
Albert Cadanet/Brussel·les – La Comissió Europea plantejarà la introducció de topalls al preu de venda i lloguer d’habitatge “d’acord amb la situació nacional” dins el seu pla d’habitatge assequible, que està previst que es presenti el pròxim 16 de desembre. En una compareixença celebrada aquest dilluns al Comitè d’Habitatge del Parlament Europeu, la vicepresidenta executiva de la Comissió, Teresa Ribera, ha subratllat la importància d’una mesura que, segons el seu criteri, contribuirà a dissenyar uns programes de suport “més transparents”. Per altra banda, Brussel·les també proposarà condicionar l’entrega d’ajudes per a la reforma de llars amb fins socials al fet que les instal·lacions beneficiades no es puguin posar el mercat en un termini d’almenys 20 anys.
“D’aquesta manera ens assegurem que desinflem aquesta temptació d’utilitzar el finançament públic per millorar la qualitat d’uns habitatges que no acabaran al mercat [de lloguer social]”; ha expressat Ribera. Segons la vicepresidenta de la Comissió, cal desincentivar reformes que acabin beneficiant segones residències d’ús reduït o bé que millorin les condicions dels habitatges destinats a incrementar el seu valor amb objectius especulatius.
Si bé Ribera ha remarcat durant la seva intervenció que les competències en matèria d’habitatge continuen sent nacionals, regionals i locals, ha indicat que la Comissió Europea té intenció d’oferir “orientacions sobre algunes condicions generals” que s’han de tenir en compte a l’hora d’elaborar els plans nacionals per a l’habitatge assequible.
“Parlem de condicions l’elegibilitat, de preus màxims i mínims, d’estàndards mínims de qualitat o de la durada per la qual un habitatge assequible ha de continuar sent assequible”, ha indicat. “I sí, aquestes variables s’han d’acabar definint a nivell local”, ha afegit Ribera, deixant clar novament que l’última paraula a l’hora de dissenyar polítiques d’habitatge no correspon a la Comissió Europea.
Creació de nous impostos
Durant la mateixa compareixença a l’Eurocambra, Ribera també ha estat preguntada per la creació de noves figures impositives per obtenir ingressos que contribueixin a posar fi a la crisi de l’habitatge. Sobre aquesta qüestió, la dirigent socialista ha apuntat que l’ús d’impostos “encara no forma part de la discussió” dins la Comissió Europea.
De fet, Ribera ha assenyalat que l’ús d’impostos per finançar l’habitatge assequible és un debat que per ara s’ha abordat només des d’alguns estats membres i ha defensat el principi de subsidiarietat. Així, des de l’executiu comunitari Ribera s’ha compromès a mantenir un rol “d’ajuda i suport” per ajudar cada un dels països “en la mesura del possible”.
Alhora, la vicepresidenta ha insistit en la idea de revisar els mecanismes per atorgar ajudes d’estat per tal que el suport públic a l’habitatge assequible sigui “més efectiu i previsible”.
Una qüestió urgent
En línia amb el que ja va expressar la presidenta de la Comissió Europea, Ursula Von der Leyen, en el seu primer discurs d’investidura per al seu segon mandat, Ribera ha insistit en “l’escala i la urgència” del problema de l’accés a l’habitatge a la UE. “No només estem davant un drama nacional, sinó que també es veu afectada la nostra prosperitat col·lectiva i la nostra confiança sobre un futur més pròsper”, ha lamentat, reiterant que la crisi de l’habitatge afecta tant treballadors com joves.
Precisament tenint en compte la urgència d’aquest assumpte, la Comissió Europea va prendre la decisió d’avançar la publicació del seu pla per a l’habitatge assequible aquest desembre, inicialment previst a partir de 2026. L’objectiu principal del pla, segons ha detallat l’executiu comunitari, passa per incrementar l’oferta de pisos a través de mesures i instruments per impulsar la inversió en habitatge.





