
El senador del Partit Popular per Menorca, Cristóbal Marqués, ha denunciat que la recent inclusió del segon cable elèctric entre Mallorca i Menorca a la planificació estatal 2025-2030 “arriba amb 5 anys de retard i confirma els incompliments acumulats per un Govern que ha mantingut Menorca en una situació.
Marqués ha recordat que des de fa més d’una dècada s’adverteix de la necessitat de duplicar la connexió submarina per garantir la seguretat i l’estabilitat del sistema elèctric insular. “L’apagada de 2018, que va deixar Menorca completament a les fosques, va demostrar amb cruesa la fragilitat de la xarxa i la urgència d’un segon cable. Tot i això, l’Executiu de Sánchez va excloure aquesta inversió de la planificació 2021-2026, la qual cosa suposa que ara arribi 5 anys i ha assenyalat.
El senador popular ha subratllat que “no ha estat fins ara, en la planificació 2025-2030, quan el Govern s’ha vist obligat a rectificar i incloure el projecte. És una decisió positiva, però arriba amb 5 anys de retard i després d’advertiments d’experts, institucions i de tots els partits. Mentrestant, les solucions transitòries com també les bateria que agreuja la inseguretat energètica a l’illa”.
Marqués ha recordat que “el Parlament Balear va rebutjar per unanimitat ajornar aquest projecte més enllà del 2026 i que el Senat va aprovar propostes instant a accelerar-ne la tramitació. No obstant això, la inacció de l’Executiu ha convertit en paper mullat aquelles resolucions i ha deixat Menorca en una posició de desigualtat respecte a la resta”.
“El Govern ha de concretar un calendari vinculant i garantir l’execució del segon cable sense més demores. Menorca no es pot permetre 5 anys més de retards ni noves promeses incomplertes. La seguretat energètica dels menorquins és un dret que Sánchez ha de complir amb fets i no amb anuncis tardans”, ha conclòs Marqués.





