Emergències demana màxima precaució per la borrasca d’avui dissabte, que deixarà pluges intenses i persistents a totes les Illes Balears La borrasca afectarà tot l’arxipèlag, amb especial incidència a Mallorca —sobretot a la Serra de Tramuntana, el Nord i Nord-est— i a Menorca.

Foto: Bep Al·lès©


Ahir matí es va reunir el Comitè Tècnic Assessor del Pla METEOBAL per analitzar la nova situació meteorològica i les previsions de l’Agència Estatal de Meteorologia (AEMET), que indiquen un episodi de pluges intenses, tempestes i forts vents que afectarà durant tot el dia d’avui el conjunt de les Illes Balears.

Segons l’AEMET, el front fred que ja afecta la península ha arribat a l’arxipèlag com a borrasca activa. Ha entrat per Eivissa a la matinada i evoluciona cap a la resta d’illes, amb afectació més marcada a Mallorca —especialment a la Serra de Tramuntana, el Nord i el Nord-est— i a Menorca.

La major intensitat de precipitació es preveu durant les hores centrals d’avui dissabte, entre les 12.00 i les 13.00 hores. En general, les precipitacions vendran acompanyades de tempestes, forts vents i fenòmens costaners, així com d’un descens de les temperatures.

Avisos AEMET activats per avui

Per mor d’aquesta situació d’inestabilitat, l’AEMET manté activats per avui els següents avisos (a partir de la mitjanit i al llarg de la jornada):

  • Mallorca

    • Serra de Tramuntana, Nord i Nord-est: avís taronja per pluges i tempestes intenses (fins a 20 l/m² en una hora i 150 l/m² en 12 hores), acompanyades de vents de NE fins a 80 km/h i fenòmens costaners amb ones de fins a 3 metres.

    • Resta de Mallorca: avís groc per pluges i tempestes (fins a 20 l/m² en una hora i fins a 90 l/m² en 12 hores), amb ràfegues de vent de fins a 70 km/h —especialment al sud— i vents intermitents de força 7 a la mar.

  • Menorca
    Avís taronja per pluges intenses i persistents (fins a 20 l/m² en una hora i fins a 100 l/m² en 12 hores), ràfegues de vent fins a 80 km/h i fenòmens costaners a partir d’avui capvespre, amb vents de força 7 i ones de fins a 3 metres.

  • Eivissa i Formentera
    Avís groc per pluges (fins a 20 l/m² en una hora i fins a 80 l/m² en 12 hores), acompanyades de fenòmens costaners amb vents intermitents de força 7.

Activació de plans i dispositius

La Direcció General d’Emergències i Interior manté activat el Pla Especial davant Fenòmens Meteorològics Adversos (METEOBAL) en els nivells següents:

  • Índex de Gravetat 1 (IG-1) per pluges i tempestes a Mallorca i Menorca.

  • Índex de Gravetat 0 (IG-0) per pluges i tempestes a Eivissa i Formentera.

  • Índex de Gravetat 0 (IG-0) per forts vents i fenòmens costaners a Mallorca, Eivissa i Formentera.

S’ha demanat als ajuntaments que activin els seus Plans d’Emergència Municipal (PEMU) d’acord amb el nivell d’alerta establert per Protecció Civil.

La Conselleria d’Agricultura, Pesca i Medi Natural ha establert un dispositiu ampliat per fenòmens meteorològics adversos a Mallorca i Menorca:

  • Mallorca: reforç del servei amb 19 bombers forestals, 5 agents de Medi Ambient i una autobomba extra.

  • Menorca: servei reforçat amb 11 bombers forestals, 2 agents de Medi Ambient i una autobomba extra.

Recomanacions a la població

La Direcció General d’Emergències i Interior monitora la situació de manera permanent i demana màxima precaució. Es recomana:

  • Restringir al màxim les activitats a l’exterior a la Serra de Tramuntana, el Nord i Nord-est de Mallorca i a Menorca, així com a qualsevol zona que entri en avís taronja segons evolucioni la borrasca.

  • Evitar desplaçaments innecessaris i extremar la prudència a la carretera (especialment en torrents, passos inundables i zones costaneres).

  • Seguir les recomanacions d’autoprotecció de la Direcció General d’Emergències i Interior i consultar les actualitzacions horàries dels avisos de l’AEMET.

  • Podeu trobar els principals consells d’autoprotecció aquí.

  • Telefonau al 112 en cas d’emergència.

Seguiment

Avui dissabte, a les 10.00 hores, hi ha prevista una nova reunió del Comitè Tècnic Assessor per actualitzar la informació i valorar noves mesures segons l’evolució del temporal.

Plataforma per la Llengua

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

Carpeta Ciutadana CIME