L’OFIM va atendre durant el 2023 persones de 52 nacionalitats El nombre d'expedients nous ha disminuït respecte al 2022, igual que el nombre total de visites

El departament de Benestar Social ha presentat aquest divendres, 19 d’abril, la memòria de l’any 2023 de l’OFIM, el servei d’informació, assessorament i orientació en matèria d’immigració i estrangeria desenvolupades a l’illa de Menorca mitjançant un conveni entre el Govern balear i el Consell Insular.

Aquest organisme ofereix assessorament jurídic en matèria d’autoritzacions de residència i treball a persones nouvingudes, i també ofereix informació sobre les sol·licituds de nacionalitat espanyola. “És la primera vegada que es presenta aquesta memòria, perquè considerem que és important donar a conèixer el treball que fan des del servei i també per a donar visibilitat i normalitzar l’acolliment i la integració de les persones nouvingudes”, ha explicat Carmen Reynés, consellera de Benestar Social.

El servei té dos punts d’atenció directa amb un tècnic, a les oficines de Maó i Ciutadella, amb cita prèvia de 8 a 15 hores. I també es desplacen a Alaior, es Mercadal, Ferreries i es Castell. De mitja, al llarg dels darrers anys s’han atès a 2.500 persones anuals.

El 2023 s’han atès persones de 52 nacionalitats, però el nombre d’expedients ha disminuït. “Hem passat de tenir 511 expedients nous el 2022, a tenir-ne 417 aquest 2023, i també ha baixat el nombre total de visites rebudes, passant de 2.589 a 2.283. Una disminució que contrasta amb l’increment d’un 82,1% que s’ha produït a l’estat espanyol”, ha argumentat Reynés.

Entre les nacionalitats més ateses, destaca la colombiana amb 676 visites, la peruana amb 246, l’argentina amb 173 i l’equatoriana amb 159. Si tenim en compte els expedients oberts nous, també sobresurt la nacionalitat colombiana amb 135 expedients, la peruana amb 48, l’espanyola nacionalitzada amb 30 i la veneçolana amb 26. D’aquests, 86 estan en situació administrativa regular i 331 de forma irregular.

La majoria de les persones ateses són dones, que han arribat a 251, per damunt dels 166 expedients que són homes. La franja d’edat més nombrosa en els nous expedients continua sent la que comprèn l’interval dels 31 als 40 anys (133), seguida de la franja entre els 21 i els 30 (107) i els 41 a 50 (73). Referents a l’estat civil, la gran majoria són fadrins (235) o casats (104).

Quant a nivells d’estudi, es manté com a grup més abundant les persones amb estudis secundaris (138), seguit de 84 persones amb estudis universitaris i 63 d’estudis de formació professional. “Hem observat un canvi; les persones arriben amb un nivell de titulació superior, i en moltes ocasions estan sobrequalificats per les feines que fan”, ha exposat Reynés.

Les demandes més assenyalades sobre el nombre total de visites tenen a veure amb els arrelaments (605), que es consolida com la principal via per obtenir el permís de residència a la qual opten els estrangers de l’illa en situació irregular, la nacionalitat (302) i l’homologació d’estudis (254).

L’equip professional de l’OFIM està format per dos tècnics d’immigració amb formació universitària, una advocada i una auxiliar administrativa, els quals estableixen reunions periòdiques on s’aborden casos d’estrangeria i es fa una avaluació continua del pla de feina constituït. A més, per a les coordinacions externes s’ha implantat el servei de consultes per WhatsApp, on les persones que treballen directament amb els nouvinguts poden accedir al tècnic i rebre una atenció ràpida. “Amb aquest servei de WhatsApp intentam flexibilitzar i agilitzar l’atenció”, ha especificat Marcos Puig, tècnic d’Immigració del Consell Insular de Menorca. “Hem de fer intervencions per detectar altres riscos, en comunicació amb el servei de la Dona o de Menors, i també feim feina de conscienciació amb la societat receptora, i oferim assessorament jurídic”, ha conclòs Puig.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.