Àngels Torres, regidora de Serveis Socials: “En breu ampliarem el Centre de dia”

Itziar Lecea / Ciutadella – Àngels Torres ens até al seu despatx de l’Hospital Municipal, la “casa” dels majors de Ciutadella atesos per l’Ajuntament. Així defineix Torres aquest espai, on s’ha trobat acollida com una més de la “família” dintre del personal del Patronat municipal de l’hospital, una de les àrees socials que ella gestiona. Amb Torres fem un resum de quina és la situació actual del Patronat, del Centre de dia i de les emergències socials que es viuen al nostre municipi, on l’efecte de la pandèmia encara es fa notar entre les persones majors.

Just fa quatre anys que el confinament va desbaratar de manera excepcional l’àrea de Serveis Socials. Com se l’ha trobat vostè?
En aquell moment jo no hi era i no ho vaig viure, però m’han contat que, al ser un moment tant crític i sobrevingut, les despeses es van disparar, amb el centre de dia tancat, no teníem prou material…I tot va repercutir en un increment important del pressupost. Ara, quatre anys després, la situació del servei s’ha normalitzat molt. Tanmateix, el que sí que no s’ha aconseguit superar és l’impacte emocional i psicològic que va suposar per les persones majors que són ateses per les treballadores familiars. El fet de no poder veure a la família i només rebre la visita de la treballadora familiar, amb EPI posat, va marcar molt, creant traumes que ja no serà possible tractar en persones majors o que cognitivament no estan prou bé.

Quin és el problema més sagnant que veuen a l’àrea?
El problema més gros que veim a nivell d’ajut, és el de l’habitatge. Hi ha moltes persones que necessiten una casa, però el mercat està com està i és una emergència social greu. Són situacions que intentam atendre com podem, perquè podem acollir persones als habitatges socials, però per un temps finit. En general, però, durant el 2023 els Serveis Socials de l’Ajuntament van atendre 2.566 persones, contant tots els expedients, no només aquells que cerquen un lloc on viure. 

El gran projecte, però, el troba a aquest mateix edifici, amb l’ampliació del geriàtric, ara que està disponible l’espai que va deixar buit la Clínica Juaneda.
Està clar que l’edifici necessita una reestructuració de dalt a baix. Però, de part de dins, a nivell humà, està molt bé. Perquè les persones que ho duen, fan tot el possible per a què no caigui, i s’aguanta per la qualitat humana i la feina del personal del patronat. Des de les infermeres fins a la persona de manteniment, un total d’unes seixanta persones que fan tot el que poden amb els mitjans amb els quals disposen. De fet, durant aquests darrers mesos hem creat cinc places noves de personal: 3 sanitàries, una de tècnic de manteniment, i un auxiliar administratiu, però no hauríem d’aturar aquí. De fet, tenim pendent de fer la relació de llocs de treball del patronat, que farem amb la intenció de què contempli les necessitats de personal per l’ampliació del geriàtric. No tindria molt de sentit fer ara una RLT pels usuaris que tenim ara, que són uns 60, quan a l’avantprojecte se n’hi contemplen 26 més. Està clar que necessitarem més personal.

I pel que fa als terminis per l’ampliació de l’edifici?
Ara mateix tenim un conveni signat pel finançament amb el Consell Insular i el Govern balear, que servirà per a la redacció del projecte; perquè el que ens vam trobar va ser un avantprojecte amb el qual no tots els usuaris i personal hi venien d’acord. No són grans modificacions el que ens demanen, sinó petites coses a tenir en compte que poden facilitar moltíssim la feina dels treballadors; aspectes que, qui els veu, són ells mateixos, els que fan el dia a dia. El pressupost per aquest projecte és de 600.00€, 300.000€ que aporta l’Ajuntament, més els 150.000€ del Govern i 150.000€ del Consell. El nostre objectiu és poder treure la licitació del projecte, amb la idea de poder-lo tenir redactat dintre d’aquest 2024.

Quines actuacions s’han fet, des que va prendre possessió, dintre del geriàtric?
Les actuacions que he fet fins ara han estat més de caire pràctic, del dia a dia, i que han estat demandes del personal. Com, per exemple, un carret de cures, que no en tenien, per planta. També hem canviat tres cadires pels banys assistits. I hem canviat tots els matalassos nous, que feia 20 anys que no es canviaven. Així com canviar les cadires i butaques, que tenen també molts anys. Hem començat a poc a poc, però la intenció és canviar-les totes. Són petites actuacions, però que ajuden a què el dia a dia dels 61 residents de l’Hospital sigui més plàcid. Hem de tenir en compte que la gran majoria de les persones que tenim aquí, tenen un grau de dependència 3. És al que ens duu la societat, els més joves fan tots feina i cuidar els més majors no és tan fàcil com fa un temps. A banda de què vivim més anys.

I pel que fa al Centre de dia?
Al centre de dia ara mateix tenim 14 usuaris, atesos per 4 auxiliars. Però tenim intenció de poder ampliar la cabuda per més usuaris en les properes setmanes. Dintre de l’edifici, tenim ara l’espai ocupat pel Centre de promoció de l’autonomia, que traslladarem en breu a la part de l’edifici que ocupava la Clínica Juaneda -ho estem recondicionant-. Així, disposarem de més espai, per a fins 12 usuaris més. Ja tenim el conveni amb el Consell Insular modificat per dur a terme aquesta actuació, pel que estem a l’espera bàsicament de poder fer el trasllat. Tanmateix, com estem també a en tràmits per poder ampliar el centre de dia amb un edifici del costat, que va ser duit a un acord de ple, segurament no donarem la cabuda als 12 usuaris més, perquè estarien bastant apretats. Però estem mirant com fer-ho per donar el millor servei.

Hauser & Wirth Tardor 2024

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.