Avui dissabte 31 de maig se celebra el Dia Mundial sense Tabac amb el lema «Que la salut sigui el teu premi i que no et venguin fum» i que s’emmarca dins la visió que enguany ofereix l’Organització Mundial de la Salut (OMS): desemmascarar i exposar les tàctiques que utilitza la indústria del tabac per fer que els seus productes semblin atractius, especialment per al jovent.
Al llarg dels darrers dies i durant aquesta setmana, la Conselleria de Salut, a través de les direccions generals de Salut Pública i de Salut Mental ―on s’emmarca el Pla d’Addicions de les Illes Balears― du a terme tota una sèrie d’accions de sensibilització i informació dirigides a la població perquè prengui consciència dels riscos per a la salut que suposen els productes de tabac i animar els fumadors a deixar de fumar.
El consum de tabac és una de les principals causes de malaltia i mort evitables a tot el món. Està demostrat que l’exposició al fum dels productes de tabac genera problemes de salut similars als que genera el consum de tabac.
Malalties
El tabaquisme és el principal factor de risc de les malalties cardiovasculars, el càncer o les malalties respiratòries:
• És el responsable del 90% de la mortalitat per càncer de pulmó.
• És el responsable del 95% de les morts per malaltia pulmonar obstructiva crònica (MPOC).
• És el responsable del 50% de la mortalitat per causes cardiovasculars.
• És el responsable del 30% de les morts que es produeixen per qualsevol tipus de càncer.
Dades
Segons les darreres dades de l’enquesta EDADES 2023/2024 (població de 16 a 64 anys), mentre el consum entre els homes ha disminuït gairebé nou punts percentuals respecte a l’enquesta del 2020/2022, en dones ha augmentat més d’un punt. La prevalença de consum diari és del 25,8% en homes i del 22,2% en dones. El perfil és un home de 41,3 anys que s’ha iniciat als 17,5 anys i fuma 11,3 cigarrets al dia.
Pel que fa a l’enquesta ESTUDES 2022/2023 (població estudiantil de 14 a 18 anys), un 6,9% diuen que fumen cada dia i un 36,8% viuen a llars on es fuma diàriament. Un 34,5% reconeix que ha fumat alguna vegada a la vida (31,5% homes/37,5% dones); i un 22,2%, en els darrers 30 dies (19,8% homes/24,5% dones).
En els darrers 30 dies, fuma el 27,4% de la població estudiantil, vint punts més que el 2020.
Si ens centram en les cigarretes electròniques, trobam que un de cada dos estudiants de 14 a 18 anys de les illes Balears (un 53,9%) ha consumit vaporejadors en algú moment de la seva vida. Aquest percentatge és cinc punts superior entre les dones (51,3% homes/56,3% dones). Des de l’any 2020, aquest percentatge ha augmentat en 14,6 punts (23,5 punts en el cas de les dones).
L’OMS estima que en la dècada 2020-2030 el tabac serà responsable de 10 milions de morts a l’any. Un cigarret conté més de 4.500 substàncies químiques, entre les quals almenys 40 són cancerígenes. Els productes derivats del tabac, com les cigarretes electròniques, també tenen substàncies nocives com glicerina, propilenglicol, nicotina i metalls pesants en quantitats variables.
El tabaquisme passiu és la tercera causa de malaltia i mort evitable. És la conseqüència de respirar en un ambient contaminat amb fum de tabac, ja que totes les substàncies tòxiques també entren als pulmons de les persones que no fumen.
Taules de sensibilització
Durant la Setmana Sense Fum es duen a terme taules de sensibilització organitzades pel PADIB i entitats com ajuntaments, centres de salut, col·legis oficials i centres educatius.
Dia 1 de juny:
-Taula informativa a la UIB (Aparcament Escola d’Hoteleria). 9.30 h. Ho organitza: PADIB.
• Taller de xapes amb missatges preventius.
• Exposició dels pòsters guanyadors de la darrera edició del Concurs de pòsters i clipmetratges
• Informació sobre campanyes de sensibilització i dades sobre el tabaquisme.
Carrera sense fum
La Setmana Sense Tabac tancarà el seu programa d’activitats diumenge 1 de juny amb la tercera edició de la Cursa de la Setmana Sense Fum.Es tracta d’una iniciativa organitzada per la SemFYC (Societat Espanyola de Medicina Familiar i Comunitària), a la qual pertany IBAMFIC, la Societat balear de medicina familiar i comunitària, amb la participació del PADIB (Pla d’Addiccions i Drogodependències integrat dins la Direcció General de Salut Mental de la Conselleria de Salut de les Illes Balears).
Compta també amb la col·laboració d’altres entitats, administracions i societats científiques.Tindrà lloc diumenge 1 de juny a les 9.30 a la UIB, Palma (sortida des de l’aparcament de l’Escola d’Hoteleria). Coincidint amb aquesta cursa, el PADIB instal·larà una taula informativa a partir de les 9 h amb tota una sèrie d’activitats com:
• Taller de xapes amb missatges preventius
• Exposició dels pòsters guanyadors de la darrera edició del Concurs de pòsters i clipmetratges
• Informació sobre campanyes de sensibilització i dades sobre el tabaquisme.
Web del Dia Mundial sense Tabac:
https://www.caib.es/sites/padib/ca/31_de_maig_dia_mundial_sense_tabac/
Material informatiu
La Direcció General de Salut Mental ha editat i repartit més de 8.000 pòsters, 30.000 fullets i 20.000 xapes, a més de 24.000 fullets del telèfon CRIDA, un servei del PADIB dirigit a ajudar i orientar la població que vol fer una passa per fer front a qualsevol tipus d’addicció (971 17 78 48 – de dilluns a divendres de 9 a 14 hores).
Aquest material s’ha repartit a la xarxa de centres de salut (59 centres); Unitats Bàsiques de Salut (103 centres); hospitals; a les Unitats de Salut Mental, les Unitats de Conducta Addictiva; consells insulars; IBJove; IBDona; conselleries; ajuntaments; casals de barris i punts jove; col·legis oficials, associacions i entitats.
Des del PADIB s’ha donat suport a 39 taules especifiques organitzades per centres educatius, centres de salut, ajuntaments, hospitals i col·legis oficials, entre d’altres.
Concurs de pòsters i clipmetratges
Dins els actes del Dia Mundial sense Tabac, enguany ha tingut lloc el 10è Concurs de Pòsters i Clipmetratges de prevenció de consum de tabac en els joves. S’han presentat 72 treballs i hi han participat 102 alumnes de 21 centres diferents. L’objectiu del concurs és fer reflexionar l’alumnat de 5è i 6è d’educació primària, 1r, 2n, 3r, 4t ESO i de formació professional bàsica sobre el consum de tabac i els seus riscos, així com fomentar pràctiques de promoció de salut i lleure saludable. Enguany, a més, s’ha intentat conscienciar sobre les cigarretes electròniques, i s’ha facilitat, a les bases del concurs, informació científica sobre aquestes, perquè l’alumnat/professorat se’n pugui documentar amb dades contrastades.
Platges sense fum
Com en anys anteriors, la Conselleria de Salut, en col·laboració amb la Direcció General de Medi Natural i Gestió Forestal, impulsa la campanya de sensibilització «Platges sense fum, platges saludables 2025», amb l’objectiu d’augmentar els entorns lliures de fum, especialment als espais exteriors.Aquesta iniciativa vol promoure i potenciar els estils de vida saludable i els beneficis d’una vida sense tabac, amb la cura de les nostres platges lliures de fum i de residus. A data d’avui hi ha 52 platges adherides de 22 municipis diferents.