Promoció Turística i Fons Europeus, Begoña Mercadal.

Durant l’acte central organitzat per l’Agència d’Estratègica Turística de Balears (AETIB), Vilafranca ha destacat que aquesta és una de les línies estratègiques de la FFTM de cara a 2024, coincidint amb la recent designació de la Menorca Talaiòtica com a Patrimoni Mundial per la UNESCO i el trentè aniversari de la declaració de Menorca com a Reserva de Biosfera.

Per aquest motiu, davant mitjans de comunicació britànics i agents del sector, la directora insular de Promoció Turística i Fons Europeus ha destacat que “Menorca és una finestra al món excepcional per a la preservació i el coneixement de les antigues cultures i el nostre llegat arqueològic és un atractiu cultural de gran importància que es pot visitar durant tot l’any i se suma a la nostra oferta turística tradicional. Som un museu a l’aire lliure”.

Així mateix, Mercadal ha posat l’accent en l’alt grau de preservació del paisatge natural de Menorca explicant que “hem compatibilitzat amb èxit i molt esforç el desenvolupament humà i econòmic amb la cura del medi ambient i la natura, sense alterar la nostra idiosincràsia”. “Aquest equilibri és la nostra senya d’identitat i és el que oferim als nostres visitants, la Menorca autèntica va lligada precisament a la conservació de la nostra illa”, ha puntualitzat.

En aquesta línia, s’ha referit també a l’ampli ventall de possibilitats a l’hora de practicar el turisme actiu, com recórrer el Camí de Cavalls, que ha definit com “un mirador espectacular per a endinsar-se en l’essència de Menorca”.

Mercadal ha subratllat durant el seu discurs que la Menorca autèntica també va lligada als menorquins, els pobles, les tradicions, l’artesania, el camp i el producte de quilòmetre zero. En aquest punt, ha assenyalat que Menorca és Regió Europea de Gastronomia per la seva àmplia ofereix culinària i alimentària.

La directora insular ha finalitzat la seva intervenció a l’acte central de l’AETIB assegurant que “Menorca és, sens dubte, un lloc que cal visitar. No sols per les nostres platges i cales, de sobres conegudes i que són espectaculars, sinó també pel nostre nivell paisatgístic, cultural, gastronòmic i per les possibilitats de turisme actiu que oferim”.

Creix l’interès dels britànics pel producte cultural menorquí

En aquest sentit, el president del Consell Insular de Menorca i de la FFTM ha exposat que l’interès del mercat britànic pel producte cultural de Menorca ja ha crescut fins a un 21 per cent enguany, el que suposa un augment de 13 punts respecte a 2022. Així ho indica un estudi fet per la consultora especialitzada Mabrian, que ha analitzat els comentaris turístics a les xarxes socials dels visitants procedents del Regne Unit entre juny i octubre de 2023.

“Aquestes dades són molt significatives, per la qual cosa apostam per promocionar aquest tipus d’oferta que permet visitar l’illa fora dels mesos de temporada alta”, ha argumentat Vilafranca.

El mateix estudi indica que els adeptes britànics al producte natural han augmentat fins al 14 per cent enguany, la qual cosa representa un increment del 6 per cent en relació amb l’any passat. De fet, entre els principals atractius turístics de l’illa destaquen la Catedral de Ciutadella, el Camí de Cavalls i el centre d’art Hauser & Wirth, segons l’estudi de Mabrian.

A més de l’interès creixent del mercat britànic pel turisme natural i cultural de Menorca, també ha crescut lleugerament el turisme de compres, que ha passat d’un 3 per cent el 2022 a un 4 per cent el 2023. Per contra, s’ha notat un descens de l’interès pel turisme d’oci nocturn, que ha baixat quatre punts i se situa enguany en el 3 per cent, així com del turisme actiu i la gastronomia, que han caigut ambdós un 6 per cent.

Tot i que el turisme de sol i platja continua sent el principal interès dels turistes del Regne Unit, enguany ha perdut tres punts de quota respecte a 2022, situant-se en el 25 per cent aquest 2023. Les platges més comentades en les xarxes socials entre juny i octubre de 2023 han estat Sant Tomàs, Cala Galdana, Son Bou i Punta Prima.

Demanda del mercat britànic a Menorca

En la passada temporada 2023, la demanda del mercat britànic es va activar el desembrede 2022 i es va mantenir estable fins a abril, quan va tornar a créixer de nou. Les cerques de vols des del Regne Unit es van realitzar fins a finals de juliol i durant el mes d’agost el volum va ser ràpidament descendent, la qual cosa implica que el potencial viatger ja ha decidit. L’interès en les dates de viatge es concentren entre juny i agost, quan comencen a descendir fins a final d’octubre.

Londres ocupa el 50 per cent de les cerques per ciutat principal d’origen, seguida de Manchester, amb un 13 per cent, i Birmingham i Bristol, ambdues amb un 6 per cent.

La delegació menorquina ha donat a conèixer aquestes dades durant la WTM, que es duu a terme fins dimecres a la capital britànica. L’agenda de treball inclou reunions amb agents especialitzats, turoperadors, agències de viatge, i aerolínies.

Per exemple, aquest dilluns el president del Consell Insular de Menorca i de la Fundació Foment del Turisme de Menorca s’ha reunit amb ABTA, l’associació d’agents de viatge britànics, i ha mantingut una trobada amb el cónsul general britànic, Lloyd Milen.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.