
La Direcció General d’Emergències i Interior del Govern de les Illes Balears manté activada l’alerta taronja (Índex de Gravetat 1 / IG-1) del Pla Especial davant fenòmens meteorològics adversos (METEOBAL) per la previsió de pluges i tempestes a Mallorca i Menorca i l’alerta groga (Índex de Gravetat 0 / IG-0) per pluges i tempestes a Eivissa i Formentera. A més, cal recordar que des de dia 15 d’agost roman actiu en fase de preemergència el Pla Especial per risc d’inundacions (INUNBAL), ja que estem en plena temporada d’inundacions a les Illes Balears.
Les alertes, que es varen activar per part d’Emergències ahir capvespre, romanen activades després que avui matí s’hagi reunit el Comitè Tècnic Assessor que ha estat presidit per la vicepresidenta segona i consellera de Presidència, Coordinació de l’Acció del Govern i Cooperació Local, Antònia Maria Estarellas. A la reunió també han participat el director general d’Emergències i Interior, Pablo Gárriz juntament amb altres tècnics de la direcció general d’Emergències i Interior, AEMET, representants de Bombers del Consell Menorca i Mallorca, Bombers de Palma, direcció general de Recursos Hídrics, Guàrdia Civil, Policia Nacional, Policia Local de Palma, Samu061, Carreteres del Consell de Mallorca, Universitat de les Illes Balears, IBANAT i Red Eléctrica Española.
Segons les previsions de l’Agència Estatal de Meteorologia (AEMET), les pròximes hores són d’inestabilitat i el primer moment crític de la jornada serà a partir de les 12:00 fins a les 18:00 hores d’avui. S’espera que un front d’aire fred xoqui amb les masses d’aire càlid i això provoqui tempestes fortes (amb plogudes de fins a 50 l/m²) que poden anar acompanyades d’aparell elèctric i possibles calabruixades i d’una lleugera baixada de temperatures. La previsió és que les tempestes afectin principalment la zona del canal entre Eivissa i Mallorca i que es desplacin per la zona sud i llevant de Mallorca en les pròximes hores. Els vents poden arribar a bufar amb ratxes de fins a 80 km/h. Pel que fa a l’illa de Menorca, s’espera que es pugui veure afectada a partir d’aquesta matinada i demà.
“En aquests moments allò que més preocupa és l’aparell elèctric, ja que venim de setmanes d’altes temperatures i el terreny està sec i un llamp podria provocar fàcilment un incendi com ja va passar ahir a Eivissa”, ha assenyalat el director general d’Emergències i Interior, Pablo Gárriz que ha afegit que les tempestes que s’esperen no sembla que puguin afectar ni provocar inundacions, ja que la previsió és que tot i que descarreguin amb força, la durada d’aquestes no sigui de més d’una hora. Igualment, el director general ha explicat que els esforços fets per part del Govern pel que fa a la neteja dels torrents ajuden a prevenir el risc d’inundacions. Tot i això, Gárriz ha fet una crida a la responsabilitat als ciutadans a qui ha recomanat seguir els consells d’autoprotecció que es llancen des d’Emergències 112.
Precisament avui, el Govern de les Illes Balears ha posat en marxa per primera vegada una campanya de conscienciació i amb consells d’autoprotecció adaptats per prevenir els riscs que suposa l’arribada d’una DANA (Depressió Aïllada a Nivells Alts) que pretén arribar als ciutadans de totes les Illes Balears a través dels canals oficials del Govern però també a través dels mitjans de comunicació (premsa escrita diària, premsa forana, ràdios, televisions i mitjans digitals).
“Des del Govern de les Illes Balears tenim molt clar que la millor estratègia possible quan la situació meteorològica és adversa és que els ciutadans tenguin tota la informació necessària per garantir la seva seguretat i per fomentar la cultura de l’autoprotecció”, ha explicat la vicepresidenta segona i consellera de Presidència, Antònia Maria Estarellas.
Aquesta nova campanya que duu per lema ‘La informació salva vides, protegeix-te, informa-te’n’, inclou consells bàsics però essencials a l’hora d’evitar riscs innecessaris com ara:
– Protegeix casa teva assegurant portes i finestres i tallant els subministraments de corrent, aigua i gas.
– Roman a les plantes superiors i no baixis a les zones baixes de casa com ara garatges o soterranis que són més fàcilment inundables.
– Allunya’t de torrents i no aparquis a zones amb risc d’inundació.
– No travessis per zones inundades o amb corrents d’aigua, ni a peu ni en cotxe. Encara que no sembli perillós, la força de l’aigua et pot arrossegar.
– Evita desplaçaments innecessaris i no condueixis si no és imprescindible. I en cas de no poder evitar-ho, ves per rutes segures.
– Si el cotxe comença a surar, surt immediatament per la porta o per la f inestra i dirigeix-te a una zona elevada.
En aquest sentit, la consellera Estarellas ha recordat el telèfon de l’112 és on els ciutadans han de cridar en cas de patir qualsevol emergència i ha recomanat seguir els consells que Emergències 112 dona a través dels seus canals oficials.
Aquesta nova campanya se suma a les altres iniciatives dutes a terme pel Govern per reforçar l’estratègia integral de prevenció contra les inundacions, com ara la creació d’INUNCAIB, el nou òrgan de gestió integrada del risc d’inundació a les Illes Balears; o la neteja de més de 310 quilòmetres de torrents a les Illes Balears des de l’inici de legislatura, distribuïts en gairebé 253 quilòmetres a Mallorca, més de 25 quilòmetres a Menorca —incloses les intervencions derivades de la DANA de 2024— i més de 37 quilòmetres a Eivissa. I també a la campanya de conscienciació duta a terme en col·laboració amb la Federació d’Entitats Locals de les Illes Balears (FELIB) per tal que cada cop més municipis formalitzin els seus Plans Municipals d’Emergències (PEMU). Accions que refermen el compromís de l’executiu balear amb la prevenció d’inundacions, la protecció del territori i la seguretat de les persones i que “ens ajuden a estar millor preparats davant la temporada de riscos per a l’alta probabilitat de DANAs, cada vegada més habituals a causa del canvi climàtic” ha explicat Gárriz.
Des de la direcció general d’Emergències i Interior es fa un seguiment i monitoratge continu de la situació meteorològica, juntament amb AEMET qui emet butlletins informatius i avisos corresponents a aquestes prediccions. En funció de com avanci la situació es convocarà de nou el Comitè Tècnic Assessor avui horabaixa.





