Balearia, Ciutadella - Barcelona Advertisement

“La limitació a l’entrada de vehicles només funcionarà si en fem un control exhaustiu” Juan Manuel Delgado, Conseller de Mobilitat del Consell Insular de Menorca

C.M. / Ciutadella – Llicenciat en Enginyeria de Camins, Canals i Ports, Juan Manuel Delgado Díaz (Madrid, 1953) va ser la gran aposta del president Adolfo Vilafranca per tal de desencallar la situació heretada al departament de Mobilitat del Consell, empènyer les obres de la carretera general i posar ordre a la situació caòtica de les estacions d’ITV. Delgado va entrar a treballar el 1989 com a enginyer de Camins a l’Ajuntament de Maó amb Borja Carreras. Fou nomenat director de l’Àrea d’Urbanisme i Benestar Comunitari, càrrec que ocupà fins a l’any 2004, en què passaria a fer feina com a director d’Obra Pública, fins a la seva jubilació el 2020, en plena pandèmia.

No ha de ser gens fàcil assumir el repte de tirar endavant les obres de la general amb un conveni de carreteres caducat des del 2020…

Quan vaig entrar al Consell el conveni estava extingit, però no liquidat. Vaig haver de posar-me en contacte amb Madrid i signar la liquidació del conveni. Es van perdre prop de 17 milions. El president Vilafranca va parlar amb Marga Prohens i es va arribar a un acord per tal que el Govern es fes càrrec del finançament de les carreteres de Menorca, si més no d’una part, mentre es perfilava la negociació d’un conveni definitiu amb Madrid per a les tres illes. Vam calcular que acabar la carretera ens costaria 66 milions d’euros, amb preus actualitzats. A dia d’avui, el Govern ens avança diners per a tres obres: el reforç del ferm que s’ha fet entre Es Mercadal i Ferreries, el tram de Talatí, que costarà al voltant de 7 milions d’euros; i el tram de Rafal Rubí, que començarà a l’octubre. El conveni suma 8 milions i mig, tot i que les obres ens en costen 15. Sigui com sigui, aquests 8 milions i mig ens eviten haver de treure els diners del pressupost del Consell.

Us ha dut molt de temps buscar la millor solucló per als trams de Talatí i Rafal Rubí?

El tram de Talatí ha passat tots els tràmits i aviat les obres s’adjudicaran a l’únic contractista que es va presentar a la licitació. La idea és que comencin aquest mateix estiu. Es farà el possible de no actuar sobre l’asfalt, ja que hi ha molta obra fora de calçada. La nostra intenció és aprofitar el juliol i part de l’agost i influir el mínim possible en el trànsit viari per a no molestar. Un cop perfilat Talatí, ens vàrem ficar amb l’enllaç a doble nivell de Rafal Rubí. Esperem poder fer aviat l’aprovació definitiva amb la idea de començar les obres l’octubre o el novembre.

“La idea és que les obres de Talatí comencin aquest mateix estiu. Es farà el possible de no actuar sobre l’asfalt. La nostra intenció és aprofitar el juliol i part de l’agost i influir el mínim possible en el trànsit viari per a no molestar els cotxes”

Quin balanç féu de la feina feta en aquesta primera meitat de la legislatura?

Crec que podem dir que tenim tot el tram Maó-Alaior totalment enllestit: projectes, tramitació i obres començades. En dos anys hem aconseguit tirar endavant un tram que duia aturat molt de temps. Pel que fa a la resta d’obres pendents, allò que hem fet és intervenir urgentment en el tram Es Mercadal-Ferreries. A part d’això, aviat adjudicarem definitivament la senyalització horitzontal i vertical entre Ferreries i Ciutadella i les dues rondes de Ciutadella. També hem encarregat el projecte de les obres entre Alaior i la cruïlla de la Me-16, és a dir, de la carretera d’Es Migjorn, que inclou l’encreuament de Torre-Solí. Ara s’està acabant d’enllestir el projecte, i la idea és poder començar les obres l’abril del 2026. Tot seguit, la nostra idea és treure a licitació el projecte entre la cruïlla d’Es Migjorn i Es Mercadal, i segurament també fins a Ferreries, perquè potser podem fer les obres en dues fases: una primera fase, la més important, entre la cruïlla d’Es Migjorn i Es Mercadal, i una segona entre Es Mercadal i Ferreries, amb la qual cosa tindríem enllestit ja el 100% de la carretera. En principi, per tant, l’objectiu de finalitzar les obres de la carretera general al llarg d’aquesta legislatura, crec que podrem assolir-lo.

Quan arribareu al Consell, el departament de Mobilitat no donava cap senyal de funcionar. Com era, de greu, la situació?

Quan arribo em trobo amb dues sorpreses: la ITV en vaga i la situació del departament de Transports. Una situació límit. Estàvem sense contracte des de l’any 2020 i pagant amb extrajudicials. No es tractava tan sols de la carretera: hi havia més teca. Hi ha hagut una inacció important. Heu de pensar que les concessions que tenim operatives són del segle passat; és a dir, les va adjudicar l’Estat abans de traspassar les competències a la Comunitat. Nosaltres, en aquest moment, què tenim? Vegem-ho: tenim l’aprovació inicial dels avantprojectes, que es va fer al desembre de l’any passat, i el mes que ve, el juliol, tenim tots els informes preparats per poder fer-ne l’aprovació definitiva. La meva idea, si tot va bé, és tenir adjudicades les concessions l’últim semestre del 2026. 

“Crec que podem dir que a meitat de la legislatura tenim tot el tram Maó-Alaior totalment enllestit: projectes, tramitació i obres començades. L’objectiu de finalitzar les obres de la carretera general al llarg d’aquesta legislatura, crec que podrem assolir-lo” 

Què ha passat amb la ITV? Tornen a intensificar-se les queixes dels usuaris i sembla que gran part de la culpa la té la manca de mans. I no és pas estrany, si es té en compte que un inspector guanya… 1.190 euros al mes!

Els criteris de valoració de l’actual concessió van donar prioritat al canon. Ha estat el pecat original de la concessió. Abans que nosaltres entréssim al Consell, les coses ja no anaven bé. No es complien els plecs i l’ambient era dur, difícil. Aquesta situació va desembocar en la famosa vaga. El meu primer objectiu va ser, és clar, desconvocar-la. Això, naturalment, va tenir conseqüències, amb 8.000 vehicles esperant la ITV. Aleshores, es van fer diferents reunions amb els treballadors i amb l’empresa amb l’objectiu, primer, de millorar l’ambiental laboral, i, segon, d’intentar normalitzar el servei. Ha estat un esforç titànic. Perquè les dues estacions d’ITV puguin oferir un servei adequat hi ha d’haver onze inspectors a Maó i sis o set a Ciutadella. Però aconseguir això no és pas gens fàcil. Els joves que fan la formació per a ser inspectors són molt pocs a Menorca. Com que els salaris són baixos, s’estimen més posar-se a fer feina a un taller. Davant aquesta situació, l’empresa no té més remei que recórrer a gent de fora. Una gent de fora que es troba amb el mateix salari baix i, a més, amb dificultats per accedir a un habitatge. Llavors, què ha hagut de fer l’empresa? Ha llogat un pis a Maó i hi ha allotjat dues o tres persones.

Quina és actualment la llista d’espera?

La llista d’espera és d’un màxim de sis setmanes. Hem intentat obrir els dissabtes per als vehicles pesants, els busos i els cotxes de lloguer. Hem deixat que la decisió de treballar els dissabtes sigui voluntària. També s’ha parlat amb els tallers per establir unes franges que els permetin tenir més facilitat per treballar. Em consta que hi ha hagut problemes, però nosaltres depenem de la feina d’inspectors: ells són la matèria primera de la ITV.

“Tenim l’aprovació inicial dels avantprojectes de les línies de busos, i el mes que ve, el juliol, tenim tots els informes preparats per poder fer-ne l’aprovació definitiva. La meva idea, si tot va bé, és tenir adjudicades les concessions l’últim semestre del 2026”

Heu prorrogat la concessió a Certio un any més. Us plantegeu liberalitzar el servei?

Teníem dues alternatives: anar cap a una nova concessió o liberalitzar el servei. El Govern balear ens va oferir als tres consells la possibilitat de la liberalització. El Govern faria un decret de principis generals per tal que els consells puguéssim atorgar autoritzacions administratives i liberalitzar el servei. Cal tenir en compte que quan es liberalitza el servei, l’únic que ha de fer l’Administració és un seguiment exhaustiu del procés. Nosaltres tenim problemes en el servei, però a Mallorca i a Eivissa estan pitjor. Sigui com sigui, la nostra idea és treure la concessió. Com que no sabem encara quan sortirà el decret, hem decidit tirar endavant.

Els xofers es queixen que a l’estació d’autobusos de Ciutadella hi manquen sanitaris i zones d’ombra. I tot això, enmig d’un canvi important a la Plaça des Born que afectarà el trànsit de la ciutat…

Aquest és un tema que respon a la iniciativa de l’Ajuntament de Ciutadella, que és qui ha decidit fer aquests canvis: transformar la Plaça des Born en un espai d’ús preferent per als vianants i, de manera col·lateral, traslladar la parada de la Plaça des Pins a la Via Perimetral. Hi ha una comissió de seguiment i quan això acabi el Consell té l’obligació de informar. Allò que s’està fent en paral·lel és començar a tirar endavant la nova estació d’autobusos de Ciutadella. Vàrem encarregat un estudi, que ja ha estat lliurat al Consell insular. Hi havia, però, una petita part que s’havia de solucionar amb Recursos Hídrics. Si l’informe és favorable, encetarem la tramitació urbanística. Sabem que serà un procés llarg, però hi ha acord entre les parts. Això és bàsic.

Estació de busos de Ciutadella: “Si l’informe de Recursos Hídrics és favorable, encetarem la tramitació urbanística. Sabem que serà un procés llarg, però hi ha acord entre les parts. Això és bàsic”

El Consell ha encarregat un estudi de capacitat de càrrega per analitzar la possibilitat de limitar el nombre de vehicles. Heu pres ja una decisió en ferm?

L’estudi es troba en la seva fase final. La idea és analitzar-lo en profunditat i, un cop s’hagi estudiat, prendre les decisions oportunes. En el cas, però, que es decidís que sí, allò que està clar és que la mesura no s’aplicarà fins a l’any que ve. Tanmateix, no anem més retardats que la resta d’illes. A Menorca, ens empara la Llei de Reserva de Biosfera. En canvi, Eivissa s’ha vist obligada a aprovar una llei, la qual cosa vol dir que si enguany posen en pràctica la mesura serà de manera accelerada. Mallorca ja ha avisat, per la seva banda, que no aplicarà la limitació fins a l’any 2026. A Eivissa, les navilieres i les empreses de lloguer de cotxes ja s’estan movent i no es pot descartar que vagin per la via judicial. Al costat de tot això, hi ha un altre tema important, com és el del seguiment de tot aquest procés. La limitació només funcionarà si podem fer-ne un control exhaustiu.

Carpeta Ciutadana CIME
Plataforma per la Llengua

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.